Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejde jen o riziko krádeže. Bezklíčové startování aut obchází ještě větší problém
15.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to příjemný výdobytek evoluce, který usnadňuje každodenní používání aut. Jenže tak jako spousta podobných věcí má i tato mince svou druhou stranu.
Systém bezklíčového otevírání a startování se v posledních letech dostal do standardní či příplatkové výbavy i v nejobyčejnějších automobilech. Není to nepochopitelné, systém toto řešení přináší pohodlnou možnost odemknout, zamknout i nastartovat vůz bez nutnosti vytahovat klíče z kapsy, kabelky či jakékoli jiné tašky. Stačí mít poblíž klíč či spíše ovládací modul a řídicí jednotka s ním automaticky naváže spojení.
Člověk je od přírody líný tvor, takže se s radostí nechá ušetřit hledání klíčů a pozdější manipulace s nimi poblíž spínací skříňky. To je ale jedna strana mince, kterou každý kvituje. Existuje ale ještě druhá, o které tak pozitivně mluvit nelze a netýká se jen už známé výhody pro zloděje, kterým se otevřely nové možnosti odcizení vozů během pár minut bez nutnosti použití síly. Majitelům se totiž může přihodit další nemilá skutečnost, mnohem tragičtější než odcizení automobilu.
Podle New York Times na území Spojených států od roku 2006 v souvislosti s bezklíčovým mechanismem zemřelo 28 majitelů. Dalších asi 45 bylo zraněno, přičemž někteří z nich byli hospitalizováni s poškozeným mozkem. Viníkem je oxid uhelnatý, který dlouho unikal z nevypnutého automobilu.
Je to poněkud osudový příplatek za pohodlí, s bezklíčovým startem ale skutečně souvisí. Vzhledem k tomu, jak umí být některé agregáty tiché, nemusí si člověk po dojetí všimnout, že motor stále pracuje, když třeba v mezičase něco odvede jeho pozornost jinam. Jednoduše řidič zaparkuje do garáže, vystoupí, zavře vrata a jde si po svých. Pokud zůstane nastartovaný vůz v domácí garáži delší dobu, může nakonec otrávit osoby uvnitř obydlí. Právě to vedlo k oné třicítce obětí.
Netrvalo dlouho a ozvaly se aktivní ochranné organizace. Společnost automobilových techniků vyzvala výrobce, aby bezklíčová technologie uměla upozornit zvukově či vizuálně na běžící motor bez přítomnosti klíče ve voze nebo blízkém okolí. Některé automobilky už zareagoval - například Fordy automaticky vypnou zapalování, pokud auto běží půl hodiny bez klíčů poblíž. Další automobilky zatím váhají, protože nahradit automatiku další automatikou nikdy není dokonalé řešení.
Zhruba polovina případů se týká vozidel Toyota, respektive Lexus. Zde se ale více než co jiného ukazuje popularita těchto dvou značek mezi starší populací USA. Problém se objevil zejména v lokalitě Palm Beach County na Floridě, kde žije více občanů důchodového věku. Mít horší sluch je tady asi nezbytné - nevšimnout si běžícího motoru není úplně snadné, třebaže takový osmiválcový Lexus mnoho rámusu na volnoběh vážně nenadělá...






Luxusní funkce bezklíčového mechanismu se stává zabijákem hlavně starších lidí. Ti zapomínají vypnout motor a bezbarvý jedovatý oxid uhelnatý je poté otráví
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejčtenější články
Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva