Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Současné počasí připravuje elektromobily až o třetinu dojezdu, je to další hřebíček do rakve jejich použitelnosti
22.7.2023 | Petr Prokopec
Elektromobily mají své výhody a řadu nedostatků jim lze odpustit, jejich nepoužitelnost pro spoustu dnes naprosto obvyklých aplikací automobilu ale nikoli. Tohle další z nich - ránou pro jejich už tak omezený dojezd není jen velmi chladné, ale i velmi horké počasí.
Ať si kdo chce co chce říká, elektromobilita stojí a padá s bateriemi. Ty ovlivňují nejen pořizovací cenu a budoucí vývoj hodnoty, definují i jejich využitelnost. Je nicméně třeba si uvědomit, že i když budete mít v podlaze zabudované kardinální kousky o využitelné kapacitě přes 200 kWh, které samy o sobě budou vážit víc než celé auto se spalovacím motorem, stále jde o ekvivalent zhruba 51litrové nádrže na naftu. A zatímco nejúspornější diesely by při takové možnosti zvládly bez problémů polovinu Evropy na jeden zátah, vám bude vystavena stopka po pár stech kilometrech. Tedy za předpokladu, že jste s plynovým pedálem moc nedivočili. Že je to dost? O tom můžete zkusit přemýšlet během snadno hodin dobíjení, které budou nevyhnutelně následovat.
I s takovými parametry je nicméně možné počítat pouze za optimálních okolností, tedy ve chvílích, kdy se teplota baterií pohybuje mezi 15 a 40 stupni Celsia. Stačí jakýkoli výkyv nahoru či dolů a rázem je zapotřebí jejich ohřívání či naopak chlazení. Něco takového se ovšem neděje z boží vůle, nýbrž za pomoci elektrické energie. Znamená to tedy, že udávaný dojezd je velmi teoretickou veličinou zásadně ovlivňovanou okolnostmi, které vůbec nemáte pod kontrolou. Léto pochopitelně nahrává vyšším teplotám a právě horké léto nás letos provází.
Pozornost byla dosud věnována poklesu dojezdu hlavně v mrazech, na stejný nešvar nicméně dochází také za zcela opačné situace. Dokládá to studie společnosti Recurrent z amerického Seattlu, která každoročně testuje a analyzuje data tisíců elektrických aut. Z posledního měření přitom vyplynulo, že horko může zredukovat dojezd až o třetinu. Firma pak sice nejmenovala konkrétní vozy, nicméně obecně má platit, že jakmile venkovní teplota přesahuje 38 stupňů Celsia, dojezd elektromobilů klesá až o 31 procent.
Jde tedy v podstatě o tutéž porci, jaká je pro změnu spojena s mrazem. Když totiž Recurrent loni testoval Ford Mustang Mach-E a Volkswagen ID.4 při teplotě -1 stupeň Celsia, dočkal se propadu dojezdu o 30 procent. Firma přitom dodává, že podrobné závěry zveřejní po ukončení stávajícího rozsáhlého kola testů, které budou pokračovat. Její šéf Scott Case uvedl, že většina jízd se dosud odehrála v ranních hodinách, tedy ještě před nástupem největších veder.
Greg Less z bateriové laboratoře michiganské univerzity nicméně uvedl, že díky základním chemickým zákonům nelze při vedrech s ničím jiným než s poklesem dojezdu počítat. „Jakmile se dostanete nad 40 stupňů Celsia, dochází k narušení pasivní vrstvy anody, což vede ke spotřebě tekutého elektrolytu a tedy ke škodám na baterii,“ uvádí. Je to další hřebíček do rakve použitelnosti bateriové pohonu. Ne snad, že by jich už dosud nebylo dost, ale ani tento výčet není úplný.



Přílišné horko ubližuje elektromobilům podobně jako mrazy, jejich dojezd tak může poklesnout takřka o třetinu. A to ani ten výchozí není nikterak okouzlující. Ilustrační foto: Ford
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před hodinouPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva