Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Současné počasí připravuje elektromobily až o třetinu dojezdu, je to další hřebíček do rakve jejich použitelnosti
22.7.2023 | Petr Prokopec
Elektromobily mají své výhody a řadu nedostatků jim lze odpustit, jejich nepoužitelnost pro spoustu dnes naprosto obvyklých aplikací automobilu ale nikoli. Tohle další z nich - ránou pro jejich už tak omezený dojezd není jen velmi chladné, ale i velmi horké počasí.
Ať si kdo chce co chce říká, elektromobilita stojí a padá s bateriemi. Ty ovlivňují nejen pořizovací cenu a budoucí vývoj hodnoty, definují i jejich využitelnost. Je nicméně třeba si uvědomit, že i když budete mít v podlaze zabudované kardinální kousky o využitelné kapacitě přes 200 kWh, které samy o sobě budou vážit víc než celé auto se spalovacím motorem, stále jde o ekvivalent zhruba 51litrové nádrže na naftu. A zatímco nejúspornější diesely by při takové možnosti zvládly bez problémů polovinu Evropy na jeden zátah, vám bude vystavena stopka po pár stech kilometrech. Tedy za předpokladu, že jste s plynovým pedálem moc nedivočili. Že je to dost? O tom můžete zkusit přemýšlet během snadno hodin dobíjení, které budou nevyhnutelně následovat.
I s takovými parametry je nicméně možné počítat pouze za optimálních okolností, tedy ve chvílích, kdy se teplota baterií pohybuje mezi 15 a 40 stupni Celsia. Stačí jakýkoli výkyv nahoru či dolů a rázem je zapotřebí jejich ohřívání či naopak chlazení. Něco takového se ovšem neděje z boží vůle, nýbrž za pomoci elektrické energie. Znamená to tedy, že udávaný dojezd je velmi teoretickou veličinou zásadně ovlivňovanou okolnostmi, které vůbec nemáte pod kontrolou. Léto pochopitelně nahrává vyšším teplotám a právě horké léto nás letos provází.
Pozornost byla dosud věnována poklesu dojezdu hlavně v mrazech, na stejný nešvar nicméně dochází také za zcela opačné situace. Dokládá to studie společnosti Recurrent z amerického Seattlu, která každoročně testuje a analyzuje data tisíců elektrických aut. Z posledního měření přitom vyplynulo, že horko může zredukovat dojezd až o třetinu. Firma pak sice nejmenovala konkrétní vozy, nicméně obecně má platit, že jakmile venkovní teplota přesahuje 38 stupňů Celsia, dojezd elektromobilů klesá až o 31 procent.
Jde tedy v podstatě o tutéž porci, jaká je pro změnu spojena s mrazem. Když totiž Recurrent loni testoval Ford Mustang Mach-E a Volkswagen ID.4 při teplotě -1 stupeň Celsia, dočkal se propadu dojezdu o 30 procent. Firma přitom dodává, že podrobné závěry zveřejní po ukončení stávajícího rozsáhlého kola testů, které budou pokračovat. Její šéf Scott Case uvedl, že většina jízd se dosud odehrála v ranních hodinách, tedy ještě před nástupem největších veder.
Greg Less z bateriové laboratoře michiganské univerzity nicméně uvedl, že díky základním chemickým zákonům nelze při vedrech s ničím jiným než s poklesem dojezdu počítat. „Jakmile se dostanete nad 40 stupňů Celsia, dochází k narušení pasivní vrstvy anody, což vede ke spotřebě tekutého elektrolytu a tedy ke škodám na baterii,“ uvádí. Je to další hřebíček do rakve použitelnosti bateriové pohonu. Ne snad, že by jich už dosud nebylo dost, ale ani tento výčet není úplný.



Přílišné horko ubližuje elektromobilům podobně jako mrazy, jejich dojezd tak může poklesnout takřka o třetinu. A to ani ten výchozí není nikterak okouzlující. Ilustrační foto: Ford
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
včeraMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? včera 16:40
- Časový program GP Rakouska včera 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? 11.8.2025
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP 11.8.2025
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
Nejnovější články
Volkswagen oznámil zaměstnancům, že skončí se všemi modely ID. Sálem se začal nést bouřlivý potlesk
před 2 hodinamiZkrachovalá největší evropská továrna na baterky našla kupce toho, co z ní zbylo. Je to další firma žijící z peněz „těch druhých”
včeraModerní „obdoba Modelu T” od Fordu je fraška. O nic převratného by nešlo ani před 5 léty, a to si další roky počkáme
včeraÚchvatný nový „analogový” supersport s V12 manuálem a nízkou hmotností je nadějí, že vše ještě není ztraceno
včeraŠéf Mercedesu, který chtěl zakázat vlastním zákazníkům spalovací auta od roku 2030, teď volá po zrušení jejich zákazu od roku 2035
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 08.12. 23:08 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB