Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Downsizing a start-stopy jsou k ničemu, skutečná spotřeba aut zůstává léta stejná
13.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na papíře se nová auta stala v posledních letech citelně úspornějšími, reálně se ale nezměnilo vůbec nic. Je to jen hra pro testy, říká studie EA.
Není překvapením, když řekneme, že skutečná spotřeba aut při jízdě na silnici se od té normované podstatně liší. Automobilky si toho jsou vědomy a některé zveřejňují kromě dat získaných měřením dle aktuálně platné normy také reálnou spotřebu svých aut, měřenou v provozu speciálním zařízením, připevněným na zádi auta. A pochopitelně dochází v obou případech k odlišným výsledkům.
Bylo tomu tak vždy a vždy tomu tak bude. Jakýkoli měřící cyklus nutně reflektuje jen jeden způsob jízdy, který může a nemusí být opakovatelný ve skutečném světě. Problém je jinde. Že se vzdálenost mezi těmito dvěma světy zvětšuje - tedy že v jednom se zjištěné údaje mění rychleji než v tom druhém.
I toto už naznačila dřívější zjištění, teď to tu máme v o poznání sofistikovanější podobě. Studie britské firmy Emissions Analytics srovnávající výsledky svých měření z reálného provozu v letech 2013 a 2017 konstatuje, že zatímco normovaná spotřeba klesá, ta skutečná zůstává stále stejná. A to navzdory zavádění technologií k úspoře paliva, jako start-stop, přeplňování, lehké materiály nebo ekologické režimy jízdy. Tyto technologie zkrátka fungují především v laboratoři, ne ve skutečném světě.
Výzkumníci měřili emise oxidu uhelnatého a uhličitého a také oxidu dusnatého a dusičitého. Měření probíhalo na 142 km dlouhém okruhu na dálnicích i okreskách v jižní Kalifornii a motory byly rozděleny do třech kategorií - do dvou litrů objemu, 2-3 litry objemu a nad 3 litry objemu. Celkové výsledky jsou jednoznačné - nezměnilo se vůbec nic. V některých dílčích kategoriích ale k posunům došlo.
Ve třídě do dvou litrů objemu nebyla zjištěna žádná změna průměrné spotřeby. Jinými slovy, změny objemů motoru typu z 1,6 na 1,2 nebo z 1,2 na 1,0 nepřináší ve skutečném světě žádný hmatatelný efekt, podobně jako pokusy na ně roubovat start-stopy a podobné záležitosti. V kategorii od 2 do 3 litrů objemu se průměrná spotřeba o 8 % snížila. A v kategorii nad 3 litry objemu se spotřeba dokonce o 8 % zvýšila. To naznačuje, že drastické downsizingy typu třílitrové šestiválce měněné za o mnoho menší dvoulitrová turba se čtyřmi válci i nějaký reálný přínos mají. Naopak pokusy aplikovat výše zmíněná opatření na velké motory nemá žádný reálný pozitivní přínos.
Souviset s tím bude další zjištění - fakt, že motory s turbodmychadly vykazují větší odchylky mezi výsledky laboratorními a reálnými. Máte-li lehkou nohu, jako „mají” testy normované spotřeby, můžete jezdit opravdu úsporněji. Ale když turba byť jen občas skutečně využíváte, spotřeba povážlivě roste. A skuteční lidé je využívají.
Nick Molden, zakladatel a ředitel Emissions Analytics, říká, že downsizing funguje jen do určité míry: „Pokud překročíte určitý práh, zjistíte pak při měření v reálném provozu, že skutečná spotřeba vzrostla.” Tento práh je podle něj 2 litry objemu, tj. zmenšování objemu motoru na dva litry ještě funguje, pokud ale jdete níže, odchylky mezi oficiálními čísly dle americké EPA a skutečnou spotřebou rostou. A prakticky téhož jsme svědky i v Evropě.
Co tedy skutečně funguje ke snížení spotřeby? Podle Moldena to jsou hybridy. Nikoliv plug-in hybridy a elektromobily s bateriemi, kterým se v poslední době dostává zvýšené publicity, ale „obyčejné” hybridy, které nelze nabíjet ze zásuvky, ale můžete kousek jet čistě na elektřinu. Přinášejí citelná snížení spotřeby emisí CO2 i oxidů dusíku a tedy i jejich spotřeba je podle Moldena dobrá.
Navíc jsou na výrobu a tedy i na pořízení levnější než plug-in hybridy a elektromobily. V neposlední řadě, protože do nich normálně tankujete benzín, ve výjimečných případech i naftu, neexistuje nic jako range anxiety, tedy úzkost z toho, že nedojedete do cíle. Přinejhorším si můžete benzín vzít do kanystru, s elektřinou to udělat nejde.
Fungují prý také vícestupňové převodovky, odlehčování aut a správná volba pneumatik - tedy nikoliv tenkých slupek na gigantických discích, mimo jiné. „Existuje spousta funkčních technologií, skutečně se dá šetřit palivo. Lidé se však o nich musí dozvědět, aby si mohli správně vybrat,” uzavírá Molden s tím, že automobilky tyto řešení nepreferují. Preferují ta, která fungují v laboratořích. A podle toho vypadá realita...


Takto měří spotřebu Britové z Emission Analytics, používají běžná auta ve skutečném provozu - jako my. Detailní výsledky jejich studie budou zveřejněny v říjnu
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
