EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo

Existuje vůbec něco, před čím se EU zastaví při údajném boji za lepší svět? Soudě podle aktuálního dění nikoli. Brusel od letoška sleduje konkrétní spotřebu všech nových aut a nemusí skončit jen sběrem anonymizovaných dat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo

8.9.2020 | Petr Miler

EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo

/

Foto: Škoda Auto

Existuje vůbec něco, před čím se EU zastaví při údajném boji za lepší svět? Soudě podle aktuálního dění nikoli. Brusel od letoška sleduje konkrétní spotřebu všech nových aut a nemusí skončit jen sběrem anonymizovaných dat.

Těžko říci, zda se tomu smát či nad tím brečet, německý Bundestag ale vydal zprávu, kterou varuje občany země před možnými dopady nového nařízení Evropské unie. Ta si předpisem už z roku 2018 vymínila právo sledovat reálnou spotřebu každého nového auta na trhu. Od 1. ledna 2020 se tato povinnost dotýká každého nově homologovaného vozu a v ten samý moment začalo platit dvanáctiměsíční přechodné období pro auta, která se na trh dostala dříve. Od ledna 2021 tak budou muset tuto povinnost plnit všechny nově registrované vozy bez ohledu na moment, kdy poprvé přišly na trh.

Jak konstatují Němci, tento rozsáhlý systém dohledu nad nově prodanými vozy se stává skutečností téměř bez povšimnutí veřejností, jakkoli jeho dopady mohou být dalekosáhlé. Jak už to bývá, EU si nedělá hlavu s konkrétní proveditelností a docela vágně stanovuje nutnost vybavení každého vozu zařízením, které dovoluje monitorovat spotřebu paliva a/nebo elektrické energie.

Zajímavé je, že regulace EU konkrétně hovoří o spotřebě benzinu, nafty nebo ethanolu, ignoruje ale LPG a CNG. Naopak neopomíjí elektřinu či její kombinaci s jiným typem paliva. Řešení nazývá zkráceně OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring) a stanovuje nutnost, aby hardwarový nebo softwarový prvek vozidla ukládal informace o spotřebě, ujeté vzdálenosti a také rychlosti jízdy během celé životnosti vozu. K těmto datům pak EU musí mít „standardizovaný a neomezený přístup”, a to v jakýkoli moment.

Jakým způsobem, předpis nestanoví, hovoří ale také o „přímém přenosu” a předpokládat, že u moderních aut permanentně připojených k internetu, jakým je třeba nová Škoda Octavia, budou data předávána Bruselu online, není nemístné. S ohledem na výše zmíněné to může být i nevyhnutelné. Ze starších vozů mají být zjištěné hodnoty pravidelně stahované v servisech či na STK a předávány dále.

Otázkou samozřejmě je, co chce EU s těmito daty dělat. Veřejně známým záměrem je kontrolovat skutečnou spotřebu a zjišťovat, jak moc auta v reálném světě spotřebovávají paliva a jak moc tedy výrobci v praxi dostávají svým závazkům na snížení emisí CO2 u jejich flotil. Pokud EU toto myslí vážně, pak ji rovnou i bez podobného systému můžeme říci, že nijak, s papírovou spotřebou nejezdí téměř nikdo. Přesto EU hovoří o tom, že v případě zásadních odchylek od normovaných dat může výrobce zatížit pokutou v řádu až tisíců Eur za každé prodané auto.

Výrobci se předem brání, že nejsou s to ovlivnit způsob zacházení s jimi vyrobenými auty a že předpokládané hodnoty spotřeby nemusí odpovídat jízdnímu profilu toho kterého řidiče. Kritické je to zejména u plug-in hybridů, které mají papírově spotřebovávat klidně jen 1 nebo 2 litry paliva na 100 km, neboť normované hodnoty nekalkulují s elektřinou doplněnou před každou jízdou. Např. Audi ale přiznává, že někteří zákazníci dobíjecí hybridy vrací po operativním leasingu, aniž by je dobili jedinkrát za celou dobu, co auto mají. Pak bude naměřená spotřeba benzinu nebo nafty pochopitelně diametrálně odlišná, snadno i desetkrát vyšší.

I na to ale zeleně smýšlející politici mají řešení. Data z aut jsou dnes sbírána v anonymizované podobě, tedy bez vazby na konkrétního řidiče či majitele. To se ale může snadno změnit a přejít v systém osobní daně za emitované CO2 - čím více byste jezdili resp. čím více byste spotřebovávali paliva, tím více byste platili. EU tím chce vynutit například správné použití dobíjecích hybridů, příliš s tím ale nespěchá, což je dáno i tím, že aut disponujících tímto řešením je dnes v provozu jen málo. Posbíraná data tak budou vyhodnocena poprvé za 5 let a za dalších 5 mohou přijít ke slovu sankce. Dříve než v roce 2030 by tedy ani automobilky, ani případně jejich zákazníci neměli být v souladu s reálně emitovanými CO2 nijak sankcionováni.

Jakožto lidé vážící si svobody a soukromí nemůžeme být tímto záměrem neznepokojeni a jsme přesvědčeni, že posedlost EU tímto tématem překročila únosnou mez. Teď už ale bude obtížné s výše popsaným záměrem něco dělat a divit se musíme hlavně tomu, jak je vůbec možné, že se podobné věci stávají součástí legislativy téměř bez povšimnutí. A to jde o auta, o která se zajímáme více než o co jiného. Kdo ví, jestli už naše mikrovlnná trouba dávno neposílá do Bruselu informace o tom, jak zacházíme právě s ní.


EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 1 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 03EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 2 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 05EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 3 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 07EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 4 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 15EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 5 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 18EU začala tiše sledovat spotřebu každého nového auta, nevšiml si toho skoro nikdo - 6 - Skoda Octavia RS 2020 benzin diesel 20
Současná Škoda Octavia je jedním z aut, která už jsou schopna předávat informace o datech každé jízdy do Bruselu v reálné čase. A v případě modelu RS iV by to mohl být problém i pro samotnou automobilku. Zda a případně jak data předává nebo předávat bude, musíme teprve zjistit. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Focus

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše