Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert srovnal auto s pohonem 4x4 na celoročních pneu s předokolkou na zimních a ukázal, co je lepší
21.12.2021 | Petr Prokopec
Že používání letních pneumatik v zimě neospravedlní ani pohon všech kol, ví snad už každý, ale jak si vede systém 4x4 s celoročními pneu proti zimnímu obutí použitému na voze s hnanou přední osou? Přesně to zjišťoval Jonathan Benson.
Zimní provoz auta přináší řadu specifických výzev, s nimiž se lze vypořádat různými způsoby. V případě samotné techniky se ideálem zdá být pohon všech kol se zimním obutím, ne každý má ale možnost po nejlepším možném řešení sáhnout. Někdy je nezbytné zvolit jistý kompromis, kdy někteří budou preferovat onen pohon 4x4 klidně s horšími pneu, jiní zase budou dávat přednost zimnímu obutí bez ohledu na pohon kol.
Jasno ve srovnání zimních a celoročních pneu ve srovnáních různých typů pohonu se pokusil udělat Jonathan Benson, který stojí za kanálem Tyre Reviews na Youtube. Již z jeho názvu je patrné, že tu jde o hodnocení pneumatik, s čímž britský expert začal v roce 2016. Jeho zkušenosti jsou ovšem více než pětileté, za svou kariéru totiž vyzkoušel stovky aut a pochopitelně ještě větší množství pneumatik, a to navíc za jakýchkoliv podmínek. Pokud tedy chcete vědět, jaké obutí je pro vaše auto nejlepší v rámci sucha, mokra či sněhu, Benson je člověkem, který obvykle poskytne tu nejlepší možnou odpověď.
Nově Jonathan sáhl po dvou exemplářích Mini Countryman, z nichž jeden disponoval pohonem předních kol a byl osazen zimními pneumatikami, zatímco u druhého byl ve výbavě systém pohonu všech kol a celoroční pláště. S těmito dvěma různými koncepcemi pak absolvoval sérii testů, aby odhalil, co je lepší volbou. Došlo tedy na akceleraci, rozjezdy do kopce, brzdění, jízdu na ledu i na zasněženém kruhu.
Při akceleraci na sněhu i ledu se ukazuje, že záběr celoročních pneu za takových podmínek není o tolik horší než u těch zimních, a tak čtyřkolka jasně vítězí na rovině i do kopce. Při brzdění už pohon 4x4 nemá co přidat (krom kil navíc...), takže prohrává v obou disciplínách. Celkový projev pak nejlépe ukáže srovnání jízdy obou aut na testovací trati společnosti Goodyear, jehož výsledky překvapily i Jonathana.
Předokolka osazená zimními pneumatikami totiž potřebovala na objetí jednoho kola 1 minutu a 9,48 sekundy, zatímco čtyřkolka s celoročními proťala cílovou pásku s časem 1:09,52. Oba časy jsou tedy skoro totožné, pocitově nemohou být rozdíly větší. Se zimním obutím a jednou hnanou nápravou je totiž excelentní brzdění a nájezdy do zatáček, nevýhodou je však horší trakce na výjezdu i při akceleraci na rovině. S tou naopak můžete počítat u čtyřkolky s celoročními plášti.
Je škoda, že součástí testu nebyla pro referenci i čtyřkolka obutá do zimních pneumatik, takto ale lze říci, že v kombinaci se správnou technikou moderní celoroční pneu poslouží velmi dobře a rozdíly v celkovém projevu oproti předokolce se zimními jsou zanedbatelné. A to je třeba dodat, že se bavíme o jízdě za velmi extrémních podmínek, na které na běžné silnici narazíte jen velmi zřídka. Kdo by to byl ještě před pár léty řekl.


Jonathan Benson porovnal dva exempláře Mini Countryman. Verze s pohonem všech kol obouvala celoroční pneumatiky, předokolku osadil zimními. Jak následně zjistil, na zasněžené trati jsou si obě koncepce blíže, než by mnozí čekali, jakkoli lze u každé vysledovat zcela odlišné chování. Ilustrační foto: Mini
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva