Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Francouzi našli řešení největší potíže spolujezdců v autech. Vypadá směšně, ale funguje
11.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zrovna teď, o dovolených si leckdo nerad připomene, proč se cestování autem po zbytek roku vyhýbá, jak to jen jede. Teď už nebude muset. Řešení Citroënu je k dispozici komukoli.
Je tu léto a doba dovolených. Řada lidí na ně bere i své domácí mazlíčky, skoro nikdo na ně ale nevyráží bez dalších lidí. Ať už s vámi pojedou děti, manželka nebo kamarádi, je velmi pravděpodobné, že mezi nimi bude někdo, komu jízda autem nedělá dobře. Takzvanou kinetózou jen v Evropě trpí okolo 30 milionů lidí.
O zanedbatelný problém tedy rozhodně nejde a ač se dotýká především produktů automobilek, tyto firmy se jím nikterak nezabývají. Nebo spíše nezabývaly - výjimkou se stal Citroën, který aktuálně vyrukoval se speciálními brýlemi nazvanými Seetroën. Na těch francouzská automobilka spolupracovala se start-upem Boarding Ring, který přispěl technologií téhož názvu.
Řeč je o oněch barevných kroužcích, které jsou naplněné tekutinou. Právě s jejich pomocí by se pocity nevolnosti neměly při jízdě autem nebo třeba i vlakem či autobusem dostavit. K potížím totiž dochází kvůli neschopnosti mozku sesynchronizovat podněty přicházející od vestibulárního orgánu a očí. Kinetóza nejčastěji vzniká v okamžiku, kdy pasažér přestane sledovat okolí a buď zavře oči, nebo si začne číst popř. sledovat obrazovku umístěnou uvnitř auta. Hlava a tedy i vestibulární orgán se nadále hýbe, oko však vidí statický obraz.
Nové brýle mají v kruzích tvořících obroučky kapalinu, která se pohybuje a oku tak periferně umožní zachytit pohyb, který vnímá vnitřní ucho. Kruhy jsou čtyři kvůli podchycení pohybu v obou podstatných osách, příčné a předozadní. Mozek tak dostane souhlasné a hlavně fázově synchronní signály z obou orgánů a dostane šanci se se pohybu přizpůsobit.
Dle Citroënu postačí nasadit brýle na 10 až 12 minut při pocítění prvních symptomů nevolnosti. Tato doba má stačit k opětovné synchronizaci mozku a tím k jejich potlačení. Brýle navíc nejsou dioptrické, užívat je tak může kdokoliv s výjimkou dětí mladší 10 let, u nichž ještě není plně dokončen vývoj funkce vestibulárního orgánu.
Design brýlí dostalo na starosti pařížské studio 5.5, které se nechalo inspirovat jednoduchým a přitom ergonomickým stylem automobilky. Ta brýle prodává ve svých showroomech, buticích nebo na e-shopu, a to za 99 Eur (cca 2 600 Kč). V rámci dovolenkářského rozpočtu tak jde o přijatelnou částku, která se vám může rychle vyplatit - však kdo se rád dívá na to, jak někomu blízkému nedělá jízda autem dobře...








Citroën vyrukoval se speciálními brýlemi zvanými Seetroën, jenž řeší problémy s kinetózou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025