Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Fungování ručních brzd u moderních aut vyžaduje i zvláštní postup, když se zaseknou
24.3.2019 | Mirek Mazal
Parkovací brzdy moderních aut přepřáhly z táhel na kabely, pracují ale trochu jinak, než si řada lidí myslí. Způsob jejich fungování pak otevírá přinejmenším jednu palčivou otázku.
Staromilci budou asi nadávat do konce života, nic ale nezmění na tom, že klasické parkovací brzdy z nových automobilů rychle mizí. Dnes je používá už menšina nově nabízených modelů aut a je zřejmě jen otázkou času, než zcela vyklidí pole. Amatérské driftování s předním náhonem po namrzlém parkovišti pak zůstane jen vzpomínkou na dobu před nástupem elektronického zařízení ovládaného stisknutím čudlíku. Než se tak ovšem stane, měli bychom se podívat, jak vlastně elektronické ruční brzdy fungují, neboť odpověď je trochu složitější, než si mnozí myslí.
Pozoruhodné je, že elektronická parkovací brzda není vůbec starý vynález, řešit tuto věc jinak než pákou dlouho nikoho nenapadlo. Jako první přišlo s elektronickou náhradou v roce 2000 tehdejší BMW řady 7 generace E65, které představilo vlevo od volantu umístěné tlačítko parkovací brzdy. O pouhých 18 let později jde skoro o průmyslový standard rozšířený prakticky do všech tříd a typů automobilů. Komplikované lanovody vedoucí od brzd do kabiny nahradily elektronické impulzy směřované přes existující kabelové svazky do řídících jednotek a odtud k brzdám, bylo by ale poněkud zbrklé nazvat je vysloveně jednoduchými.
Řada lidí si myslí, že elektronická parkovací brzda není fyzicky vlastně nic, což má být i jejím kouzlem. Však moderní auta umí sama brzdit resp. nebzrdit (ESP, ABS, ...), takže elektronická ručka představuje jen pár nových řádků v kódu a jeden spínač na středovém tunelu či na palubní desce. Zní to logicky, zní to snad i chytře, jenže to není pravda. Fungování parkovací brzdy je z bezpečnostních důvodů od fungování provozních brzd vždy oddělené a řešené je dvěma základními způsoby.
První možnost tak trochu připomíná set boxy na starých analogových televizích - používá ještě pozůstatky brzdových táhel a lanek, k nimž ovšem přidává elektromotor s dálkovým ovládáním, řekněme. Z kabiny k brzdám tedy žádná táhla už nevedou, ovladač parkovací brzdy ale vysílá signál do motorku, který dávkuje sílu utažení prostřednictvím relativně tradičního mechanismu. Ovladač síly brzd je napojen na řídící jednotku vozidla nebo ji má vlastní se speciálně naprogramovanými funkcemi. Stačí rukou stisknout příslušný knoflík a řídicí centrum vydá signál motorku k akci. Takto to má řešené třeba ono BMW řady 7 E65 a je to prý systém relativně spolehlivý a jednoduchý na údržbu.
Druhý systém je prý více náchylný k poruchám a vyžaduje více údržby, je však o poznání modernější. Není tu už nic, co by připomínalo „staré časy”, kabely míří přímo k zvláštním motorkům (i tady jde tedy o specifickou cestu) ovládajícím brzdy. Motorek pak působí na posuvný píst, který přitlačí destičky ke kotouči. Moderní provedení šetří místo v konstrukci vozu a umožňuje integrovat další funkce, které u pákového provedení klasické ruční brzdy nejsou možné vůbec nebo velmi komplikovaně. Jde například možnost využít elektronickou parkovací brzdu jako nouzovou provozní bez rizika způsobení smyku. Něco takového léta používají třeba Volkswageny, které dovolí kola zcela zablokovat pouze v případě vypnutého motoru, což slouží i jako jedno z preventivních opatření proti zlodějům.
Co ale může být dobrým sluhou, se snadno může proměnit ve zlého pána. Co tedy dělat v případě, že se taková moderní parkovací brzda zasekne zabrzděná v důsledku technické poruchy, nebo se vám třeba vybije baterka a zabrzděná kola omezují možnosti odtahu? I na takové situace konstruktéři mysleli.
Každé auto s elektronickou parkovací brzdou je tak vybavenou mechanismem, který dovoluje ji odblokovat i bez elektřiny a elektromotorů. Konkrétní řešení se liší auto od auta, alternativní ovládání je ale obvykle dostupné skrze podlahu zavazadlového prostoru auta s pomocí standardně dodávaného nářadí. Tři konkrétní případy (VW, Renault, BMW) najdete v galerii níže, u stovky různých aut ale může mít stovku rozdílných podob.
Pokud tedy máte auto vybavené tímto moderním zlepšovákem, raději se co nejdříve podívejte do návodu k obsluze, jak lze zrovna u něj brzdy v nouzi odjistit v případě, kdy z jakéhokoli důvodu odmítnou poslušnost. Poruchy jsou to celkem výjimečné, ale objevují se. A až se vám přihodí, bude jistě lepší, když vás taková situace nepřekvapí.

Takhle to celé začalo, vzpomínáte? Prvním sériově vyráběným autem s elektronickou parkovací brzdou se v roce 2000 stalo tehdejší BMW řady 7 E65
Klasické ručky jsou dnes na ústupu...
...ty elektronické dne najdeme ve většině nových aut
Používají buď semi-moderní mechanismus stále využívající části někdejších táhel...
...nebo vskutku moderní řešení pracující přes elektromotor přímo s brzdami
Když elektronická ručka vypoví službu v nevhodný moment, existují alternativní cesty, jak kola odbrzdit. Zleva namátkou ukazujeme řešení typická ve Volkswagenech, Renaultech a BMW
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 3 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Nový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před hodinouNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 3 hodinamiNissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
před 4 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 6 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva