I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí

Jsme přesvědčeni, že zveřejněné sumy jsou projevem velkého optimismu, přesto jsou tak vysoké, že samy o sobě stačí k tomu, abyste nad elektrickými auty zlomili hůl. Když jeden zranitelný díl stojí desítky procent hodnoty celého vozu, je jeho koupě vždy loterií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí

18.10.2023 | Petr Prokopec

I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí

/

Foto: Ram

Jsme přesvědčeni, že zveřejněné sumy jsou projevem velkého optimismu, přesto jsou tak vysoké, že samy o sobě stačí k tomu, abyste nad elektrickými auty zlomili hůl. Když jeden zranitelný díl stojí desítky procent hodnoty celého vozu, je jeho koupě vždy loterií.

Představte si, že jste průměrný Čech žijící v Praze. Na účtu vám tak sice každý měsíc přistane zhruba 42 tisíc korun čistého, ovšem polovinu z něj utratíte za bydlení, a to bez ohledu na fakt, zda jste v nájmu či ve vlastním. Jedinou výjimkou je v tomto případě splacená hypotéka. Tou je nicméně zatížena většina lidí, jenž navíc další část výplaty musí vydat za jídlo a pití. Na oblečení a zábavu jim tak měsíčně zbývá jen nějakých 10 tisíc korun, což opravdu není mnoho. A pokud jsou u toho ještě děti, je pomalu jedinou rodinnou kratochvílí výlet na vlastní chatu. Na ten ale kvůli cenám pohonných hmot nesmí dojít každý víkend.

Suma sumárum průměrný Čech nemá peněz nazbyt. Je navíc třeba si uvědomit, že většina lidí ani na oněch 42 tisíc čistého nedosáhne. Je pak sice hezké, že ve většině měst je bydlení levnější, ovšem na druhou stranu levné také není. Něco takového si dnes uvědomuje většina soudné veřejnosti. Jenže politici s reálným světem zcela ztratili kontakt. A po nich rovněž vedoucí špičky automobilek. První tak rozhodli, že budoucnost patří elektromobilitě. A druzí s vidinou snazší vlastní existence takový záměr jen podporovali.

Jaký je výsledek střetu skutečného a reálného světa? Stále větší odpor vůči vnucovanému pohonu, který si opravdu může dovolit jen velmi málo zákazníků. A nejde jen o pořízení, ale také o provoz. Lákadlo v podobě levné elektřiny je zřejmě nenávratně pryč a většiny zbylých iluzí o výhodách se postupně rozplývají. K těm navíc přibývají nová negativa, mezi které patří třeba stále vyšší pojistné.

Kamenem úrazu elektromobility nicméně zůstávají baterie. V extrémním případě zjevně stačí i intenzivnější déšť a je s nimi amen, jak ukazuje nedávný případ zákazníka Tesly, kterého teď čeká úhrada 495 tisíc korun. To je opravdu tučná suma, pokud ji ovšem neuhradíte, nejezdíte. Jenže když máte onu hypotéku a auto jste si vzali na leasing, další splátkový program vám nejspíše již nikdo nepovolí. Takže na krku máte rázem jen dluhy a nepojízdné auto.

Ceny Tesly lze přitom ještě vnímat jako příznivé, tedy alespoň v absolutní rovině. Web Visual Capitalist totiž přišel s daty, jenž se týkají baterií ostatních výrobců. A pokud jde o Cadillac Escalade IQ, jenž počítá s paketem o kapacitě 200 kWh, či dokonce o Ram 1500 REV, který je spojen s 229 kWh, máme tu cifry, které plně vykreslují, proč bateriový pohon dostává od většiny lidí palec dolů. V prvním případě je totiž třeba za náhradní zaplatit 22 540 dolarů (cca 526 tisíc Kč), ve druhém pak dokonce 25 853 USD (asi 603 tisíc Kč).

Visual Capitalist dané ceny odvodil z částek, které se u různého typu baterií platí za jednu kilowatthodinu. V lithium-nikl-kobalt-hliníkových (NCA) jde o 120,3 USD (2 810 Kč), v případě lithium-nikl-kobalt-manganových (NCM) tu máme 112,7 USD (2 630 Kč) a u lithium-železito-fosfátových (LFP) 98,5 USD (2 300 Kč). S ohledem na výše zmíněný paket Tesly, u které lze počítat s maximálně 81 kWh, je ale očividné, že tato čísla jsou velmi optimistická, ta nejoptimističtější možná. A přestože odrazují, realitu pořád nevykreslují.

Kdybychom za orientační vzali právě cenu spojenou s Modelem Y, jsme rázem na takřka trojnásobku výše uvedených částek, a sice na 6 150 korunách. V takové chvíli ale majitelé elektrického SUV od Cadillacu mohou v případě výměny baterií platit až 1,23 milionu korun, zatímco u pick-upu s logem Ram se jedná o 1 408 000 Kč. Tedy částku, na níž průměrný Čech musí vydělávat takřka 34 měsíců.

Opravdu tedy není divu, že normální lidé o elektromobily nemají nejmenší zájem - i kdyby baterii neskolil déšť či jiná nepříjemnost, delší než 8- až 10letou životnost obvykle nemají. A to ve výsledku znamená vskutku extrémní náklady vlastnictví - buď je odnesete sami koupí nové baterky, nebo je poznáte na enormní ztrátě hodnoty. Kdo si tohle může dovolit?


I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí - 1 - Ram 1500 REV 2023 prvni sada 05I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí - 2 - Ram 1500 REV 2023 prvni sada 07I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí - 3 - Ram 1500 REV 2023 prvni sada 15I nejoptimističtější pohled na ceny náhradních baterií elektromobilů ukazuje, proč lidé tato auta nechtějí - 4 - Ram 1500 REV 2023 prvni sada 26
Kolik je třeba zaplatit za výměnu baterií u elektrického pick-upu 1500 REV? Méně než 600 tisíc korun to nebude, spíše se však bude jednat o více než dvojnásobnou sumu. Opravdu tak není divu, že většina lidí pro tato auta nehoří. Foto: Ram

Zdroj: Visual Capitalist

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.