Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Island očima řidiče: krajinou ohně a ledu
18.9.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Na Island se každoročně vydává mnoho turistů nejen od nás. Mnozí z nich se nechají naložit do autobusu a vozit od atrakce k atrakci. Existují ale také dobrodruzi, kteří by se rádi pustili do nejzapadlejších koutů tohoto mýty opředeného ostrova na vlastní pěst. Pro takové tu máme zkušenosti nasbírané v průběhu 3 500 km ujetých po všech možných druzích islandských povrchů.
Přehled kapitol
Do hor jedině s Tatrankou
Nyní se dostáváme k cestám, které mají opravdovou příchuť dobrodružství a adrenalinu. Dáme vale Ring road a vydáme se do vnitrozemí, kam také míří mnoho z dobrodružněji založených návštěvníků.Skrze Island vedou severojižním směrem dvě hlavní cesty, západněji položená F35 Kjölur a přibližně středem vedoucí F26 Sprengisandur. Jak už jsem jednou řekl, tu první zvládnete s každým SUV a ani relativně špatné počasí vás nezastaví. Většina řek už je přemostěná a těch pár potůčků snadno přejedete.
Tak tady to vše začíná, ještě je ale čas se vrátit.
To Sprengisandur je jiný šálek kávy. Nejen že vás čeká přes 200 km písečnou pustinou, ale také řada nástrah. Její povrch je za sucha průjedný v každém offroadu (ne SUV!), déšť jej ale může na mnoha místech změnit v bažinu, se kterou si hned tak něco neporadí. Dalším problémem jsou ledovcové řeky, které musíte přebrodit. My Sprengisandur zvládli v relativní pohodě v Suzuki Jimny z půjčovny, ale měli jsme přímo ideální podmínky. Teplo, sucho po dvou týdnech bez velkých dešťů, jasno, málo vody v řekách. Přesto bych raději příště volil něco většího. Nic jiného by mi stejně asi nezbylo, protože od příštího roku se s Jimnym v nabídce autopůjčoven nesetkáte. Příliš mnoho lidí veřilo, že projede. Neprojeli, za to si vydatně zaplavali a Jimny s nimi.
Na vnitrozemských cestách obecně platí, že pokud nejste zkušenými offroadisty, kteří jedou vlastním vozem připraveným na ty nejtěží podmínky, či nejedete v koloně s místním průvodcem, doporučuji sehnat si maximum informací o situaci na cestě, kam se chystáte vydat. Pomůžou informační centra, benzinové pumpy či hotely u odboček do vnitrození. A úplně nejlepší je zastavit řidiče jedoucí v protisměru a zeptat se jich. Získáte ty nejaktuálnější informace a pokud to budou Islanďané, ještě si i příjmeně popovídáte třeba u sušenek a kávy.
Také nezapomeňte naplnit nádrž a přibalit potraviny a pitnou vodu. Nastane-li se problém, alespoň nebudete mít hlad a žízeň. A ještě jedna poznámka. Ve vnitrození není signál GSM, jedinou možností spojení jsou krátkovlné vysílačky.
Nejen ve vnitrozemí, ale i na spoustě dalších míst je problém se spojením. Ale odtud si zaručeně zavoláte.
Poplujem spolu, tam dolu....
V České republice asi neexistuje normální cesta, na které by místo mostu byl brod. U islandských horských cest je to ale běžné. Brodíte se přes kaluže, potůčky, říčky a někdy i přes pěkně hluboké řeky. V podstatě ve všech případech je potřeba být opatrný, protože i malá kaluž může ukrývat velkou jámu plnou písečného bláta, ze kterého se bez pomoci dostává docela těžko. Právě na písečných cestách, jako je Sprengisandur (sandur = písek), je třeba si na tekoucí vodu dát pozor. I sebemenší potůček zvládne během velmi krátké doby vymlít docela slušnou rýhu. Celkově lze brody na Islandu zařadit do dvou kategorií. První jsou brody na ledovcových řekách a druhou tvoří ten zbytek.
Jste si jistí, že chcete pokračovat?
Ledovcové řeky, jak už název napovídá, pramení na ledovcích a s tím se pojí několik specifických vlastností. Jejich řečiště jsou tvořena sypkým materiálem, ve kterém si řeka neustále proráží nová koryta. Voda je kalná a rychle tekoucí, takže není vidět, co se skrývá pod hladinou. A poslední typickou vlastností je velká proměnlivost průtoku během dne. Ráno, po chladné noci, je vody méně, ovšem večer po teplém letním dni se poklidná říčka dokáže změnit v dravou řeku. Také déšť má velký vliv a tak nikdy nevíte, co vás na břehu čeká. Brodění ledovcových řek je docela adrenalinový zážitek, tedy v závislosti na tom, v čem jedete. Suzuki Jimny je prcek schopný velkých výkonů v terénu, ve vodě se ale může snadno stát, že začne plavat. A to je pak velký problém.
To je ono? Tak hurá na průzkum
První máme za sebou, šlo to hladce.
Každé jaro, když mají být horské cesty otevřeny, projíždí jimy buldozer, který obnoví nejen povrch, ale také zprůchodní brody. To ale nic neznamená, stačí aby pořádně zapršelo a vše je jinak. Proto platí několik zásad. Vždy byste se před vjetím do vody měli přesvědčit, co vás čeká. To lze buď pozorováním jiných aut, nebo osobním průzkumem. Už ten sám o sobě může být slušným zážitkem, který rohodně nedoporučuji dělat na boso. Voda je ledová a prudká tak, že máte problém udržet se na nohách. Také se pokuste vodu "přečíst". V užších místech teče voda rychleji a bývá prudší. Je u jednoho přehu schodek? Pak je před ním hlubší voda. Je voda na povrchu klidná? Pak je hluboká. U ledovcových řek opravdu platí, že před řezáním je lepší dvakrát měřit. Nevěřte ani starým stopám. To, že někdo někudy projel, neznamená, že projedete i vy.
Na druhou stranu jsem pěšky nedošel, proud byl tak prudký, že jsem se raději vrátil. Zariskoval jsem a Jimny to naštěstí zvládl.
U ostatních řek či potoků je to jednodušší, protože málokdy bývají tak prudké a většinou jde odhadnout hloubka vody. Brody jsou většinou zřetelné a vyježděné. V tom na druho ustranu může spočívat zádrhel. Na Islandu jezdí mnoho terénních autobusů, které střed brodu prohlubují. Proto je lepší brodit u horního či spodního okraje brodu.
Nejdříve jel autobus, sotva smočil kola. Pak jsem já Jimnymu umyl celou spodní třetinu.
Ve všech případech platí, že na brod se nemá spěchat. Voda se má přejíždět se zařazeným pohonem všech kol a nejlépe v Low režimu. Nedoporučuje se prudké vjíždění do vody, sice to vypadá efektně, ale také je to nejkratší cesta k utopení motoru. Jedete-li v něčem velkém a těžkém, s výběrem trasy si nemusíte dělat starosti, lehčím autům se doporučuje jezdit po "střeše". První polovinu šířky řeky se jede mírně proti proudu a druhá po proudu.
Pověstný brod u kempu v Landmanalaugaru.
A závěrem jedno upozornění. Máte-li auto z půjčovny, bez ohledu na uzavřené pojištění jedete veškeré brody na vlastní riziko. Pojištění totiž neplatí mimo oficiální cesty a když jste ve vodě, nejste na cestě. Utopení motoru tak může dovolenou docela prodražit.
Po souši to nejezdí nic moc, ale brodit to umí bravurně.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
před 8 hodinami - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 10 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 11 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
dnes - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva