Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak dokonale vyčistit motor auta? Dá to práci, ale výsledek za to stojí
14.2.2018 | Petr Miler
Čištění motorového prostoru je náročné proto, že nemůžete použít moc vody, a také je to prostor velmi členitý. Přesto jde krásně vyčistit, víte-li, jak na to.
Auto pečlivě vyčištěné je na pohled krásnější než špinavé, týdny či měsíce nemyté. I interiér jde vyčistit - či nechat vyčistit - relativně snadno. Jenže pak tu je motorový prostor, který bývá často dost špinavý, ať už od oleje nebo od špíny ze silnice, které tu je o to víc, pokud motor nemá zespoda žádný kryt.
Někteří „experti” myjí motor tlakovým čističem, tzv. wapkou, ovšem to je způsob krajně nevhodný, protože v motoru je spousta míst, kde voda nemá co dělat. A wapkou ji tam poměrně spolehlivě vtlačíte. Pak se můžou objevit problémy, od obtížného startování, dokud motor neuschne, po zkorodované vnitřnosti konektorů.
Přesto je možné umýt motor, a to s velmi dobrými výsledky. Mechanik ChrisFix ukazuje, jak na to, v pěti krocích. Nejsou možná zrovna jednoduché a na konci videa, které si můžete pustit níže, říká, že celý proces u jednoho auta trvá zhruba dvě hodiny. Výsledky jsou ovšem opravdu působivé.
Potřebovat budete utěrky z mikrovlákna - klidně jich kupte velký balík, jsou vynikající i na mytí auta zvenčí -, různé kartáče včetně ocelového a čističe trubek, fixy s barvou, čisticí ubrousky, vosk ve spreji, oživovač černých plastů, velký igelitový pytel na odpadky, vysavač, kompresor či fukar, a vodu se saponátem na nádobí. Je potřeba odstranit i nánosy oleje, ale zároveň nic nepoškodit, takže prostředek na nádobí je agresivní tak akorát. Jak dál, si probereme bod po bodu.
1. Příprava
Voda a elektřina k sobě nepatří, takže před mytím je nejlepší vyjmout baterii. Pokud je v zavazadelníku nebo není snadno přístupná, stačí odpojit oba kontakty, aby nedošlo k nějakému zkratu. Je také dobré pořádně si motorový prostor prohlédnout a najít věci, které by neměly být příliš mokré, zejména alternátor, rozdělovač, oblasti zapalovacích svíček apod. Pochopitelně, všechno pod kapotou je odolné vodě, abychom mohli jezdit v dešti, takže trocha vody ničemu nevadí, ale opatrnost je na místě.
Dobrým nápadem jsou rukavice jako ochrana rukou proti agresivním látkám a vhodné je také připravit si všechno potřebné někde poblíž, abyste to měli po ruce a abyste na to místo mohli také nářadí odkládat a nemuseli ho o minutu později hledat. Také zkontrolujte veškeré uzávěry, měrky kapalin a podobná místa, aby se třeba voda nedostala do oleje.






2. Suché čištění
Prvním krokem skutečného čištění je zbavení motoru všech suchých nečistot. Vezměte vysavač a kartáč a v celém motorovém prostoru postupně z jedné strany na druhou uvolněte prach kartáčem a vysajte ho vysavačem. Na místa, kam se nedostanete kartáčem a vysavačem, můžete použít tlakový vzduch.
Máte-li pod kapotou velký hliníkový kus, třeba sání, který je špinavý a má povrchovou korozi, funguje nejlépe ocelový kartáč - a nejlépe takový, který se točí sám, tedy ve formě nástroje na přímou nebo úhlovou brusku. Ručním ocelovým kartáčem to jde také, ale je s tím mnohem víc práce a výsledek není tak působivý. Tento krok ale má skutečný smysl jen tehdy, pokud je onen hliníkový kus vizuálně dominantní, jinak výsledek zanikne.
3. Mokré čištění
Třetí krok konečně zahrnuje i vodu a jako první je potřeba říci, že není vhodné čistit motor horký. Jednak to způsobí odpařování vody, která pak může zkondenzovat i na místech, kam by se jinak nedostala. A pak může kontakt se studenou vodou pokřivit nebo poničit některé kovové části. Je to stejné, jako když nalijete horkou vodu na čelní sklo, když se vám nechce ho škrábat od námrazy - také praskne. U motoru je riziko jistě menší, ale přesto existuje. Vlažný motor nevadí, dokonce se prý čistí lépe, ale horký nechte vychladnout.
Igelitovým pytlem na odpadky přikryjte motor, protože první je na řadě voda z hadice. Začněte odshora - řádně umyjte kapotu a tlumicí materiál, ovšem jen pokud je v pořádku - je-li potrhaný nebo prověšený, vyhněte se mu, abyste vodou situaci ještě nezhoršili. Pak aplikujte vodu s prostředkem na nádobí a očistěte lakované části utěrkou z mikrovlákna. Pak opět všechno opláchněte hadicí.
Následuje vnější část motorového prostoru. Opláchněte ji hadicí, ale s rozumným tlakem, abyste nenatlačili vodu, kam nepatří. Utřete prostory, na které se dostanete, čisticími utěrkami. Pokračujte mýdlovou vodou a různými kartáči, abyste vyčistili každé místečko. Opět prostor opláchněte hadicí.
Pak odstraňte igelitový pytel z motoru a současně zapomeňte na hadici s vodou, na motor samotný není vhodné ji používat. Začněte čisticími ubrousky, kterými odstraníte nánosy olejů a špíny. Pak postříkejte čištěný prostor mýdlovou vodou; všimněte si, že ChrisFix odstranil sání, takže pokud uděláte něco podobného, dbejte na to, aby se nedostalo moc vody do hadic. Nebo je ucpěte kouskem hadru. A opět nastupují různé kartáče - a na utření motoru následně utěrka z mikrovlákna, protože opláchnout ho hadicí nelze.
4. Sušení
Motor je třeba před finálním detailním čistěním osušit, takže se chopte utěrky z mikrovlákna a pečlivě motor utřete. Přitom také odstraníte ještě víc špíny - poznáte to podle toho, že utěrka bude špinavá. A také najdete místa, na která jste předtím zapomněli, takže je můžete dodělat. Utěrkou také vysajte všechnu vodu z různých prohlubní, jako třeba kolem vstřikovačů paliva nebo svíček.
5. Detailní čištění
Nyní přichází ke slovu vosk ve spreji. Začněte kapotou, kterou štědře postříkáte a vyleštíte utěrkou z mikrovlákna. ChrisFix také odstranil izolaci zpod kapoty a nastříkal ji na černo barvou na látky ve spreji, což jistě není nezbytný krok. S voskem a utěrkou pokračujte i na všech lakovaných částech motorového prostoru.
Na oživení plastových a gumových dílů pod kapotou použijte oživovač na vodní bázi, protože cokoliv olejového na sebe pak bude chytat nečistoty. WD40 i motorový olej jsou nevhodné právě z tohoto důvodu, navíc jsou agresivní a mohou díly poškodit. Oživovač nanášejte štětcem, dbejte na to, aby se nedostal na řemeny, a pak ho nechte 10 minut působit. Pak vyleštěte potřené díly utěrkou z mikrovlákna.
Nakonec přicházejí ke slovu fixy s barvou. Pokud je třeba kontrastní barva písmenek z nějakého víčka sloupaná nebo někde najdete zrezivělou matku, všechno tohle můžete fixem obnovit. Jsou to drobnosti, ale výsledek vypadá hezky a „detailing” je od toho, nevynechat ani jediný detail.
A je hotovo. Práce to není málo a musíte být pečliví, na což nemá každý trpělivost, ale výsledky skutečně stojí za to nejen pokud máte své auto za „leštěnku”. Navíc, nejen že je motorový prostor čistý, většina jeho částí je také lépe chráněna proti vnějším vlivům než před čištěním, a to se hodí nejen pro dobrý pocit z hezčího auta...
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 2 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 4 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 5 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 7 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1