Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak levně vrátit lesk starému, zašlému laku? Zvládnete to doma s pár přípravky
8.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pokud auto pravidelně neleštíte, jeho lak časem začne oxidovat. To už není problém, který by vyřešila myčka u pumpy, vy jej ale vyřešit můžete.
Lak automobilu prochází postupem času několika fázemi. Výsledkem působení okolních vlivů je oxidace, kdy povrch přichází o své původní vlastnosti. Ztráta lesku i barevného odstínu je viditelná pouhým okem, v celé své nahotě se ale ukáže například v situaci, kdy si po drobné nehodě zakoupíte korekční tužku dle kódu barvy, kterou se pokusíte zakrýt malé škrábance. Označení barvy odpovídá továrnímu odstínu z výroby, jenže nepočítá s působením okolí na povrch automobilu. Korekce následně vytvoří šmouhy, které jsou zpravidla tmavší nebo sytější proti okolnímu laku karoserie.
Oxidaci laku umí odstranit specializované firmy a není nic špatného,když jim auto svěříte. Jenže nejde o zrovna levnou záležitost a u staršího auta to může být obtížně ospravedlnitelná investice. Naštěstí nejde o věc, kterou by museli řešit profíci, jak ukazuje člověk, který si říká Eric The Car Guy. Není to profesionál a jeho cílem nebylo ukázat, jak se špičkovým vybavením vrátit autu vzhled nového vozu. Má rád snadná funkční a řešení pro každého, která nestojí moc a tohle je jedno z nich.
Jakožto „figuranta” použil své staré přibližovadlo, Acuru alias Hondu Legend Coupe z roku 1994, na které se vliv počasí už řádně projevil. A pokusil se vrátit lesk zašlým dílům jednoduchým postupem. Před začátkem prací je auto pochopitelně potřeba umýt a osušit, bez toho byste mu akorát ublížili. Dále je nutné zakoupit šetrnou, velmi jemnou brusnou leštěnku na odstranění poškození laku a jemné smirkové papíry. Aby člověka nebolely ruce a efekt byl maximální, je vhodné mít nachystanou leštičku a leštící kotouče. Eric zvolil brusku s kotoučem na zoxidované laky o průměru 15 centimetrů a upozorňuje, že nejlépe snaživý opravář udělá, když nebude spěchat. On sám nepoužíval nejvyšší rychlost brusky, nýbrž jen něco mezi 2 a 4.
Aby oprava laku nenapáchala více škody než užitku, je třeba oblepit páskou všechny části, které by měly zůstat nedotčeny, například světla, pryžové spoje či skla. Následuje konečně akce s nářadím - Eric na střed brusného kotouče nanese tenký pruh šetrné leštěnky a jde na věc.
Začne střechou, kde lehce přípravek rozetře a přijde na řadu spuštění brusky. Není potřeba vynaložit tlak, jen lehce kopírovat hrany karoserie místo vedle místa. Lak se začne měnit před očima, ale změna není dostatečná. Místy použil mokrý brusný papír s vodou, kterým zamaskoval nejhlubší škrábance, a pak teprve na místo vyrazil s bruskou a leštícím kotoučem. Tento postup je vhodnější na místech, kde lak schytal hodně ran.
Jen takto se postupně věnoval celé karoserii a výsledek je lepší, než se dalo vzhledem k podmínkám a nutným investicím očekávat. Nejdražší tu byl čas strávený v garáži a i když jsou při blízkém ohledání pod ostrým světlem stále patrné následky domácích podmínek a nízkých nákladů, srovnání před a po odhalí obrovské zlepšení.
Odvézt auto profesionálům umí každý, ale vlastnoručně oživený zašlý lesk přináší i radost. Jste-li perfekcionisté, touto cestou se patrně nevydáte, chcete-li ale mít citelně atraktivnější auto, které na běžném denním světle těžko přizná zmíněné nedokonalosti, je to použitelný postup. V případě prodeje auta se pak investovaný čas může několikanásobně vrátit - však jsme kdysi psali o tom, jak novináři vzali vůz před smrtí, dokonale ho vyleštili a pak se ptali lidí, co by za něj dali. Obal pořád prodává...
















Eric není profesionál, přesto dokázal snadno oživit zašlý lak. Stačilo obětovat dost času a pár korun za brusný kotouč s leštidlem
Zdroj: Eric The Car Guy@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 3 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 6 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha