Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak v moderním autě vypnout rozličné „nevypínatelné” elektronické asistenty?
11.4.2019 | Mirek Mazal
V autech jich kvapem přibývá už dekády a stále většího množství z nich je těžké se zbavit. Nevypínatelné ABS je dávno standardem, totéž se stává z ESP a dalších asistentů, o nichž možná ani nevíte. Jak se jich účinně zabavit?
Moderní vozy jsou stále více svazovány pokročilými elektronickými asistenty, které hlídají a případně i korigují každé řidičovo rozhodnutí. Pro mnoho šoférů je jedině dobře, že nad sebou mají jakési elektronické anděly strážné, jenže jiným se elektronika často jen staví do cesty jejich lepšího ovládnutí stroje. Hlídacích systémů, které obvykle nelze přinejmenším trvale vypnout, ale pod dozorem Evropské unie přibývá v autech všech z nás.
Korekce moderních aut připomínají všemožné blikající kontrolky. Už vůbec neexistuje možnost zablokovat kola při brzdění, stále těžší je rozjet se s jejich protočením, otočka přes ruční brzdu nebo průjezd zatáčkou s rozevlátou zádí jsou prakticky zakázaným ovocem. Povinné systémy dokonce ani nechtějí nechat běžící motor po zastavení vozu, jako by řidič neměl právo rozhodovat ani o těch nejzákladnějších postupech řízení vlastního automobilu.
Hlídače dnes často standardní cestou nejde ani uspat, proto mezi motoristy kolují návody na jejich deaktivaci. Vypnout některé technické prvky není rebelství, ale občasná povinnost. Aktivní protiprokluz kol může na horách připravit perné chvíle i zkušenému řidiči, nemožnost vypnutí u některých modelů je těžko pochopitelné.
Lidé z řidičské školy Paula O'Neila se tak rozhodli ukázat, jak lze eliminovat trvale spuštěnou kontrolu trakce, stabilizační systém a ABS bez negativních důsledků na zbylé chování vozu. Jako demonstrační vůz použili vlastní BMW řady 3 generace E46, které sice nepatří mezi nejmodernější auta, všemi těmito vymoženostmi už ale bylo vybaveno a jeho zadní pohon vyloženě svádí k deaktivaci.
Prvním krokem je prostudování uživatelského manuálu a nalezení pojistkové skříňky. Obvykle se nachází vlevo ve směru jízdy v rohu blízko přepážky mezi kabinou a motorovým prostorem, ale například BMW E46 má pojistky pod nad nohama spolujezdce a u řady jiných vozů bývá dostupná přes schránku u spoluejezdce.
Nalezením barevných pojistek začíná ten pravý okamžik pro pokusné odstraňování každé z nich. Tedy je potřeba myslet a při potřebě odpojit ABS nevytahovat pojistku například pro přední světlomety. Někdy je nutné k totální deaktivaci ABS ještě odpojit řídící jednotku schovanou u motoru, tím se pulzování pedálu zcela vyřadí z provozu. Určitou jistotou je vypojení jednoho ze dvou konektorů na brzdovém pedálu - drát vedoucí k brzdovým světlům je potřeba nechat být, ale druhý kabel vedoucí do ECU může zůstat volně bokem.
Přerušením obvodu protiblokovacího systému je možné vrátit auto v jiných ohledech o dekády zpět v čase a jezdit bez systému zamezujícímu blokování kol, který sice udržuje auto při brzdění ovladatelné, brzdnou dráhu ale prodlužuje - a to nadšený a schopný řidič nikdy nepřivítá. Obdobným způsobem lze docílit deaktivace stabilizačního systému ESP, který čerpá data z čidel ABS. Zejména na zasněženém parkovišti něco podobného určitě prospěje. Vždy je nutné po odstranění vhodné pojistky pomalou jízdou zkusit, co auto udělá a jestli nebude příliš protestovat.
Novější modely mohou mít ESP napojené na několik čidel a senzorů. Konektory hlídající příčné zrychlení, stáčení vozu či polohu volantu opět stačí rozpojit, pokud si člověk najde jejich umístění. Nejjednodušší postup spočívá v odpojení senzorů rychlosti kol, které jsou schované za brzdovými kotouči v oblasti náboje.
Na konec se hodí zmínit výjimečné případy jako závody nebo demoliční derby, které vyžadují i odpojení airbagů. Jejich kabely jsou vždy žluté, proto zbývá postupovat po dráze žlutého vedení, dokud se neobjeví hlavní jednotka, ke které se připojují všechny vodiče ze senzorů. Tyto dráty se hodí opět vypojit, pokud byla již dříve odstavena baterie a člověk si je skutečně jistý svým rozhodnutím. Něco takového ale ani na zasněženém parkovišti nebudete potřebovat, to ostatní by se mohlo hodit.










Moderní asistenty lze vyřadit z funkce, jen je potřeba vědět, kam a jak sáhnout
Zdroj: Team O'Neil Rally School@Youtube
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včeraŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom