Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jednou z nejspolehlivějších moderních ojetin je přehlížená dieselová Mazda, s věkem jako by zrála
25.4.2023 | Petr Prokopec
Auta jsou s přibývajícím stářím obvykle stále více zralá leda na vrakoviště. Vlastně to platí bez výjimky, zub času ale některá staví do stále lepšího světla ve srovnání s jinými. Mazda CX-5 patří mezi ně, hlavně ve své první generaci.
Mazda CX-5 patří mezi SUV k těm, kterým to i po letech sluší. Platí to o obou dosavadních generacích, které se dočkaly vždy dlouhé přední kapoty. Naznačen je tím sportovní charakter, který se odráží jak v interiéru, tak v případě naladění podvozku. A nakonec i pod kapotou, ovšem jen v těch zemích, kde je nabízen přeplňovaný 2,5litrový čtyřválec. S ním totiž výkon stoupá na 250 koní a točivý moment na 430 Nm, Mazda měla navíc minimalizovat prodlevu turba, a tak vylepšila i každodenní použitelnost. Skutečně tak lze jen litovat, že tento motor do Evropy kvůli příliš vysoké papírové spotřebě nezamířil.
Nedá se nicméně předpokládat, že by se absence této jednotky zasloužila o nepříliš oslnivé prodeje, zejména ve srovnání s konkurencí. Takový Volkswagen Tiguan má v posledních letech v Evropě na kontě asi čtyřnásobně vyšší prodeje, Hyundai Tucson na tom byl loni dokonce skoro pětkrát lépe. Má to ale dvě výhody - jednak se kvůli tomu můžete za volantem Mazdy CX-5 cítit výjimečněji, a dávat tak najevo trochu odlišný přístup k autům. Především pak ale můžete doufat v nižší ceny autobazarech, protože zájem o Mazdy je menší i tam.
Pohled na poruchovost tohoto modelu podle dat německých technických kontrol ovšem nenaznačuje, že by za nižším zájmem stála nespolehlivost, to ani náhodou. V kategorii dvou- až tříletých aut sice CX-5 spadá do podprůměru, ovšem pouze těsně. S přibývajícím věkem se nicméně jeho pozice neustále lepší a mezi SUV patří mezi špičku. Navíc je třeba dodat, že u TÜV evidují nesoulad mezi výsledky naftových a benzinových verzí - diesely jsou na tom z hlediska dlouhověkosti citelně lépe a patří mezi jedny z největších držáků vůbec.
Pochopitelně to ale neznamená, že byste mohli sáhnout po kterémkoli kousku, který vám jeho dosavadní majitel nabídne. Nejslabším článkem CX-5 jsou brzdy a světla. Zajímavé - i když s ohledem na výše zmíněné nikoli překvapivé - je, že problémy s nimi stíhají především novější modely. Brzdové kotouče druhé generace se totiž ničí poměrně rychle, stejně jako kritika prší na přední lampy. A jelikož hlavně LEDková světla nejsou zrovna levnou záležitostí, mohlo by vás jakékoliv pochybení při výběru hodně mrzet.
Při pohledu na data o hmotnosti je pak pochopitelné, proč Mazda nemá problémy s tlumiči, pružinami nebo nápravami. Ve srovnání s konkurencí je totiž CX-5 doslova muší vahou, a to přesto, že třeba zmiňovaný Tiguan na délku přesahuje. Odlehčená konstrukce a tenčí plechy nicméně mají i svou stinnou stránku, kterou je koroze. Ta se u japonského SUV objevuje sice o trochu méně často než u spřízněných sedanů, hatchbacků a kombíků, přesto však dokáže potrápit. Výfuku se nicméně rez vyhýbá, nebo jej nenahlodává za hranici únosnosti.
Zbývá už jen nahlédnout pod kapotu, kde je únik oleje z motoru či převodovky spíše ojedinělou záležitostí. Nicméně v případě druhé generace dochází u dieselů často k zakarbonování, zatímco u první generace mají problém se vstřikovači. Jsme tak ve finále, kdy lze konstatovat, že mimo titul jednoho z nejhezčích SUV se CX-5 může chlubit i velmi dobrým hodnocením v rámci spolehlivosti. Ceny jsou pak skutečně příznivé aspoň na dnešní dobu - první generace (od 2012) startuje okolo 150 tisíc Kč, ta druhá (formálně od 2016, reálně spíše 2017. A ano, byl to spíš velký facelift) začíná přibližně na 340 tisících Kč.



Mazda CX-5 první generace oproti svému nástupci možná není tak šik, paradoxně je však odolnější. Foto: Mazda
Druhá generace pak dojíždí hlavně na brzdy a přední světlomety. Foto: Mazda
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva