Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kanaďané kašlou na snahu tamní vlády nařídit elektrická auta. Nekupují je skoro vůbec a ani se na to nechystají
před 2 hodinami | Petr Prokopec
I mezi všemi absurdními pokusy o nařízení elektrických aut úplně všem má ten kanadský zvláštní pachuť. Je mimořádně nesmyslný vzhledem k povaze této země, vzhledem k tamním klimatickým podmínkám i lokální infrastruktuře. Není divu, že se mu Kanaďané jen smějí.
Českou republiku protíná hned několik rovnoběžek, z nichž ta padesátá severní šířky vede skrz Prahu nebo Kouřim. Právě nedaleko od druhého jmenovaného města se nachází astronomický střed Evropy. Padesátá rovnoběžka vede i napříč Kanadou, zhruba dvě třetiny země ale leží severně od ní. Rozloha této země je navíc mnohem větší, než je tomu v případě Česka, máme tu 10 milionů kilometrů čtverečných oproti 79 tisícům. Tato geografická fakta pak logicky ovlivňují charakter celé země - je velká, z velké části neosídlená a chladná. Třeba i v takovém Calgary je během nejteplejšího měsíce v roce v průměru jen 17°C. A není zase takovou výjimkou, když teploty klesnou k desítce.
Právě ve stínu těchto informací se jeví obzvlášť absurdním, že i kanadská vláda přišla - stejně jako EU - s nápadem nařídit v této zemi prodej výlučně nových elektrických aut od roku 2035. A že na něm stále trvá. Překážkou se jí ovšem stávají lidé, kteří si z pochopitelných důvodů elektromobily ve velkém nekupují a podle posledního průzkumu ani koupit nehodlají. Krom všeho zmíněného v zemi chybí i použitelná infrastruktura (jen 35 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů v celé zemi, v Česko je jich aktuálně okolo 7 tisíc a je to také málo), která v ní už s ohledem na její rozlohu a obydlenost stěží může vzniknout jinde než v pár obydlenějších oblastech. Tam elektromobily jistě používat jde, ale jinde?
Odpor Kanaďanů k elektromobilitě tedy není ani za mák překvapivý, aktuálně je podle S&P Global kupuje jen 5,9 % lidí. A spása není na dosah, jak ukazuje průzkum Canadian International Auto Show citovaný kolegy z Carscoops. Z něj vyplývá, že 47 procent dotázaných si jako své příští auto koupí takové, které má benzinový pohon. Dalších 30 procent se vyslovilo pro hybridy, 11 procent pak pro plug-in hybridy a 1,5 procenta pro diesely. Na elektromobily tak připadl jen 10procentní podíl.
Bez spalovací techniky si tedy 90 procent Kanaďanů nedokáže své auto představit. Situaci navíc zjevně nespasí ani dotace, neboť jejich návrat podporuje pouze 54 procent dotázaných. Pro většinu by pak pádnějším argumentem bylo zlepšení infrastruktury, nicméně aby se Kanada dostala poměrově byť jen na úroveň Česka, potřebovala by zhruba 885 tisíc veřejných dobíjecích bodů. Vybudovat je do deseti let je prakticky nereálné.
Zas a znovu se tak jen potvrzuje, co říkáme už skoro dekádu - že lidem nepůjde elektromobily vnutit jen tím, že je někdo nařídí, pokud pro ně nepůjde o použitelné zboží za přijatelné peníze, které aspoň vyrovná možnosti současných spalovacích aut. A to dnešní elektromobily zdaleka neumí. Že to někdo přesto zkouší třeba v Nizozemsku, až tak neudiví, nakonec se to může za cenu mnohých neefektivit povést. Ale v Kanadě? V Kanadě? To je opravdu absurdní myšlenka. A je fascinující, o kolik víc rozumu z celé věci mají normální lidé vedle těch, kteří se o takové nařizování pokouší...


Pouze 10 procent Kanaďanů připouští, že jejich příští vůz bude elektromobil, dnes je kupuje asi polovina lidí. Přesto vláda trvá na tom, aby se od roku 2035 neprodávalo v zemi nic jiného než auta s elektrickým pohonem. Jak nesmyslné... Grafika: Canadian International Auto Show, tiskové materiály
Zdroje: S&P Global, Canadian International Auto Show přes Carscoops
Bleskovky
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
před 6 hodinami
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
včera
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Yamaha Nmax 155 Tech MAX: s elektronicky řízeným variátorem 08:20
- Ducati: Chvála Gresiniho, kritika jezdců VR46 08:15
- Mattia Pasini vyvázl bez vážného zranění po vážné nehodě na ranči VR46 08:00
- Statistika crashů: Nejvíce jich má kontě Zarco včera 18:36
- «100 km dei Campioni» vyhráli letos Bagnaia/Fernandez včera 10:27
Nejčtenější články
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
3.11.2025
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
3.11.2025
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
3.11.2025
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
3.11.2025
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
3.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.01. 14:04 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.01. 13:41 - HondaMan
- Onboard videa 11.30. 14:06 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 11.30. 13:08 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.29. 19:56 - jerry
- Pneu koutek 11.29. 13:16 - pavproch
- Rychlodotazy 11.28. 21:12 - GeneHawkins
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.28. 08:39 - abgx1
