Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Když tlačítkem vypnete motor za jízdy, zablokuje se volant? A dá se nastartovat?
19.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Že se autu se startováním tlačítkem dá za jízdy vypnout motor, už jsme probírali. Ale co se stane pak? A lze vrátit věci zátky do normálu?
Nedávné video o tom, co se stane, když za jízdy zmáčknete startovací tlačítko motoru, dalo pár odpovědí, ale také otevřelo další otázky. Padla jich řada, ty nejčastější ale byly tři: Když vypnete motor za jízdy, zablokuje se volant? Co udělá řízení, funguje i bez motoru jeho posilovač? A dá se za jízdy znovu nastartovat, nebo musíte zastavit?
I na ty pochopitelně existují odpovědi. My vám je nabídneme v rozšířené podobě, s platností pro jediné auto, aktuální Ford Mondeo, vám jej ukáže i video níže.
První otázka vychází z představy, že kdybyste ze skříňky zapalování za jízdy zcela vyndali klíč, volant se po otočení o více než o pár stupňů zamkne a zablokuje. To by se opravdu stalo a bylo by to velmi nebezpečné, neboť auto by se stalo neřiditelným. Jenže zmáčknutí startovacího tlačítka nepředstavuje tutéž operaci co úplné otočení či vyndání celého klíče - je náhradou pouze za poslední dva kroky, tedy puštění zapalování a samotný start.
K zamknutí řízení dochází obvykle až tehdy, když klíč, přesněji modul bezklíčového vstupu a startu odnesete z vozu resp. jej do něj zase přinesete. K zablokování volantu by tedy teoreticky mohlo dojít, když byste vůz za jízdy tlačítkem zcela vypnuli a vyhodili „klíč” z okna. Je ale otázka, jestli tohle někdo někdy bude zkoušet. Na každý pád: samotné vypnutí motoru volant nezablokuje.
To je není jediná palčivá otázka, další je, co se stane s posilovačem řízení. Bez něj sice auto řiditelné je, ale velmi obtížně, třeba pro slabší ženu by to mohla být až neřešitelná situace. I na toto ale konstruktéři mysleli a vypnete-li motor při jízdě (klidně i klasickým klíčkem), elektrický posilovač zůstává u naprosté většiny aut v činnosti. Zkoušeli jsme to v řádově desítkách aut a např. všechny značky koncernu VW ponechávají i bez motoru elektrický posilovač pracovat. Bizarní je, že pouze za jízdy - když zastavíte, fungovat přestane, přitom by na elektřinu pochopitelně mohl fungovat i tehdy.
Starší auta s hydraulickým posilovačem jsou ale jiný případ. I u těch bývá k dispozici bezklíčový start (typicky např. BMW z minulé dekády), hydraulický posilovač ale pochopitelně bez motoru pracovat nemůže, pohání ho čerpadlo hnané řemenem od motoru. Pokud tedy vypnete motor tlačítkem např. v BMW řady 3 E90 před faceliftem, musíte se s řízením řádně poprat.
Tou poslední frekventovanou bylo, zda lze znovu nastartovat, když se vám „povede” motor vypnout. I tady je odpověď pozitivní - lze. V případě některých automatů je třeba přesunout volič na neutrál - tedy, ne že by to bylo vhodné dělat standardně, ale tohle není standardní situace - a zmáčknutím startovacího tlačítka motor znovu nahodit. U manuálního řazení je to jednodušší, stačí zmáčknout spojku a postupovat stejně
Bizarní je, že u některých vozů s automatem je potřeba sešlápnout i za jízdy brzdový pedál - jako byste stáli na místě. Pochopitelně ale stačí ho sešlápnout jen trochu, splnit podmínku pro start sepnutím spínače, ne brzdit až do zastavení auta.


Když za jízdy vypnete motor tlačítkem, volant se nezamkne


Posilovač řízení zůstává u naprosté většiny aut s tím elektrickým funkční


A vůz jde znovu nastartovat, byť postup se auto od auta může lišit
Jak už jsme zmínili, nedávno jsme probírali také to, co se stane, když za jízdy „ztratíte” přístupový modul. V posledních letech se zejména u technologiemi více „nabušených” aut rozmáhá odemykání auta mobilem, resp. přesněji aplikací ve smartphonu. Prostě klíč už nepotřebujete ani ve formě modulu, jeho práci zastane aplikace nainstalovaná v mobilu, která zajistí prakticky totéž.
Jenže ani tohle není úplně neprůstřelná metoda, jak se přesvědčil americký majitel Tesly Model S Ryan Negri. Právě on používal pro startování svého vozu jen mobil, jenže pro takovýto přístup potřebuje mobil i auto mít přístup k signálu, odemykání probíhá po internetu a přes servery Tesly. Signál je dnes prakticky všude, Negri ale zastavil v poušti - v místech, kde mobilní signál nebyl.
Normálně by to asi nebyl problém, jenže on zastavil a vylezl z auta, což znamenalo jeho zablokování. Jeho žena se tedy vydala 3 km zpátky, kde ještě signál byl, a zavolala kamarádovi, aby jim přivezl normální přístupový modul, který Negri nechal doma. Naštěstí nebyli daleko od domova, jen asi 10 kilometrů, takže nečekali extrémně dlouho. Přesto ale píše, že už nikdy nevyrazí autem bez klíče...



Výlet s Model S neskončil úplně podle představ majitele, zůstal s Teslou „viset” daleko od civilizace v momentě, kdy mu bez signálu přestal fungovat přístup do vozu přes mobil
Zdroje: AutoVlog@YouTube, [https://www.instagram.com/ryannegri/ Ryan Negri@Instagram]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 47 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
