Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kolik nebezpečných airbagů Takata je ČR? Automobilky již přiznávají barvu
26.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Oficiální informace zatím hovoří o svolávacích akcích Hondy, Nissanu a Toyoty. Dopis ale obdrželi i čtenáři Autoforum.cz, kteří vlastní BMW.
Na sklonku minulého týdne jsme mohli poinformovat o největší svolávací akci v celé historii automobilového průmyslu. Kvůli vadným airbagům firmy Takata totiž celosvětově musí do servisů na 53 milionů aut. Dané číslo navíc stále nemusí být konečné, neboť momentálně asi nikdo neví, do kolika vozidel byly vadné komponenty namontovány. Automobilky totiž nespoléhají jen na japonskou firmu, která je ve svém oboru největší, ale také na další subdodavatele.
Jsou tedy třeba rozsáhlé interní analýzy zjišťující, které vozy právě airbagy Takaty dostaly. A ty prý ještě nějaký ten pátek zaberou. Ještě více času bude potřeba na samotnou výměnu, s ohledem na dané množství ohrožených automobilů totiž firma Takata nestíhá vyrábět, i když jejích 56 továren ve dvaceti zemích světa jede aktuálně naplno.
Mezi ně patří i zařízení v české Dolní Kalné poblíž Trutnova, kde jsou airbagy rovněž vyráběny. A jelikož společnost v tuzemských luzích a hájích funguje již od roku 1992, je jisté, že se vadné airbagy týkají i evropských modelů aut českých zákazníků. S ohledem na výše zmíněné zatím stále nemáme přesné informace o tom, o kolik vozů vozů a jakých značek půjde, další detaily už ale na povrch vyplouvají.
Zatím s jistotou víme, že do servisů musí tisíce automobilů s logem Hondy, Nissanu a Toyoty. Nejvíce ohrožena je poslední zmíněná značka, která svolává na šest tisíc modelů Avensis, Camry, Corolla, RAV4, Verso a Yaris vyrobených v letech 2003 až 2007. V případě Nissanu musí do servisů prozatím 2 074 vozů, přičemž mluvčí japonské značky konkrétní modely nespecifikoval. U Hondy již byli sdílnější, víme tedy, že svolány byly Accord, Civic, CR-V a Jazz z let 2002 až 2009.
Ne všichni ale o svolávacích otevřeně hovoří, i když nepochybně „něco vědí”. Byli jsme informováni hned několika našimi čtenáři, kteří již byli osloveni automobilkou BMW právě v souvislosti s výměnou vadného airbagu. Přesnější informace o množství svolávaných aut přímo od této značky ale zatím nemáme.
Je každopádně zřejmé, že ani u nás nepůjde o tak okrajovou záležitost, jak se někteří výrobci zkraje pokoušeli tvářit. Ač nechceme být alarmističtí, je docela dobře možné, že jde o relativně velký problém, s ohledem na jeho rozsah a omezenou řešitelnost (všechny airbagy prostě hned vyměnit nelze...) ale automobilky raději volí cestu přímé komunikace s klienty a ven pouštějí pouze omezené množství informací. Je-li tomu tak, nejde o úplně šťastný postup - zasažené vozy jsou relativně staré a často nebudou mít původního majitele. Zveřejnění naprosto přesných informací o tom, kterých vozů se problém může týkat, by bylo vhodnější - každý aktuální a pro automobilku mnohdy „nekontaktovatelný” majitel by si pak mohl u výrobce ověřit, jestli zrovna jeho vůz je tím „postiženým”.
Ať už se dále bude situace vyvíjet jakkoli, můžeme v tuto chvíli konstatovat, že ve všech případech bude výměna airbagů pro zákazníky bezplatná, „prohnou” se jiní. Momentálně se totiž hovoří o zhruba 5 miliardách dolarů (cca 123 miliardách korun), na které oprava zasažených vozů přijde.





Airbagy Takata jsou od roku 1992 vyráběny také v ČR. Není proto divu, že do servisů musí i čeští majitelé vozů značek BMW, Honda, Nissan a Toyota
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
