Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kupte si nejnovější auto určité třídy, na které máte. Tady je důvod
30.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Starší auta mají své kouzlo a existuje spousta důvodů, proč jim dát přednost. Jenže v jedné věci těm novějším nestačí a stačit nikdy nemohou.
Nevěříte-li v pokrok ve vývoji automobilů za poslední dvě, tři dekády, video níže vás přesvědčí alespoň o jedné věci, která se za poslední roky pohybovala kupředu sedmimílovými botami. Je jí pasivní bezpečnost automobilů v případě nehody, a to jak co se airbagů týče, tak i strukturální pevnosti karoserie.
Video předkládá čistě rozdíl mezi autem s airbagy a bez nich, ovšem to není přesné označení - ANCAP (australská verze EuroNCAPu) v něm proti sobě poslal dvě auta odlišného věku. Samozřejmě, to starší airbagy nemá a to novější ano, ale také vidíme podstatné rozdíly v deformaci karoserie.
Na videu není jen jeden test dvou aut, byť to tak na první pohled může vypadat. Za starší auta bez airbagů tu je mj. Proton Jumbuck z let 2002 - 2010 a Toyota Corolla z roku 1998. To jsou 15 - 20 let stará auta. Na druhé straně barikády jsou už od pohledu relativně moderní vozy, pochopitelně vybavené airbagy.
Jak moc by ve starších autech řidiči airbag pomohl jen airbag, je otázkou - deformace A-sloupku a posunutí palubní desky je obrovské a řidič je zmáčknut mezi sedadlo a volant. Naopak v moderních autech vidíme, že se A-sloupek téměř nehnul, k deformaci prostoru pro posádku téměř nedochází.
Neznáme parametry testů, jako např. rychlosti nebo nic podobného, byť video bylo zveřejněné přímo na kanálu novozélandské automobilové asociace, která se o uspořádání testů zasadila a je jednou z organizací stojící za celým ANCAP. Snímek tedy není informačně příliš bohatý, až na to, že zcela správně říká, že si máte koupit „nejbezpečnější auto, které si můžete dovolit. Vždycky.”
To lze snadno přeložit jako nejnovější auto určité třídy, neboť mezigeneračně se vozy méně bezpečnými nestávají. Pouze může platit, že starší Audi Q7 obstojí při nárazu lépe než nová Škoda Fabia, ale tohle se testuje jen málokdy. Na rozdíl od videa je ale nutné podotknout, že nejen přítomnost či absence airbagů je podstatná, jakkoli tato věc pasivní bezpečnosti nesporně hodně pomohla. Klíčová je i konstrukce auta, s níž teprve dokážou airbagy konat skoro zázraky. Obojí ruku v ruce činí pasivní bezpečnost i 20 let starých aut tristní vedle těch o dekádu či více let novějších...








Takhle vypadá crash test v autě bez airbagu...
Zdroj: AANewZealand@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
před 6 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nejčtenější články
Ojetá Dacia Duster se průběhu let stala z outsidera držákem, druhá generace na ceně skoro neztrácí
6.11.2023Taxikář si na práci pořídil Teslu. Baterie je po roce a čtvrt kaput, oprava ho stála statisíce a za rok se vše může opakovat
7.11.2023Rozjetému kamionu při vjezdu do města odešly brzdy. Rozmašíroval 33 aut, zastavila ho až budova, kterou zapálil
7.11.2023Je Fiat Tipo zlatý žolík dnešního trhu s auty? Zůstává „normální”, vcelku levně ho můžete mít i jako kombík s dieselem
7.11.2023Cybertruck osedlaný šéfdesignérem Tesly je neskutečný šmejd, části karoserie mu nelícují snad o centimetry
7.11.2023
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva