Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto

Tichá voda břehy mele, chce se říci po spatření současných nabídek tohoto vozu. Nikdy to nebyla zářivě nablýskaná hvězda, spíše šlo o ušmudlaného pracanta, čemuž odpovídá i jeho současné vnímání. Tím zajímavější nabídkou ale bude pro ty, kteří hledají maximum hodnoty za peníze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto

18.12.2022 | Petr Miler

Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto

/

Foto: Ford

Tichá voda břehy mele, chce se říci po spatření současných nabídek tohoto vozu. Nikdy to nebyla zářivě nablýskaná hvězda, spíše šlo o ušmudlaného pracanta, čemuž odpovídá i jeho současné vnímání. Tím zajímavější nabídkou ale bude pro ty, kteří hledají maximum hodnoty za peníze.

Nabídky některých automobilek začaly v posledních letech připomínat jeden velký rozmar. Dominují v nich drahá, provozně nepříliš efektivní auta, která se vezou na té či oné módní vlně, racionalita ustoupila do pozadí. Nestalo se to samo, lidé začali být stále více rozmařilí, a automobilky si tak mohly dovolit odvrátit zrak od hodnoty za peníze či provozní efektivity jako hlavního faktoru rozhodujícího o úspěchu. Problém je jen v tom, že lidé budou rozmařilí jen tehdy, kdy si to mohou dovolit. A tomu zrovna teď okolnosti nepřejí.

Tak to v životě bývá, lepší časy pominou, lidé se přizpůsobí, firmy se přizpůsobí, horší léta se přeženou a zase se jede dál. Jenže tak to dnes nefunguje - zatímco lidé se skutečně přizpůsobují, však co jim také zbývá, automobilky se tváří, jako by žily na jiné planetě. S úžasem tak sledujeme třeba přístup Fordu, který navzdory velmi nejasným vyhlídkám do dalších let vesele oznamuje, že bez náhrady vyřadí z nabídky i modely Fiesta a Focus s tím, že stejné množství auta prodá i s pomocí dražších a špatně použitelných elektromobilů vyšších tříd. Jak? Komu? Skutečně to zavání pomatením smyslů.

Není tak divu, že pro stále větší množství lidí začínají být zajímavá jen auta z bazaru. Procházka jím rychle připomene, že ani Fordu nebyla cizí auta snažící se dostat zákazníkům pod kůži hlavně hodnotou za peníze, přičemž obzvláště jedno z nich to v tomto směru dotáhlo pozoruhodně daleko - šlo o model Fusion.

Je to jedno z nejnenápaditějších a od pohledu nejneatraktivnějších aut, jaká si dokážete představit. Není ošklivé, jen připomíná snahy dětí postavit automobil z asi 8 kostek lega. Je to jakýsi polokompakt, poloMPV s designem odpovídajícím dobové Fiestě, který svého času bodoval hlavně u důchodců (nebo se to aspoň říkalo). Jenže jakmile se začnete zajímat o jeho podstatu, zjistíte, že je to velmi dobré auto schopné obsloužit všechny elementární potřeby. A i přesto, že ve výrobě dávno skončilo a mnozí na něj zapomněli (nevyrábí se už od roku 2012), se dá pořád koupit skoro nejeté za směšné peníze. Protože řada skutečně starších majitelů s nimi jezdila nanejvýš pár tisíc kilometrů za rok.

Při pohledu na nabídku ojetin v sousedním Německu si tak nyní můžete vybírat hned z 28 vozů, které dodnes nenajely více než 50 tisíc km. Přesto ty nejlevnější stojí 65 tisíc korun a do 100 tisíc Kč máte k dispozici velice pestrou paletu alternativ - za 90 tisíc vidíme skoro nejeté auto s 36 tisíci km. Uvážíme-li, že jde o vůz, který snadno poslouží celé rodině, je opravdu prostorný a odolný, neboť v dobových TÜV reportech vždy patřil k silnému nadprůměru a tomu absolutně nejlepšímu mezi levnými auty, je to mimořádně zajímavá nabídka.

Abychom byli konkrétní, Fusion zvládá k pěti lidem pobrat 337 litrů zavazadel, se dvěma lidmi zvládne až 1 175 při litrů po sklopení zadních sedadel. Pod kapotou nečekejte žádné uragány, nabídka vrcholila 101 koňmi atmosférické jedna-šestky, s ním auto na stovku zrychlí za 11,1 sekundy. Ale to u takového vozu není nic ostudného, je to prostě normální, normálně dynamické auto, aspoň se bez tříválců v útrobách neklepe jak ratlík.

Výroba tohoto vozu odstartovala dokonce už v roce 2002, a tak ceny nejstarších kusů startují někde mezi 10 a 15 tisíci Kč, ovšem spojen je s nimi i vysoký nájezd a potenciální problémy. Stačí přihodit pár desítek tisíc a máte dodnes zánovní auto. Potíže podle TÜV přesto existují - může je působit řízení, stejně jako špatně uchycená sedadla. Pozor si dejte také na převodovku Durashift, vstřikovací systém u dieselových motorů nebo špatné svíčky u těch benzinových. Úniky oleje jsou ale vzácné, chvála německých STK je spojena také s brzdami a odolným výfukem. Suma sumárum se tak ojetý Fusion jeví jako zajímavá volba, o podobná auta se dnes velké automobilky obvykle ani nepokouší.


Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto - 1 - Ford B-Max a Fusion ojetina ilustracni foto 04Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto - 2 - Ford B-Max a Fusion ojetina ilustracni foto 05Levný, praktický a spolehlivý Ford dnes v bazarech i nejetý koupíte za desetitisíce, je to už skoro zapomenuté auto - 3 - Ford B-Max a Fusion ojetina ilustracni foto 06
Ford Fusion dává dnes jako ojetý snad i větší smysl než jako nový. S ohledem na jeho stáří je třeba dobrý kus více vybírat, i sotva jeté exempláře ale pořídíte za desetitisíce. Foto: Ford

Zdroj: TÜV

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.