Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidič elektromobilu omylem zmáčkl P na voliči režimů převodovky v dálniční rychlosti, co se stalo?
29.1.2023 | Petr Miler
Nic? To není správná odpověď, jakkoli půjde o nejlepší odhad motoristy se zkušenostmi s moderními auty. Tak to obvykle bývá, u elektromobilů je ale situace jiná. A to zdaleka nikoli jen u toho, který se stal předmětem tohoto neplánovaného testu.
Je to celkem obvyklý „pokus” známý z internetových videí, z nichž některá jsme vám sami přiblížili. Obvykle se soustřeďuje na režim R, tedy zařazení zpátečky u vozu s automatickou převodovkou, který nezpůsobí nic nejen u moderních, ale dokonce ani u starších aut. Museli byste mít něco opravdu dávného, aby R vůbec šlo za jízdy zařadit a reálně se stalo něco víc než zobrazení varovné hlášky.
Podobné je to s režimem P, tedy parkovacím módem. Moderní auta vám jeho použití za jízdy vůbec nedovolí, nebo vás nechají zmáčknout patřičné tlačítko bez jakékoli faktické odezvy. Tedy pokud za „faktickou odezvu” nepovažujete hlášku typu: „Pro použití režimu P nejprve zastavte.” Člověk by tedy přirozeně čekal, že to samé bude platit i u elektrických aut, ale neplatí.
Na vlastní kůži se tom - nutno dodat nechtěně - přesvědčil jeden z majitelů Rivianu R1T, tedy amerického elektrického pick-upu. Ten používá velmi klasicky pojatý, ovšem elektronický volič jízdních režimů v podobě páčky pod volantem, na které lze P aktivovat zmáčknutím tlačítka. Použít něco takového omylem při dálniční jízdě tedy nebude složité, a tak přesně k tomu došlo.
Místo „ničeho” nebo hlášky popsané výše ale auto začalo reagovat. Nedošlo k tomu, že by auto skutečně aktivovalo parkovací mód, to by zaručeně něco rozbilo, ale začalo intenzivně zpomalovat. Jak vyzkoumali kolegové z The Drive, jde o bezpečnostní funkci podobnou té, kterou mají vozy s moderními elektronickými ručními brzdami. Také ty lze použít pro nouzové zastavení, pokud jiné možnosti selžou nebo třeba řidiče postihnou zdravotní problémy. Takovou funkci elektromobily obvykle nemají, alespoň ne ovladatelnou z pozice řidiče, a tak ji nahrazují právě módem P, který kolikrát (například u Tesel) nedělá nic jiného, než že právě zabrzdí kola.
Krátké zmáčknutí P tedy nejčastěji neznamená žádnou reakci, jakékoli delší ale spustí nouzové brzdění - platí to nejen u elektromobilů Rivianu, ale i u Tesly, Porsche či Audi. To může být dobré vědět třeba právě pro chvíle, kdybyste se ocitli na sedadle spolujezdce elektromobilu a řidiče postihl nějaký problém. Ruční brzda obvykle není, tlačítko P ale bývá v dosahu - u Rivianu je vpravo pod volantem, to samé u Tesel, u Taycanu je v místech, kde bývají spínací skříňky aut či startovací tlačítka konvenčních aut a tak podobně. Prostě je téměř vždy v dosahu spolujezdce.






Když v tomto autě - i ve většině jiných elektromobilů - za jízdy zmáčknete volič režimu P, vůz začne silně decelerovat. Není to omyl ani náhoda, automobilky tuto možnost používají jako náhradu nouzového využití parkovací brzdy, jejíž ovladač v elektrických autech obvykle chybí. Foto: Rivian
Zdroj: The Drive
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike v Jerezu po pátku včera 17:30
- PP v Jerezu Mattia Casadei, 20. Vostatek včera 17:16
- V MotoGP začal nejrychleji Bezzecchi včera 16:53
- Salač nepostoupil přímo, musí absolvovat Q1 včera 16:33
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: s automatickou převodovkou včera 12:14
Nejnovější články
Němci otestovali 18 typů pneumatik pro zimu i léto, ty nejlepší z nich prý šetří peníze bez vrásek
před 8 hodinamiLevný model Tesly je prý zpátky na stole poté, co nové „holobyty” nezabodovaly podle očekávání
před 9 hodinamiŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 11 hodinamiFord přiznal, že zrušil polovinu objednávek lithia pro příští roky, o skutečné budoucnosti to říká vše
včeraChorvat naplňuje pohádku o chudákovi, který se stal králem. Chce vyplatit Porsche a ovládnout celé Bugatti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva