Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidič elektromobilu omylem zmáčkl P na voliči režimů převodovky v dálniční rychlosti, co se stalo?
29.1.2023 | Petr Miler
Nic? To není správná odpověď, jakkoli půjde o nejlepší odhad motoristy se zkušenostmi s moderními auty. Tak to obvykle bývá, u elektromobilů je ale situace jiná. A to zdaleka nikoli jen u toho, který se stal předmětem tohoto neplánovaného testu.
Je to celkem obvyklý „pokus” známý z internetových videí, z nichž některá jsme vám sami přiblížili. Obvykle se soustřeďuje na režim R, tedy zařazení zpátečky u vozu s automatickou převodovkou, který nezpůsobí nic nejen u moderních, ale dokonce ani u starších aut. Museli byste mít něco opravdu dávného, aby R vůbec šlo za jízdy zařadit a reálně se stalo něco víc než zobrazení varovné hlášky.
Podobné je to s režimem P, tedy parkovacím módem. Moderní auta vám jeho použití za jízdy vůbec nedovolí, nebo vás nechají zmáčknout patřičné tlačítko bez jakékoli faktické odezvy. Tedy pokud za „faktickou odezvu” nepovažujete hlášku typu: „Pro použití režimu P nejprve zastavte.” Člověk by tedy přirozeně čekal, že to samé bude platit i u elektrických aut, ale neplatí.
Na vlastní kůži se tom - nutno dodat nechtěně - přesvědčil jeden z majitelů Rivianu R1T, tedy amerického elektrického pick-upu. Ten používá velmi klasicky pojatý, ovšem elektronický volič jízdních režimů v podobě páčky pod volantem, na které lze P aktivovat zmáčknutím tlačítka. Použít něco takového omylem při dálniční jízdě tedy nebude složité, a tak přesně k tomu došlo.
Místo „ničeho” nebo hlášky popsané výše ale auto začalo reagovat. Nedošlo k tomu, že by auto skutečně aktivovalo parkovací mód, to by zaručeně něco rozbilo, ale začalo intenzivně zpomalovat. Jak vyzkoumali kolegové z The Drive, jde o bezpečnostní funkci podobnou té, kterou mají vozy s moderními elektronickými ručními brzdami. Také ty lze použít pro nouzové zastavení, pokud jiné možnosti selžou nebo třeba řidiče postihnou zdravotní problémy. Takovou funkci elektromobily obvykle nemají, alespoň ne ovladatelnou z pozice řidiče, a tak ji nahrazují právě módem P, který kolikrát (například u Tesel) nedělá nic jiného, než že právě zabrzdí kola.
Krátké zmáčknutí P tedy nejčastěji neznamená žádnou reakci, jakékoli delší ale spustí nouzové brzdění - platí to nejen u elektromobilů Rivianu, ale i u Tesly, Porsche či Audi. To může být dobré vědět třeba právě pro chvíle, kdybyste se ocitli na sedadle spolujezdce elektromobilu a řidiče postihl nějaký problém. Ruční brzda obvykle není, tlačítko P ale bývá v dosahu - u Rivianu je vpravo pod volantem, to samé u Tesel, u Taycanu je v místech, kde bývají spínací skříňky aut či startovací tlačítka konvenčních aut a tak podobně. Prostě je téměř vždy v dosahu spolujezdce.
Když v tomto autě - i ve většině jiných elektromobilů - za jízdy zmáčknete volič režimu P, vůz začne silně decelerovat. Není to omyl ani náhoda, automobilky tuto možnost používají jako náhradu nouzového využití parkovací brzdy, jejíž ovladač v elektrických autech obvykle chybí. Foto: Rivian
Zdroj: The Drive
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva