Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mezi nejspolehlivějšími rodinnými ojetinami podle Němců jsou i dvě Škody, dnes je koupíte za pakatel
5.5.2023 | Petr Prokopec
Při pohledu do ceníků automobilek se dnes dostupné rodinné auto jeví jako nesplnitelný sen, v bazarech je ale přece jen lépe. Za zlomek cen nemastných a neslaných nových vozů dostanete časem prověřené kousky, které poslouží i náročnějším kupcům.
Když jste svobodní a bez závazků, máte zcela jiné potřeby i požadavky. Platí to také o automobilech, které v takové chvíli nemusí být extrémně prostorné. Netrápí vás ani jejich případná žíznivost, neboť vaše konto nezatěžují třeba obědy ratolestí ve škole či školce. Namísto neustálé obměny dětského šatníku pro změnu můžete utrácet třeba za závodní kombinézu a helmu. A stejně tak lze hradit i vyšší měsíční splátky spojené třeba s vyšším výkonem. Jakmile ale přichází rodina, priority se mění a s těmi také vaše možnosti.
Dle statistik přitom největší část Čechů je ochotná utratit za pořízení automobilu 200 až 300 tisíc korun. Z pohledu svobodného IT specialisty nejde o zásadní částku, obyčejný dělník s manželkou a dětmi na krku má ovšem již značný problém s jejím „splašením“. V současné době si navíc za takové peníze již nové rodinné auto ani nemůže dovolit. Takové Hyundai i10 totiž sice startuje pod ní, ovšem méně než čtyřmetrový hatchback není zrovna ideálem pro výlety na hory či k moři.
Ve finále tedy většině lidí aktuálně nezbývá již nic jiného, než lovit dopravní prostředek v bazarech. S těmi pak sice jsou spojené nižší ceny, ovšem také značná rizika. Naštěstí je tu ovšem TÜV Report, s jehož pomocí lze oddělit zrno od plev. Naši kolegové tak dali dohromady pět aut, v jejichž případě vám postačí 10 000 Eur (cca 234 tisíc Kč) na koupi vozu, který bude častěji na silnici než v servisu. Počítat přitom lze s bezproblémovou historií, stejně jako s nájezdem do 150 tisíc km. Tady jsou jeden po druhém včetně jejich silných a slabých stránek.
Toyota Verso
Japonské MPV rozhodně nelze považovat za účastníka soutěže krásy. Nicméně disponuje sedmi sedadly, což oceníte i ve chvíli, kdy máte pouze dvě děti - na chatu totiž snadno vezmete i jejich kamarády. Pravda, v takové chvíli je musíte obložit taškami, neboť zavazadelník pobere jen 178 litrů, po vyjmutí zadní řady ale narůstá na 440 litrů. Čistě pětimístné vozy se sklopenými zadními sedadly pak mají kapacitu dokonce až 1 740 l.
V případě zájmu přitom volte spíše vozy po faceliftu z roku 2013, jenž se dočkaly modernějšího venkovního designu. V závislosti na zvažovaném provozu pak volte buď 2,2litrový turbodiesel, nebo benzinovou jedna-osmu. Obávat se pak můžete maximálně následků řádění předchozí rodiny, tedy škrábanců na kolech či karoserii, případně uvnitř. Ceny slušných kousků startují okolo 165 tisíc korun.



Foto: Toyota
Ford C-Max
Zástupce modrého oválu ve své základní verzi zvládá okouzlit třemi variabilními sedadly vzadu, zatímco provedení Grand C-Max dostalo nejen posuvné boční dveře, ale také třetí radu. Ford s nabídkou zaujal velké množství rodin, které oslnily i solidní jízdní vlastnosti. Také proto se většina tatíků za volant více než těšila, C-Max je tak spojen s vyšším průměrným nájezdem než konkurence.
Značka nicméně zapracovala na spolehlivosti, i druhou technickou kontrolou tedy projdete bez nesnází. Při výběru ideálního exempláře se však přesto zaměřte hlavně na kontrolu náprav a zavěšení, vyvarujete se tak poměrně drahých oprav. Také v tomto případě se doporučují hlavně vozy po faceliftu, který přišel v roce 2015. Ceny jsou ovšem nižší než u Toyoty a startují na 122 tisících korunách.
Škoda Superb
Spíše než rodinami je někdejší vlajková loď české značky v prvé fázi svého života využívána jako služební vůz. To nicméně znamená, že počítat musíte s vyšším nájezdem - u devítiletých aut se pohybuje okolo 161 tisíc km, což je o 50 tisíc kilometrů více, než je v této kategorii běžné. V důsledku toho vlastně nepřekvapí, že takřka 30 procent všech aut má již na technické kontrole nemalé potíže.
Cenou za značné použití jsou přitom nejčastěji zlomené pružiny či sjeté brzdy. Podívat byste se měli také na výfuk, tradičními slabinami koncernových aut jsou pak haprující DSG a případný únik oleje. Superb nicméně na stranu pozitiv přidává více místa vzadu, než najdete v limuzínách, stejně jako obrovský zavazadelník - 1 865 litrům kombíku se totiž nevyrovná ani VW Passat Variant. Připravit si pak musíte zhruba 211 tisíc Kč.
VW Touran
Německé MPV vzniklo jako konkurence pro Opel Zafira. Disponuje proto třeba třetí řadou sedadel, kterou lze sklopit do zavazadelníku a vytvořit tak rovnou podlahu. Když tedy nepřevážíte dětský fotbalový tým, můžete nad zadní nápravu naskládat velké množství soudků s pivem a následně zavzpomínat na bezstarostné mládí, kdy třeba částka 82 tisíc korun, na které slušný Touran startuje, pro vás opravdu nebyla závratná.
Je nicméně třeba dodat, že co ušetříte při koupi, to vydáte za údržbu. Většina nabízených kousků je již slušně olítaná, a jelikož majitelé již nemusí na garanční prohlídky, nemusí být technický stav zrovna prvotřídní. Prakticky jistotou jsou tak sjeté brzdy, prověřit byste ale měli i výfuk kvůli korozi. V případě motorů pak volte spíše 2,0 TDI, které nabízí vyšší výkon než 1,9 TDI, s nímž je pro změnu spojena vyšší spolehlivost.
Škoda Roomster
Stejně jako Superb láká i Roomster zejména na velkorysý vnitřní prostor, do jeho zavazadelníku totiž po sklopení zadních sedadel naložíte až 1 810 litrů. Druhou řadu lze navíc podélně posouvat či zcela vyjmout. Musíte však akceptovat jistá omezení na druhém konci vozu, tedy pod kapotou. Škoda totiž vůz nabídla maximálně s dieselovou jedna-šestkou, jenž produkovala 105 koní. S oslnivou dynamikou tedy nepočítejte.
Co je ovšem horší, Roomster je spojován s únikem oleje, korodujícími výfuky nebo předčasně sjetými brzdovými kotouči. Dobrou zprávou je nicméně fakt, že v každé věkové kategorii najdete velké množství aut, jenž jsou zcela bezporuchové. Pokud tedy nejste s čímkoli spokojeni u první volby, přejděte k druhé. Na nejlevnější a přitom stále kvalitní ojetiny pak pak bude stačit pouze 70 tisíc korun, to je dnešní optikou skutečně pakatel.
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 13 minutamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 3 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva