Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Muž nechal při tažení auta převodovku v režimu P, následky jsou až nepochopitelné
22.10.2020 | Petr Prokopec
Auta s automatickými převodovkami se obecně moc tahat nemají, může to zničit právě jejich převodové ústrojí. Hybridní Ford Fusion je výjimkou, ale ne, když automat necháte v režimu P.
Možná jste již v některých filmech zaregistrovali, že majitelé obytných vozů si sebou na cesty berou i druhý automobil. Ten jednoduše připřáhnou za svůj pojízdný domov a poté používají třeba pro vyjížďky po okolí. Něco takového nemusí být problematické, má to ale svá úskalí. Některé vozy takovému zacházení nefandí, zejména pak ty s automatickými převodovkami, které obvykle nelze táhnout, pokud hnaná kola zůstávají v kontaktu se zemí.
Když přitom Ford odstartoval vývoj hybridního Fusionu (nám známého jako Mondeo) s přídomkem Energi (sic), tento problém měl na paměti. Benzin-elektrický sedan je proto možné připojit táhnout po vlastní ose, přičemž majitelé musí pamatovat na jediné, a sice aby automatickou převodovku CVT přepnuli do neutrální polohy. V té chvíli jsou přední kola odstřižena od pohonu, načež se stejně jako ta zadní stávají vlečnými. Je tedy jedno, zda zůstanou na silnici, nebo je ukotvíte ve vzduchu, poškození v takové chvíli nehrozí ani v jednom případě.
Jak jsme nicméně zmínili, stěžejní je v dané chvíli zařazený neutrál. To nicméně nebyl případ vínově zbarveného vozu, jehož majitel nechal převodovku v poloze P. V té chvíli nicméně došlo k uzamčení systému, načež se kola na silnici neprotáčela, ale zůstala zaseknutá. Následovalo tedy nevyhnutelné, a to jejich hoblování. Soudný člověk by asi po chvíli zjistil, že se kola netočí a zničil by maximálně jeho pneumatiky, tady ale cit pro věc zoufale chyběl.
Tohle auto muselo být popsaným způsobem taženo notný kus cesty, neboť pryč nejsou jen pneumatiky - chybí dobrá třetina ráfků a povrch vozovky poškodil i ramena přední nápravy a další části spodku. Při pohledu na podvozek je nicméně, že poškození ve výsledku není až tak hrozivé a vůz se zdá být opravitelným, jakkoliv samozřejmě nepůjde o levnou záležitost. Zaráží nás ale především to, jak dlouho řidič celý problém ignoroval - dá se předpokládat, že Fusion brousící břichem silnici musel vydávat nemalý rámus, stejně jako od něj odlétávala řada jisker. I kdyby si toho nevšiml majitel, ostatní řidiči museli.
Jak ovšem dodávají lidé v diskuzi pod fotkami, běžnou reakcí amerických řidičů na mávání, troubení a gestikulaci ostatních motoristů není zastavení či zpomalení, ale spíše sešlápnutí plynového pedálu. Inu, důvěřivost se už příliš mnoha lidem nevyplatila.



Dle Fordu je možné hybridní Fusion s automatem táhnout i po vlastní ose, ovšem pouze za předpokladu, že bude zařazen neutrál. To se zjevně v tomto případě nestalo, jak ukazují obrázky níže. Ilustrační foto: Ford
JRITS
When you're towing a car behind your RV, remember to put it in neutral.
UPDATE to yesterday's car drug behind an RV
Zdroje: My Roots@Reddit poprvé a podruhé
Bleskovky
Němec zkusil vytáhnout maximum z 9 let staré dodávky na tamní dálnici, tachometr mu nestačil
před 6 hodinamiNěkdo naboural s výjimečným Ferrari za 13 milionů pět jiných aut a nechal ho na místě, utekl po svých
včeraPolicista v neoznačeném služebním autě vybrzďoval motorkáře, způsobil nehodu, která ho mohla zabít
včera
Nejnovější články
Jeden z nejstarších okruhů světa je úchvatné dílo. Dodnes stojí, ale chátrá, nezachránil ho ani český závodník
před 3 hodinamiPokus VW o stylovou náhradu Passatu je stále větší propadák, za mořem už ho nechce skoro nikdo
před 5 hodinamiNěmec zkusil vytáhnout maximum z 9 let staré dodávky na tamní dálnici, tachometr mu nestačil
před 6 hodinamiManuální převodovky nadobro končí u další značky, na koupi máte ještě rok, maximálně dva
před 8 hodinamiNěkdo prodává řadu dílů na nejrychlejší Bugatti, stojí tak moc, že by zruinovaly i bohaté
před 9 hodinami