Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vyšší spolehlivost elektromobilů je mýtus, říkají Němci, spalovacím autům se ani nevyrovnají
2.3.2023 | Petr Prokopec
Je pravdou, že elektrická auta jsou konstrukčně jednodušší, takový elektromotor je vedle jednotky s vnitřním spalováním vrcholem primitivismu. Předpoklad vyšší spolehlivosti tak má svou logiku, podle dat TÜV ale s realitou nemá nic společného.
Včera jsme se podívali na Mercedes-Benz třídy B, jehož stávající třetí generace figuruje v aktuálním TÜV Reportu na úplně nejvyšší příčce. Spolehlivější vůz tedy v současné době nenajdete, přičemž úspěch třícípé hvězdy podtrhuje SUV GLC, které skončilo druhé. Mimo to má ovšem německá automobilka v první dvanáctce ještě jeden model, a sice třídu A. Dále pak mezi nejlepšími figurují VW Golf Sportsvan a T-Roc, Audi Q3 a Q2, Porsche Cayenne, Honda Jazz, Hyundai ix20, Suzuki Vitara a Volvo V40.
Žádný z těchto vozů se nevyznačuje horší než 3procentní poruchovostí, na kontě Béčka pak svítí dokonce pouhá 2 procenta. Jedno nicméně má celá dvanáctka společné. O její pohon se starají primárně nebo výlučně spalovací motory. Ani v jednom případě tedy nenarazíte na elektromobil. To je ale poněkud překvapivé, neboť bateriový pohon je prezentován jako jednodušší, téměř bezúdržbový, minimálně bezporuchový, a tedy nadřazený tomu benzinovému či dieselovému.
Technici německého TÜV se nicméně elektromobily zabývají a kolegové z Auto Bildu si posvítili na výsledky čtyř nejprodávanějších modelů. Nissan Leaf i Tesla Model 3 jsou na tom se 4,3procentní poruchovostí stejně, přičemž oba vozy skončily v nad průměrem (5,3 %). Japonskému vozu ubližují mj. jeho poddimenzované brzdy, zatímco v případě toho amerického míří největší kritika k zadním světlům. Ty jsou jeho velkou slabinou, spojena je s nimi totiž dokonce 8,9procentní poruchovost.
Dalším pánem na holení je Renault Zoe, který dosáhl přesně na průměr mezi dvou- a tříletými vozy, tedy na již zmiňovaných 5,3 procenta. BMW i3 je pak ještě horší, na jeho kontě svítí 5,9procentní poruchovost. Achillovou patou francouzského vozu je hlavně přední náprava, stejně jako kritika opět padá na brzdy. Ani německý vůz se nevyhnul problémům s brzdami, což je ostatně dle provozního ředitele TÜV Joachima Bühlera slabina všech elektromobilů.
Důvodem je sázka na rekuperaci kinetické energie motorem, která ale na jednu stranu neřeší vše a výrobce vede ke konstrukční poddimenzovanosti brzd. Na tu druhou pak může vést ke zničení brzd jejich nedostatečným nepoužíváním, které má za následek korozi a nefunkčnost v momentě, kdy je potřebujete. Bühler proto všem majitelům elektromobilů doporučuje, aby brzy pravidelně řádně provětrali.
Stěžejním zjištěním je nicméně skutečnost, že elektrická auta obecně, ani žádný konkrétní elektrický model, ve spolehlivosti neexcelují. Dva zmíněné vozy sice skončily v nadprůměru, ovšem dalece za spoustou spalovacích vozů. Dobrou zprávou sice je, že problémy nepůsobí jejich baterie, na hodnocení tohoto aspektu je ale ještě brzy. Osmi- a víceletých elektromobilů jezdí na kontroly k TÜV stále příliš málo na to, aby z toho bylo možné vyvozovat jakékoli závěry.



Nissan Leaf je sice nejlépe hodnoceným elektromobilem, ... Foto: Nissan
...přičemž stejné míry poruchovosti dosáhla i Tesla Model 3, nicméně za nejlepšími spalovacími vozy tato dvojka výrazně zaostává. Foto: Tesla
Zoe pak dosáhl pouze na průměr, ... Foto: Renault
...zatímco i3 skončilo dokonce v podprůměru. Zkazky o spolehlivosti elektrických aut tak nejsou naplněny ani jednotlivě, ani v celkovém průměru. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
Ferrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 2 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 3 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha