Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na Slovensku zvyšují pokuty za rychlost. Důvody nedávají smysl
27.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Od úterý na Slovensku zvýšili pokuty za rychlost. Policie to ani nehraje na bezpečnost, jde o omezení korupce, kterou prý do systému vnáší občan.
Každý politik má možnost ukázat občanovi, že umí s jeho penězi hospodařit účelně, spravedlivě a spotřebovat pouze tolik, kolik od něj dostane. Jaká je realita, snad nemusíme při pohledu kolem sebe nijak zvlášť zdůrazňovat. Žijeme v době, kdy se defraudace stala pro jistou skupinu lidí běžným způsobem zajištění existence a aby si pro svou činnost zajistila beztrestnost, vytvořila kolem toho autorizační právní systém ve formě zákonů a prostý lid nakrmí různými morálními kódy. A protože jim to projde, nedivme se, když pak chtějí více.
Velká část předchozích myšlenek patřila jistému francouzskému politikovi z 19. století, což kromě jiného krásně demonstruje neměnnost lidského chování postaveného na touze žít na úkor někoho jiného. Vzpomněl jsem si na jeho slova poté, co slovenská policie po půl roce opět „aktualizovala“ sazebník pokut, tentokrát pouze za překročení rychlosti, a jala se ho obhajovat způsobem sobě vlastním.
„Je to spíše protikorupční opatření než zvyšování pokut nebo něco podobného,“ citoval deník Sme ministra vnitra Roberta Kaliňáka. „Z psychologického hlediska je totiž důležité, aby právní důsledek přestupku následoval v co nejkratším čase po jeho spáchání,“ držel stranu svému šéfovi Michal Slivka, mluvčí policejního prezidia.
Co že se to pánové snažili hájit? Pochopitelně další zvýšení pokut. Pro ilustraci - dosud jste na Slovensku byli nuceni platit při překročení rychlosti v obci o 6 až 9 km/h deset eur. Dnes je sazba o sto procent vyšší, tedy dvacet eur. Překročením rychlosti o 29 až 35 km/h mimo město vám místo 100 eur vytáhne z kapsy 130 eur. A tak bychom mohli pokračovat.
Při bližším ohledání slovenského sazebníku byste zjistili, že pokuty za vyšší rychlost mimo město se od hranice + 15 km/h vesměs zvyšovaly. Nejinak tomu je také v ceníku platném pro měření v obci, až na jednu malou výjimku - autor bůhví proč usoudil, že při překročení stanovené rychlosti od 19 do 25 km/h nemusí řidiči platit stovku, ale „pouze“ 90 eur. Závěr je každopádně takový, že vyšší rychlost nově vyjde na Slovensku podstatně dráž.
Že jde přeci o bezpečnost a blaho občanů? Z pohledu konzumenta sociálních výhod sedícího u televize nebo v hospodě jistě ano. Těmto pohádkám už ale možná nevěří ani představitelé slovenské policie. Místo zdůrazňování bezpečnosti na silnicích, kterou se tak rádi ohání jejich čeští kolegové, přestože svá tvrzení neumí obhájit, se totiž slovenský ministr vnitra snaží originálně omlouvat zvýšení pokut potíráním korupčního jednání.
Nepochybujeme, že tím míří i na vlastní řady, to by ostatně nebylo neobvyklé, každopádně on to vidí jinak. Ministr Kaliňák se snaží nenápadně naznačit, jakoby se ono úplatkářské jednání týkalo pouze jedné strany. „Každou věc je možné vyřešit na místě za jasných pravidel,“ cituje šéfa vnitra Sme a dodává, že tím měl Kaliňák na mysli situace, kdy lidé řeší přestupky přes své známé a „přináší do systému riziko korupce“. Pozoruhodná logika.
Přitom ani ta „jasná pravidla“ při projednávání přestupku, na která se ministr Kaliňák odvolává, nejsou tak docela průzračná. Sme trefně cituje slovenský zákon o přestupcích, který říká: „Při stanovení druhu sankce a jejího vyměření se přihlédne na závažnost přestupku, především na způsob jeho spáchání a na jeho následky, na okolnosti, ze kterých byl spáchán, na míru zavinění, na pohnutky a na osobu pachatele...“
A to znamená, že i Slovenská policie by teoreticky měla při posuzování konkrétního přestupku brát ohled na jeho materiální aspekt - tedy jestli jeho spácháním skutečně byl porušen nebo ohrožen právem chráněný zájem společnosti.
O co ale jde ministerstvu a policii? Kaliňák podle Sme tvrdí, že „chtěli zjednodušit situaci řidičů, aby přestupek vyřešili na místě a nemuseli na dopravní inspektorát, který někdy nemusí být v místě jejich bydliště.” A kromě toho: „Tam (na dopravním inspektorátu - pozn. red.) už máte individuální rozhodování, v kanceláři. To už je pro mě věc, která svádí k tomu, že ne vždy jsem úplně spravedlivý rozhodčí. Mně se líbí, když je ten systém úplně jasný,” prohlásil ministr Kaliňák.
Dává vám to nějaký smysl? Ne? Tak to nejste sami. Pan ministr se snaží naznačit, že když zvýší pokuty udělované na místě, lidé se budou méně snažit řešit věc ve správním řízení. Logika je ale přesně opačná - čím menší pokutu se vám bude snažit dát policista přímo, tím menším motivaci máte pokoušet se ji dále „řešit”. Krom toho, hrozba vyšší sankce ve správním řízení je další motivací snažit se vše uzavřít na místě, s vyšší „nabídnutou” pokutou od policisty se něco takového těžko budete snažit udělat. Výsledek tedy bude velmi pravděpodobně přesně opačný.
A pokud jde o korupci - kdy budete mít tendenci policistu uplácet? Když vám bude chtít dát pokutu 10 Eur, nebo 100 Eur? To snad už ani nemá smysl komentovat.
Jinými slovy, jde tu zase jen a jen o peníze do státní kasy, všechno ostatní jde stranou. Jen nad alibistickým zdůvodněním tohoto kroku se ministr Kaliňák mohl zamyslet o trochu déle než pár sekund. Jeho argumentace je prostě absurdní...
Přečtěte si také:
- Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice
- Jedna policejní Fabie za 2,1 milionu Kč? Tak se krade na Slovensku - Komupak je ušit na míru tendr na nová policejní auta?
- Ministerstvo vnitra SR se marně snaží ospravedlnit drahý nákup nových aut
- Předraženým nákupem policejních Fabií na Slovensku byl desetkrát porušen zákon



Ministerstvo vnitra SR chce občany odradit od toho, aby se legálními prostředky bránili při projednávání přestupků v správním řízení. Jeho poslední krok ale povede leda k opaku.
Zdroje: Sme, Foto: milan.konzum.sk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před hodinouMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 3 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan