Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na Slovensku zvyšují pokuty za rychlost. Důvody nedávají smysl
27.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Od úterý na Slovensku zvýšili pokuty za rychlost. Policie to ani nehraje na bezpečnost, jde o omezení korupce, kterou prý do systému vnáší občan.
Každý politik má možnost ukázat občanovi, že umí s jeho penězi hospodařit účelně, spravedlivě a spotřebovat pouze tolik, kolik od něj dostane. Jaká je realita, snad nemusíme při pohledu kolem sebe nijak zvlášť zdůrazňovat. Žijeme v době, kdy se defraudace stala pro jistou skupinu lidí běžným způsobem zajištění existence a aby si pro svou činnost zajistila beztrestnost, vytvořila kolem toho autorizační právní systém ve formě zákonů a prostý lid nakrmí různými morálními kódy. A protože jim to projde, nedivme se, když pak chtějí více.
Velká část předchozích myšlenek patřila jistému francouzskému politikovi z 19. století, což kromě jiného krásně demonstruje neměnnost lidského chování postaveného na touze žít na úkor někoho jiného. Vzpomněl jsem si na jeho slova poté, co slovenská policie po půl roce opět „aktualizovala“ sazebník pokut, tentokrát pouze za překročení rychlosti, a jala se ho obhajovat způsobem sobě vlastním.
„Je to spíše protikorupční opatření než zvyšování pokut nebo něco podobného,“ citoval deník Sme ministra vnitra Roberta Kaliňáka. „Z psychologického hlediska je totiž důležité, aby právní důsledek přestupku následoval v co nejkratším čase po jeho spáchání,“ držel stranu svému šéfovi Michal Slivka, mluvčí policejního prezidia.
Co že se to pánové snažili hájit? Pochopitelně další zvýšení pokut. Pro ilustraci - dosud jste na Slovensku byli nuceni platit při překročení rychlosti v obci o 6 až 9 km/h deset eur. Dnes je sazba o sto procent vyšší, tedy dvacet eur. Překročením rychlosti o 29 až 35 km/h mimo město vám místo 100 eur vytáhne z kapsy 130 eur. A tak bychom mohli pokračovat.
Při bližším ohledání slovenského sazebníku byste zjistili, že pokuty za vyšší rychlost mimo město se od hranice + 15 km/h vesměs zvyšovaly. Nejinak tomu je také v ceníku platném pro měření v obci, až na jednu malou výjimku - autor bůhví proč usoudil, že při překročení stanovené rychlosti od 19 do 25 km/h nemusí řidiči platit stovku, ale „pouze“ 90 eur. Závěr je každopádně takový, že vyšší rychlost nově vyjde na Slovensku podstatně dráž.
Že jde přeci o bezpečnost a blaho občanů? Z pohledu konzumenta sociálních výhod sedícího u televize nebo v hospodě jistě ano. Těmto pohádkám už ale možná nevěří ani představitelé slovenské policie. Místo zdůrazňování bezpečnosti na silnicích, kterou se tak rádi ohání jejich čeští kolegové, přestože svá tvrzení neumí obhájit, se totiž slovenský ministr vnitra snaží originálně omlouvat zvýšení pokut potíráním korupčního jednání.
Nepochybujeme, že tím míří i na vlastní řady, to by ostatně nebylo neobvyklé, každopádně on to vidí jinak. Ministr Kaliňák se snaží nenápadně naznačit, jakoby se ono úplatkářské jednání týkalo pouze jedné strany. „Každou věc je možné vyřešit na místě za jasných pravidel,“ cituje šéfa vnitra Sme a dodává, že tím měl Kaliňák na mysli situace, kdy lidé řeší přestupky přes své známé a „přináší do systému riziko korupce“. Pozoruhodná logika.
Přitom ani ta „jasná pravidla“ při projednávání přestupku, na která se ministr Kaliňák odvolává, nejsou tak docela průzračná. Sme trefně cituje slovenský zákon o přestupcích, který říká: „Při stanovení druhu sankce a jejího vyměření se přihlédne na závažnost přestupku, především na způsob jeho spáchání a na jeho následky, na okolnosti, ze kterých byl spáchán, na míru zavinění, na pohnutky a na osobu pachatele...“
A to znamená, že i Slovenská policie by teoreticky měla při posuzování konkrétního přestupku brát ohled na jeho materiální aspekt - tedy jestli jeho spácháním skutečně byl porušen nebo ohrožen právem chráněný zájem společnosti.
O co ale jde ministerstvu a policii? Kaliňák podle Sme tvrdí, že „chtěli zjednodušit situaci řidičů, aby přestupek vyřešili na místě a nemuseli na dopravní inspektorát, který někdy nemusí být v místě jejich bydliště.” A kromě toho: „Tam (na dopravním inspektorátu - pozn. red.) už máte individuální rozhodování, v kanceláři. To už je pro mě věc, která svádí k tomu, že ne vždy jsem úplně spravedlivý rozhodčí. Mně se líbí, když je ten systém úplně jasný,” prohlásil ministr Kaliňák.
Dává vám to nějaký smysl? Ne? Tak to nejste sami. Pan ministr se snaží naznačit, že když zvýší pokuty udělované na místě, lidé se budou méně snažit řešit věc ve správním řízení. Logika je ale přesně opačná - čím menší pokutu se vám bude snažit dát policista přímo, tím menším motivaci máte pokoušet se ji dále „řešit”. Krom toho, hrozba vyšší sankce ve správním řízení je další motivací snažit se vše uzavřít na místě, s vyšší „nabídnutou” pokutou od policisty se něco takového těžko budete snažit udělat. Výsledek tedy bude velmi pravděpodobně přesně opačný.
A pokud jde o korupci - kdy budete mít tendenci policistu uplácet? Když vám bude chtít dát pokutu 10 Eur, nebo 100 Eur? To snad už ani nemá smysl komentovat.
Jinými slovy, jde tu zase jen a jen o peníze do státní kasy, všechno ostatní jde stranou. Jen nad alibistickým zdůvodněním tohoto kroku se ministr Kaliňák mohl zamyslet o trochu déle než pár sekund. Jeho argumentace je prostě absurdní...
Přečtěte si také:
- Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice
- Jedna policejní Fabie za 2,1 milionu Kč? Tak se krade na Slovensku - Komupak je ušit na míru tendr na nová policejní auta?
- Ministerstvo vnitra SR se marně snaží ospravedlnit drahý nákup nových aut
- Předraženým nákupem policejních Fabií na Slovensku byl desetkrát porušen zákon



Ministerstvo vnitra SR chce občany odradit od toho, aby se legálními prostředky bránili při projednávání přestupků v správním řízení. Jeho poslední krok ale povede leda k opaku.
Zdroje: Sme, Foto: milan.konzum.sk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB