Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nechtěná verze BMW 3 skončila bez náhrady jako propadák, dnes je tajným tipem znalců na výtečné auto za dobré peníze
28.10.2024 | Petr Prokopec
Také BMW to v jednu chvíli přehnalo s tím, kam až může smysluplně rozvíjet své portfolio. V případě řady 3 tak vedle sebe nabídlo i verze Gran Coupe a Gran Turismo, z nichž hlavně ta druhá propadla. Hezká není, to jí srazilo vaz, jinak ale funguje velmi dobře a není drahá.
Často se říkává, že některé věci plně doceníme až ve chvíli, kdy o ně přijdeme. Platí to i v automobilové branži, zvláště pak v případě BMW 3 Gran Turismo alias GT. Svérázný pětidveřový liftback byl k mání od roku 2013 do roku 2020, přičemž zákazníci mohli volit ze stejných pohonných jednotek, jakými byly osazeny sedan a kombík. Výjimkou byl pochopitelně pouze vrcholný model M3, který se v případě této karosářské verze nenabízel. Dá se nicméně předpokládat, že kdyby se tak stalo, fiasko mnichovských by bylo jen větší - označení M3 GT zní slibně, s náplní by to ale zřejmě tak slavné nebylo.
Zájem o Gran Turismo ostatně nikdy nebyl velký v jakémkoli provedení, a tak na návrat tohoto typu s novou generací s interním označením G20 už nedošlo. Tuto skutečnost můžete využít ve svůj prospěch, neboť nezájem o BMW 3 F34, jak se interně značí pro změnu verze GT, pokračuje i v autobazarech. A to ceny tlačí dolů. Důvod? Pojetí, vzhled, nic jiného. Auto vypadá jako otylá ryba na kolech (byť ne až tak otylá jako větší řada 5 GT, později 6 GT), nikoli typicky sportovně střižený stroj mnichovské značky, a to většinu lidí odrazuje.
To je ale z funkčního hlediska vše, co lze autu vyčíst. Auto stanulo ne základech prodloužené řady 3 určené pro Čínu, díky čemuž rozvor narostl z 2 810 na 2 920 milimetrů. Výška pak činí 1 508 mm, což je o 79 mm více než u sedanu. Gran Turismo tedy není ošklivější kombík, je to uvnitř podstatně větší auto a zejména vzadu nabízí opravdu královský prostor, který překonává i řadu 5 - na druhou řadu sedadel se bez problémů vejdou i tři dospělí. V případě zavazadelníku pak lze standardně počítat s 520 litry, což je dokonce o 25 l více, než zvládne pobrat kombík řady 3. Pokud tedy hledáte ideální rodinné auto, jste na správné adrese, je to jeden z nejpraktičtějších bavoráků, které kdy vznikly.
Je navíc třeba říci, že i když jde o větší a těžší auto, než jakým je trojkový sedan, pořád dokáže zaujmout i velmi dobrými jízdními vlastnostmi a potěšit řidiče. Pod kapotu nakonec můžete zvolit i z motorů 35i a 35d, více jak 300koňových šestiválců které gétéčku nadělují až překvapivou dynamiku. A v případě verze 335d GT se snoubí i s velmi přijatelnou spotřebou paliva a provozními náklady vůbec. Je to takový tajný tip znalců na dobrou koupi, jak potvrzují i kolegové z Auto Bildu.
Vybírat v bazarech je přesto třeba pečlivě, neboť s vozem je spojováno více stížností než s ostatními zástupci řady 3. BMW sice přistoupilo k mnohem větším úpravám, než jen k výměně zadního víka, problematické jsou ale paradoxně hlavně ty oblasti, ve kterých se GT oproti sedanu moc nezměnilo.
Co zkontrolujte v prvé řadě, to jsou lité ráfky, Zvláště pokud se jedná o ty s diamantovým řezem. Pokud je totiž předchozí majitel odřel a problém neřešil, mohlo dojít na korozi. Oprava takových kol je ale s ohledem na onu povrchovou úpravu náročná a tedy velmi drahá. Ještě větším problémem je nicméně palivová pumpa, v případě jejíchž komponentů se BMW nepovedlo poniklování. To vede k nadměrnému třetí a tedy následně i k možnému selhání motoru.
Kritizovaných prvků je ovšem víc. Protékat totiž mohou hadičky posilovače řízení, stejně jako může unikat chladicí kapalina. Ta se navíc může i dostat do vodní pumpy. V případě motorů pak dochází na únik oleje, problematické je ale i přední zavěšení. Trvejte tedy rozhodně na testovací jízdě, během které se zaměříte i na přístrojový štít. Pokud totiž ten září více než vánoční stromeček, je jasné, že v servisech vás zakrátko budou znát křestním jménem.
Kolegové z Německa vyzkoušeli jeden z posledních smontovaných exemplářů, který byl poprvé zaregistrován až na podzim roku 2020, tedy měsíce po ukončení výroby. I to jen dokládá, kterak o 3 GT nebyl zájem. Na nic z výše zmíněného přitom nenarazili, tedy až na jedinou výjimku, jíž je propad hodnoty. Pořád jen čtyři roky stará verze 320d xDrive se 130 tisíci najetými kilometry je totiž nabízena jen za 17 380 Eur (cca 440 tisíc korun). Vedle původně zaplacených 54 060 Eur (bezmála 1,4 milionu Kč) je to hodně málo.
A to nikoli jen kvůli nízkému stáří, auto je i velmi dobře vybaveno. Dieselový motor je pak spojen s osmistupňovým automatem ZF, jehož mnichovské naladění patří mezi nejlepší na trhu a zvládne nezklamat i nadšence. Ceny starších a víc ojetých exemplářů startují mnohem níž, vybírat můžete za ceny od asi 200 tisíc Kč, za což povětšinou dostáváte verzi 320d. Na šestiválce je třeba něco málo přihodit, pořád si ale vystačíte s menší sumou, než jaká je třeba na základní provedení nové Škody Fabia - za 300 tisíc máte i takovou verzi doma. To nezní prostě nezajímavě.



BMW 3 Gran Turismo se oproti sedanu liší prodlouženým rozvorem, který přinesl více místa na zadních sedadlech i v zavazadelníku - je to podstatně prostornější auto než kombík téže řady. Zajímavé pak je, že problémy se týkají hlavně přední části vozu, která se u všech tří karosářských verzí nemění. Zbývající sourozenci jsou na tom se spolehlivostí o něco lépe. Foto: BMW
Zdroje: Auto Bild, TÜV, Autoforum
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 9 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19