Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější spolehlivé ojetiny podle Němců: „Držáky” za pár desítek tisíc korun
31.8.2021 | Petr Prokopec
Představa, že auto vyhlášené svou spolehlivostí a odolností nelze koupit levně, je zcela neopodstatněná. Stačí sáhnout po nevyhledávaných starších vozech, která se statisticky velmi osvědčila.
Zájem o ojetá na rozdíl od těch nových intenzivně roste, a tak se vám snažíme přinášet co nejširší informace o spolehlivosti rozličných starších aut. Neboť u ojetiny to nezbytně bude hlavně spolehlivost, která rozhodne o tom, zda svou koupi budete vnímat jako dobrou. Často se při těchto bazarových toulkách opíráme o statistiky TÜV Reportu 2021 a dnešek nebude výjimkou, v jednom ale bude specifický.
Nepůjde jen o spolehlivost jako takovou, smyslem bylo tentokrát vybrat ty opravdu nejlevnější vozy, které přitom vydrží co nejvíce. Zabrousit jsme tak museli mezi deseti- a jedenáctileté automobily, což ale nakonec nejsou zase tak stará aut. A vyřadili jsme z nich prémiové stroje, sporťáky jako Porsche 911 a další vozy, které i v tomto staří stojí statisíce a miliony. Vybrali jsme pak tři absolutní hvězdy této kategorie, které se přitom prodávají i za nízké desetitisíce korun.
Jak je to vůbec možné? Chce to kombinaci více faktorů. Jednak jistě musí jít o povedený vůz, bez toho by to nešlo. Také je pro ně ale typické soukromé využití často staršími lidmi či rodinnými typy, kdy toho auta tolik nenajedou a lidé si je nekupují na to, aby na silnici komukoli cokoli dokazovali. A do třetice musí jít o auta, o která většina lidí nestojí pro jejich styl. Lidé obvykle chtějí auto hezké, stylové, sexy, něco takového, dnešní favorité ale v těchto disciplínách absolutně nemají co říci.
To pochopitelně snižuje poptávku, což tlačí cenu dolů bez ohledu na faktické kvality. Kdo ale stojí hlavně o ně, ten může udělat velmi dobrý obchod. Jde o tři auta, která zmíníme jedno po druhém i s jeho typickými slabinami - třebaže jde o relativní držáky, pochopitelně mají svá slabá místa, na která je při výběru třeba se zaměřit.
1. Ford Fusion (2002 až 2012)
Jsme ti poslední, kteří by si z toho jakkoli utahovali, Fusion ale proslul jako auto pro důchodce. A starší lidé jej jako nové skutečně rádi kupovali nejen proto, že bylo levné, ale i proto, že nejde o úplně klasický hatchback - jakožto do vyššího auta se do něj snáze nastupuje. Jakýsi „cool factor” by v jeho případě byl na stupnici od 1 do 10 byl asi -7, ale na to přece auto nejezdí.
Jde o velmi praktický stroj, který zvládá pobrat až 337 litrů, respektive až 1 175 nákladu při sklopených zadních sedadlech. A nemusí být vyloženě pomalý - pod kapotu si našla cestu i 101koňová atmosférická jedna-šestka, s níž se auto rozjede na stovku za přijatelných 11,1 sekundy. Jde o zcela bezproblémový motor, který při správné údržbě vydrží více než naprostá většina zbylých části auta.
Nedostatky nicméně existují. Objevují se na řízení, obecně problematická je převodovka Durashift a vstřikovací systém u dieselových motorů rozhodně není věčný. Potíže bývají se špatně uchycenými sedadly, občas odchází přední i zadní světla. Na druhou stranu by neměl hrozit únik oleje, chvála je spojena s brzdami a výfuk nejspíše také nebude nutné měnit. Suma sumárum se tak Fusion jeví jako velmi dobrá volba, zvláště při své ceně.
Výroba Fordu Fusion odstartovala již v roce 2002, a tak ceny startují již na nějakých 15 tisících Kč. Na auta, která se vejdou do hodnocení TÜV, je třeba aspoň 40 tisíc Kč, i to je ale vzhledem k tomu, co Fusion nabízí, velmi přátelská cifra.



Foto: Ford
2. Honda Jazz II (2007 až 2013)
Ani Honda Jazz není zrovna „trendy” auto, charakterově se jedná o podobný vůz, jakým je Fusion. Oslovuje ale i mladší rodiny, které bývají překvapené množstvím vnitřního prostoru vzhledem k jeho velikosti. Od vyššího, čtyřmetrového japonského hatchbacku by na první pohled málokdo očekával prostor srovnatelný s limuzínou střední či vyšší střední třídy, Jazz ho ale skutečně nabízí.
Po stránce spolehlivosti jde o jedno z vůbec nejodolnějších aut - pokud si vyberete přiměřeně jetý exemplář s dobrou údržbou, který za sebou nemá těžkou nehodu, skoro nemůžete sáhnout vedle. Výtky směřují jen k automatické převodovce, přepínání dálkových světel a zadním světlům jako takovým. Zkontrolovat stojí za to i brzdový systém.
Tím jsme ale prakticky u konce, zásadní technické celky obvykle netrpí žádnými velkými neduhy. O to překvapivější může být cena - Jazzy druhé generace lze koupit od asi 50 tisíc korun, na už velmi slušné exempláře s nájezdem okolo 100 tisíc km pořád stačí přibližně 80 tisíc.
3. VW Golf Plus (2004 až 2014)
Ani Golf Plus není žádná stylovka, ale varovali jsme vás. Důraz u tohoto auta byl jasně kladen na praktičnost, a tak třeba zavazadelník u Golfu Plus dokáže pobrat 505 litrů - výrazně více než v základním hatchbacku. A nemusí jít ani o úplně pomalé auto, vůz nabízel pod kapotou i jedna-čtyřku TSI, jejíž výkon se po faceliftu v roce 2008 vyhoupnul až na 160 koní.
Dnes jsme tu ale kvůli spolehlivosti, která je u Golf Plus prvotřídní. Mezi deseti- a jedenáctiletými vozy mu patří pátá pozice, a tak jsou na tom lépe jen ikony jako Porsche 911 či Audi TT, to jsou však mnohem dražší vozy, navíc s výrazně nižším nájezdem a bohatšími majiteli, kteří nemají problém tyto vozy draze servisovat i po mnoha letech. Golf Plus je obyčejné auto, přesto majitele mnoho problémů netrápí.
Pár slabých míst se přesto najde - od osmého roku stáří hrozí průsaky oleje, v případě nejstarších exemplářů se začíná objevovat koroze. Co se motorů týče, pak jako lehce problematickou můžeme brát snad jen zmiňovanou jedna-čtyřku, u níž může docházet na rachtání rozvodového řetězu, známý to problém tehdejších TSI. V případě dvoulitrových turbodieselů vyrobených před rokem 2005 se pak objevovaly prasklinky v hlavě válců, toť ale z větších slabin vše.
Slabou stránkou pak rozhodně není ani cena, nejlevnější pojízdné Golfy Plus stojí okolo 40 tisíc Kč. To ale už asi držáky nebudou, na perspektivní typy z pozdějších let výroby to chce aspoň 80 až 90 tisíc, muziky za takovou cenu ale dostanete hromadu.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 2 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Škoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
15.8.2025BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
15.8.2025Nejnovější Lamborghini je tak uřvané, až si ho prý lidé spletou se zemětřesením
15.8.2025Nejpopulárnější auta v místě setkání Trumpa s Putinem: Tyto stroje frčí na Aljašce, jiné vozy tam nepřežijí
15.8.2025Firma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
15.8.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka