Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný

Na jeho pořízení italského stačí pouhých 10 000 Kč, na jeho udržení při životě ale v největší pravděpodobnost budete potřebovat mnohem víc. A očekávat odolnost při nehodě skutečně nemůžete.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný

18.8.2021 | Petr Prokopec

Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný

/

Foto: Fiat

Na jeho pořízení italského stačí pouhých 10 000 Kč, na jeho udržení při životě ale v největší pravděpodobnost budete potřebovat mnohem víc. A očekávat odolnost při nehodě skutečně nemůžete.

Italská auta máme všichni zafixovaná jako velmi pohledná a povětšinou i slušně výkonná. Jakmile se ale řeč stočí na spolehlivost, pozitiva končí. Místo toho většina majitelů mluví o selhávajících motorech nebo rozpadajících se interiérech. Tato reputace přitom sedí i na třetí generaci Fiatu Punto, který dorazil do prodeje v roce 2005 pod názvem Grande Punto. O čtyři léta později pak Italové přistoupili k modernizaci a změně jména na Punto Evo, aby se s druhým faceliftem v roce 2012 vrátili k původnímu označení Punto.

Výroba tohoto hatchbacku skončila v roce 2018, tedy pouhý rok po absolvování crash testu Euro NCAP, který pro Punto neskončil vůbec dobře. Vůz totiž obdržel pouze 51procentní hodnocení v rámci ochrany dospělých, zatímco bezpečnost dětí byla 43procentní a chodců 52procentní. Za elektronické berličky však Fiat nezískal jediný bod, výsledkem tak byl nulový počet hvězdiček. I taková Dacia Duster v dané době získala tři, což jen deklarovalo, jak špatně na tom Punto je.

Má tedy vůbec smysl uvažovat o tomto voze jako o ojetině? Z finančního hlediska rozhodně, rané exempláře jsou totiž k mání za zhruba 10 tisíc korun. Na Punto Evo vám pak postačí dvojnásobek, zatímco model po druhém faceliftu startuje na 50 tisících Kč. To jsou všechno nízké sumy, z jedné průměrné české výplaty máte jak na samotný hatchback, tak na jeho provoz na prvních pár měsíců. Nicméně na případné opravy byste si měli připravit daleko více, rizik je totiž nemálo.

Začít můžeme pod kapotou, kde se během onoho 13letého životního cyklu objevila řada pohonných jednotek. Bohužel, prakticky u všech můžete počítat s nadměrnou ztrátou oleje nebo vadami na řídicí jednotce. Mimo to jsou defektní startéry i generátory, u dieselové jedna-trojky pak navíc dochází na předčasné opotřebené rozvodového řetězu. Dále si pak majitelé benzinových jedna-trojek a jedna-šestek stěžují na problematické řízení.

Vrcholem kvality rovněž není ani podvozek, neboť pružiny se lámou a tlumiče protékají. Na druhou stranu, nápravy problematické nejsou a koroze, která byla dříve Fiatu vlastní, se taktéž již objevuje zřídkakdy. To ale již není případ světel, stížnosti na ta čelní jsou dvojnásobné oproti ostatním vozům. V červených číslech jsou ale i ta zadní či směrová. Kupovat tak zcela jistě budete muset nová, což ostatně platí také o brzdových destičkách.

Znamená to tedy, že Punto momentálně dává smysl jen ve chvíli, kdy jste schopným mechanikem s velmi dobře vybavenou garáží, či se s někým takovým přátelíte. V případě ostatních ale bude italský hatchback spíše zdrojem problémů než radosti. Odpovídá tomu ostatně i jeho hodnocení v rámci německého TÜV Reportu, kde horší jsou už jen vozy Dacie. Jak jsme ale zmínili, za jejich volantem se můžete cítit o poznání bezpečněji. Není divu, že Němci v souvislosti s Puntem připomínají „skutečný” význam zkratky FIAT (Fehler In Allen Teilen - defekt v každém dílu) a hovoří o nejmarnější ojetině vůbec. Něco na tom bude.


Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný - 1 - Fiat Punto ojetina ilustracni foto 01Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný - 2 - Fiat Punto ojetina ilustracni foto 02Němci jmenovali největší ohňostroj marnosti mezi ojetinami, je poruchový i nebezpečný - 3 - Fiat Punto ojetina ilustracni foto 03
Poslední generace Fiatu Punto byla na trhu třináct let, a to hned pod třemi různými názvy. Šarm jim sice nechyběl, spolehlivost však ano. Výhodnými nabídkami se tedy nenechte zlákat, pokud ovšem nejste mechanikem se skladištěm náhradních dílů za zády. Foto: Fiat

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.