Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta podle CR ukazují, co může způsobit downsizing
26.10.2018 | Petr Prokopec
Tradiční žebříček spolehlivosti má tradiční vítěze, ale docela netradiční poražené. Na samotném dně se ocitlo Volvo, důvod teď už jistě uhádnete.
Výroční studie Auto Reliability Survey magazínu Consumer Reports pro letošek samozřejmě nezahrnuje pouze přehled nejméně spolehlivých turbomotorů, kterému jsme se věnovali včera. V rámci hodnocení spolehlivosti byla sledována i jednotlivá auta a celé značky. Než se ovšem dostaneme ke konkrétním výsledkům i důvodům, jež za nimi stojí, je třeba trochu zmapovat zákulisí.
Magazín je vydáván americkou Zákaznickou unií již od roku 1936. Jako nezisková organizace se firma věnuje testům veškerého spotřebního zboží, automobily nevyjímaje. Krom vlastních recenzí pak sbírá i data o svých předplatitelů a pro letošek CR hodnotil data od více než půl milionu lidí, kteří se podělily o problémy, které u svých aut řeší.
Mezi nejčastěji popisovanými potížemi mají své čestné místo již zmíněné turbomotory, kromě toho ovšem lidem působí nemalé trable problematické multimediální systémy a nespolehlivé převodovky. Do srovnání pak byly zařazeny vozy z modelových let 2016, 2017 a 2018, jde tedy o moderní vozy.
Pohled na celkový žebříček není zrovna lichotivý pro americké značky, tou nejlépe hodnocenou je až Buick na devatenácté příčce z devětadvaceti. Ještě loni přitom automobilka byla v naprůměru, meziročně si ale o 11 pozic pohoršila. Stojí za tím hlavně modernizovaný model Enclave, u nějž si lidé stěžují především na nový devítistupňový automat, hlavně pak na drsnost řazení.
Chválu ovšem nelze pět ani v případě Evropanů, neboť u sedmého Audi i osmého BMW můžeme zaznamenat meziroční propad o tři příčky. Stále sice jde o silný nadprůměr, nicméně skóre šesti modelů čtyř kruhů, jež byly do studie zařazeny, nebylo tak vysoké jako loni. Mnichovské pak dolů táhnou podprůměrně hodnocená SUV X1 a X3 se špatnými brzdami či unikající chladicí kapalinou.
Do čela žebříčku se pak stejně jako v předchozích letech postavili Asiaté, hlavně pak Japonci. Lexus a Toyota dominují pořadí již šestý rok po sobě, přičemž nadmíru působivé je hlavně hodnocení druhé zmíněné značky, a to kvůli velkému množství modelů, jež byly do studie zařazeny. Čtrnáctičlenný tým je pro letošek druhý největší, více aut bylo hodnocenu už jen u Chevroletu (16).
Jakkoliv je ovšem Toyota většinou zákazníků chválena, úplně bez chybičky její portfolio rovněž není. Problémy s převodovkou přetrvávají u modelu Tacoma, nová generace sedanu Camry pak dojíždí na zatím ne úplně špičkový multimediální systém Entune. A aby toho nebylo málo, i v jejím případě mají zákazníci problém s převodovkou, a sice s novým osmistupňovým automatem.
Zajímavý je pak rozdíl mezi sesterskými značkami Kia a Hyundai, i když obě jsou hodnoceny jako nadprůměrné. Nicméně zatímco SUV Sportage se obešlo bez zásadních výtek, spřízněný model Tucson táhne ke dnu - stejně jako automobilku samotnou v rámci hodnocení turbomotorů - přeplňovaný 1,6litrový motor. Nevalně hodnocena je i hybridní jednotka Hyundai Ioniq.
Pozastavit se také musíme nad jedenáctým místem Porsche, přeci jen automobilka ze Zuffenhausenu se v podobných anketách umisťuje na čele. Pokud by nabízela jen kultovní sporťák 911, nejspíše by tomu bylo i v tomto případě. Nicméně kritiku týkající se SUV Cayenne nelze zanedbat. V předchozích letech ale bylo hůře, vůči loňsku si Porsche o dvě místa polepšilo.
Příznivce Tesly pak nepotěší, že kalifornský výrobce elektromobilů si meziročně pohoršil o šest příček a klesl až na 27. pozici. Dle respondentů je nový Model 3 pouze průměrný, zatímco Model S nově klesl pod průměr, neboť stále více lidí má problémy s podvozkem i klikami dveří. Úplnou tragédií pak má být Model X, k tomu si ale trochu více slov řekneme za chvíli.


S90 je nejméně spolehlivý model nejméně spolehlivé značky, Volva. Na vině je hlavně násilný downsizing a rozsáhlé použití dvoulitrového turba místo skoro všeho ostatního
Nejprve musíme udělat ještě poslední zastávku mezi výrobci, a sice u Volva, které padlo na úplné dno. To pro Švédy představuje nemalý problém, přeci jen americký trh je pro ně jeden ze stěžejních. „Devadesátková“ rodina zde však aktuálně nemá dobré renomé, přičemž z publikovaných problémů za zmínku nejvíce stojí závady spojené s dvoulitrovým turbomotorem, které jsou nejčastěji skloňovány v souvislosti se sedanem S90.
Už včera jsme naznačovali, že pro Volvo je to velký problém, neboť masivně vsadilo na downsizing a místo někdejší pestré směsice čtyř-, pěti-, šesti- a osmiválců dnes nabízí pro většinu modelů jen dvoulitrové turbo v různých naladěních a kombinacích s elektromotorem. Že se do velkých Volv nehodí, přinejmenším ne jako špičkový či někdy ani obvyklý motor, jsme zmiňovali mnohokrát a zkušenosti zákazníků ukazují, že problémy má i se spolehlivostí.
S90 je tak hlavně kvůli tomu nejnespolehlivějším modelem nejnespolehlivější značky, a to je docela smutné. Lépe jsou na tom menší a starší modely (jako dosluhující XC60, která dříve nabízela i jiné pohonné jednotky), u XC90 jsou pak nejčastěji výtky spojeny se zamrzajícím palubním systémem.
Žebříček spolehlivosti automobilek dle Consumer Reports pro rok 2018
Od výrobců se můžeme přesunout k jednotlivým modelům, rovnou tedy zamíříme k Tesle. Model X je aktuálně vnímán spíše jako pozér než praktické auto. Majitelé uvádějí, že dostat se na třetí řadu sedadel není snadné. Pokud pak zvolíte šestimístné provedení, nejdou u druhé řady sklopit opěradla, což dále limituje každodenní využitelnost vozu.
Výčet problémů tím nekončí, další stížnosti míří na vzhůru výklopné dveře Falcon Doors. Kromě toho Model X nenabízí takový jízdní komfort jako spřízněné „eSko“, vůči kterému je také hůře odhlučněn. Na druhou stranu, jízdní dynamika je dobrá a reálně je u verze s bateriemi o největší kapacitě možné počítat s dojezdem okolo 370 kilometrů.
Model X ovšem není jediným až sedmimístným SUV, které patří mezi deset nejhorších aut letošního průzkumu. Na chvost celého startovního pole spadl také Volkswagen Atlas, tedy vůz, od kterého si Němci na americkém trhu hodně slibovali. Vůči Tesle však zákazníci alespoň chválí vnitřní uspořádání a tedy i praktičnost, stejně jako odhlučnění či jízdní komfort.
Problémem ovšem je spárování šestiválcového motoru s osmistupňovým automatem. Ač dané ústrojí může okouzlit jemností řazení, spotřeba 11,8 l/100 již tak impozantní není. Pokud by přitom Atlas dokázal alespoň přespurtovat konkurenci, dala by se vyšší žíznivost odpustit. Nicméně provedení V6 je poráženo dokonce i levnějším čtyřválcovým provedením.
Tesla Model X a VW Atlas patří mezi deset nejhorší aut, tedy alespoň dle nejnovější studie Consumer Reports
Od propadlíků zamíříme k vítězům, tedy pro změnu mezi nejlepší desítku. Do té se pro někoho možná i překvapivě vešla Mazda MX-5, v jejímž případě pomalu nebyl prostor na kritiku. Oproti prakticky všem výše zmíněným vozům se chvála dotýká i převodovek, přičemž vyzdvihován je hlavně manuál.
Chcete-li ale každodenního společníka i na delší vyjížďky, popřemýšlejte o jiných vozech. Jedním z nich může být i Toyota Corolla, která vlastně pravým protipólem roadsteru. Ovladatelností okouzlí maximálně ve sportovnějším provedení, jinak je v této oblasti ryze tuctová. Nicméně jízda je komfortní a do prostorné kabiny nepronikají žádné nežádoucí ruchy. Některé tvrdé plasty by si však podle zákazníků zasloužily změkčení.
Ani v tomto případě se to neobešlo bez kritiky převodovky, i když stejně jako v jiných případech i zde je třeba na věc pohlížet dvojím metrem. Automat CVT se stará o velmi nízkou spotřebu, nicméně pokud šlápnete plynovému pedálu pořádně na krk, dočkáte se místo rapidní akcelerace spíše nepříjemného hluku. Tím ale negativa končí, stejně jako náš průlet nejzajímavějšími zjištěními letošního Auto Reliability Survey.
Mazda MX-5 a Toyota Corolla jsou pro změnu dvěma z deseti nejlepších vozů, i když z hodnocení je patrné, že záleží na úhlu pohledu, jakým je poměřujete
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 33 minutamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 2 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 3 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva