Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci spočítali, kolik stojí provoz Dacie Duster. Je levný, ale jen do určité chvíle
18.9.2020 | Petr Prokopec
Duster platí za nejlevnější auto svého druhu a nejen u nás se díky tomu stalo bestsellerem. Levné na provoz umí být též, podle Němců je ale třeba vyvarovat se příliš dlouhého vlastnictví.
Dacia Duster dlouhodobě patří mezi nejlevnější SUV na českém trhu. Není sice tím úplně nejlevnějším, tento titul připadá na Suzuki Ignis, nicméně japonský prcek pro něj v podstatě není konkurencí. Pokud tedy hledáte nejvíce muziky za málo peněz, měli by vaše kroky směřovat právě do showroomů Dacie. Za Duster zaplatíte minimálně 269 900 Kč, za což dostanete litrový tříválec se 100 koňmi a výbavu Access, ve které figuruje víceméně jen bílý lak, volant a čtyři sedadla.
Nyní zde nehodláme probírat oficiální ceník, spíše se zaměříme na provozní náklady. Často se totiž stává, že nízká cena je vykoupena následnými enormními účty ze servisu. V případě rumunského SUV tomu tak ovšem není, tedy alespoň z pohledu Auto Bildu. Němci zjistili, že malý servis Dacie Duster vychází na 180 Eur (cca 4 800 Kč), velký pak na 350 Eur (asi 9 400 Kč). Jednotlivé návštěvy od sebe přitom dělí dva roky či nájezd 30 tisíc kilometrů. Touto optikou tak jeden měsíc provozu na servisních nákladech vychází na 200 Kč, resp. na 390 Kč.
Otázka spotřeby paliva je odvislá od jízdního stylu, nicméně ani v tomto případě si nemusíte hledat druhou práci. Auto Bild totiž naznačuje, že u základního litrového tříválce můžete při ročním nájezdu 10 tisíc kilometrů počítat s útratou 64 Eur (1 710 Kč) měsíčně, což v podstatě představuje jeden a půl nádrže. Provoz jedna-trojky naladěné na 150 koní samozřejmě přijde na vyšší částku, v případě 1,5litrového turbodieselu je pro změnu možné očekávat nižší zatížení rodinného rozpočtu.
Ztrátě hodnoty se již Němci nevěnují, v tomto ohledu je však můžeme snadno doplnit, navíc s ohledem na české reálie. Radost tím jistě uděláme místním fanouškům značky a zejména pak majitelům, kteří zvažují odprodej. Říci si mohou o vskutku nemalou sumu, a nejen, že jim nikdo nebude odporovat, místo toho se zájemci spíše ještě budou prát.
Dáno je to tím, že ve ztrátě hodnoty nemá tříletá Dacia Duster prakticky konkurenci. Zatímco v průměru auta přichází po takové době o 33 procent a v případě Audi A5 či Mercedesu třídy E jde o pokles o polovinu, s rumunské SUV ztratí jen 21 % hodnoty. Tedy jinými slovy, pokud vás Duster stál na počátku jen oněch 270 tisíc korun, po třech letech jej můžete bez problémů prodat za více než 210 tisíc Kč.
Něčemu takovému se nemůže rovnat dokonce ani Škoda, v jejímž případě dokonce Superb a Octavia figurují s 35 a 37 % nad republikovým průměrem. Citigo pod něj již naopak s 31 % klesá, stejně jako Fabia s 28 %. Opravdovým překvapením je pak Rapid, který jako ojetina láká publikum mnohem víc než kdysi jako nový vůz. Ovšem i tak jeho čtvrtinový pokles zaostává za rumunským SUV.
Jak se tedy zdá, vlastnictví Dacie Duster se pomalu rovná procházce růžovou zahradou. A u většiny produkce tomu tak nejspíše i bude, ovšem pouze v prvních letech, kdy je vůz krytý tovární zárukou. Čím starší je, tím více se nízké výrobní náklady projevují na opotřebení mnohých komponentů a návštěvy servisů jsou tak častější - po 100 tisících najetých km tráví Duster v servisech čtyřikrát více času, než je průměr.
Suma sumárum lze tak říci, že pokud se rumunského SUV zbavíte před koncem záruky, vyjde vás vlastnictví extrémně levně. Jen raději zapomeňte na pořízení základní úrovně výbavy, ve které se nenachází klimatizace. To je totiž Čechy v bazarech nejžádanější prvek a bez něj se jakékoli ojete auto prodává špatně. Duster klimatizaci nabízí jako součást příplatkové výbavy za 15 tisíc Kč až od druhé úrovně Essential, která startuje na 319 900 Kč.












Dacia Duster je skutečný fenomén, levná je na pořízení i provoz. Jen se jí budete muset zbavit ideálně po třech letech, poté jsou již její cesty do servisů příliš časté a příliš drahé. Foto: Dacia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 11 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejčtenější články
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Živá témata na fóru
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
