Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci spočítali, kolik stojí provoz Dacie Duster. Je levný, ale jen do určité chvíle
18.9.2020 | Petr Prokopec
Duster platí za nejlevnější auto svého druhu a nejen u nás se díky tomu stalo bestsellerem. Levné na provoz umí být též, podle Němců je ale třeba vyvarovat se příliš dlouhého vlastnictví.
Dacia Duster dlouhodobě patří mezi nejlevnější SUV na českém trhu. Není sice tím úplně nejlevnějším, tento titul připadá na Suzuki Ignis, nicméně japonský prcek pro něj v podstatě není konkurencí. Pokud tedy hledáte nejvíce muziky za málo peněz, měli by vaše kroky směřovat právě do showroomů Dacie. Za Duster zaplatíte minimálně 269 900 Kč, za což dostanete litrový tříválec se 100 koňmi a výbavu Access, ve které figuruje víceméně jen bílý lak, volant a čtyři sedadla.
Nyní zde nehodláme probírat oficiální ceník, spíše se zaměříme na provozní náklady. Často se totiž stává, že nízká cena je vykoupena následnými enormními účty ze servisu. V případě rumunského SUV tomu tak ovšem není, tedy alespoň z pohledu Auto Bildu. Němci zjistili, že malý servis Dacie Duster vychází na 180 Eur (cca 4 800 Kč), velký pak na 350 Eur (asi 9 400 Kč). Jednotlivé návštěvy od sebe přitom dělí dva roky či nájezd 30 tisíc kilometrů. Touto optikou tak jeden měsíc provozu na servisních nákladech vychází na 200 Kč, resp. na 390 Kč.
Otázka spotřeby paliva je odvislá od jízdního stylu, nicméně ani v tomto případě si nemusíte hledat druhou práci. Auto Bild totiž naznačuje, že u základního litrového tříválce můžete při ročním nájezdu 10 tisíc kilometrů počítat s útratou 64 Eur (1 710 Kč) měsíčně, což v podstatě představuje jeden a půl nádrže. Provoz jedna-trojky naladěné na 150 koní samozřejmě přijde na vyšší částku, v případě 1,5litrového turbodieselu je pro změnu možné očekávat nižší zatížení rodinného rozpočtu.
Ztrátě hodnoty se již Němci nevěnují, v tomto ohledu je však můžeme snadno doplnit, navíc s ohledem na české reálie. Radost tím jistě uděláme místním fanouškům značky a zejména pak majitelům, kteří zvažují odprodej. Říci si mohou o vskutku nemalou sumu, a nejen, že jim nikdo nebude odporovat, místo toho se zájemci spíše ještě budou prát.
Dáno je to tím, že ve ztrátě hodnoty nemá tříletá Dacia Duster prakticky konkurenci. Zatímco v průměru auta přichází po takové době o 33 procent a v případě Audi A5 či Mercedesu třídy E jde o pokles o polovinu, s rumunské SUV ztratí jen 21 % hodnoty. Tedy jinými slovy, pokud vás Duster stál na počátku jen oněch 270 tisíc korun, po třech letech jej můžete bez problémů prodat za více než 210 tisíc Kč.
Něčemu takovému se nemůže rovnat dokonce ani Škoda, v jejímž případě dokonce Superb a Octavia figurují s 35 a 37 % nad republikovým průměrem. Citigo pod něj již naopak s 31 % klesá, stejně jako Fabia s 28 %. Opravdovým překvapením je pak Rapid, který jako ojetina láká publikum mnohem víc než kdysi jako nový vůz. Ovšem i tak jeho čtvrtinový pokles zaostává za rumunským SUV.
Jak se tedy zdá, vlastnictví Dacie Duster se pomalu rovná procházce růžovou zahradou. A u většiny produkce tomu tak nejspíše i bude, ovšem pouze v prvních letech, kdy je vůz krytý tovární zárukou. Čím starší je, tím více se nízké výrobní náklady projevují na opotřebení mnohých komponentů a návštěvy servisů jsou tak častější - po 100 tisících najetých km tráví Duster v servisech čtyřikrát více času, než je průměr.
Suma sumárum lze tak říci, že pokud se rumunského SUV zbavíte před koncem záruky, vyjde vás vlastnictví extrémně levně. Jen raději zapomeňte na pořízení základní úrovně výbavy, ve které se nenachází klimatizace. To je totiž Čechy v bazarech nejžádanější prvek a bez něj se jakékoli ojete auto prodává špatně. Duster klimatizaci nabízí jako součást příplatkové výbavy za 15 tisíc Kč až od druhé úrovně Essential, která startuje na 319 900 Kč.












Dacia Duster je skutečný fenomén, levná je na pořízení i provoz. Jen se jí budete muset zbavit ideálně po třech letech, poté jsou již její cesty do servisů příliš časté a příliš drahé. Foto: Dacia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
včera
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 20:58 - M.Z.
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
