Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyvrátili mýtus o vyšší spolehlivosti elektromobilů, realitou je pravý opak
23.3.2023 | Petr Prokopec
Teorie o větší spolehlivosti elektrických aut má své opodstatnění, jsou konstrukčně jednodušší a zejména pohonná jednotka je vedle spalovacího motoru vrcholem primitivismu. V praxi ale nic takového neplatí, podle dat ADACu rozhodně ne.
S elektromobily je spojeno velké množství mýtů, lží a polopravd. Jednou z nich je jejich nízká poruchovost, za kterou má stát jednodušší konstrukce a nižší počet komponentů. To při pohledu na motorový prostor spalovacích aut není nelogické, neboť bateriový pohon se obejde bez pístů, rozvodů, vstřikování, oleje a olejových pump či třeba termostatů. Jenže realita je jiná, než nám hlavně politici a aktivisté malují. Minimálně na základě dat německého autoklubu ADAC se totiž naopak zdá, že odtah či servisní zásah potřebují spíše majitelé elektromobilů než spalovacích aut.
„Žlutí andělé“ byli totiž v rámci Německa během loňského roku voláni k více než 3,41 milionům případů. To na první pohled působí docela šíleně, nicméně ve skutečnosti jde o pokles vůči předchozímu období, a to o 80 tisíc hlášení. Na základě výše zmíněného by pak jistě nebylo podivné, kdyby za tím stál hlavně vzestup elektrických aut. Těch se loni v Německu prodalo 470 599 kusů, což oproti roku 2021 představuje vzestup o 31 procent. Mimo to pak majitele našlo i 362 093 plug-in hybridů (+11 %).
Realita je však taková, že technici ADACu vyjíždějí k porouchaným elektrifikovaným vozům stále častěji. Zatímco v roce 2021 řešili 25 tisíc případů, loni se již jednalo o 52 tisíc telefonátů. To je více než dvojnásobný vzestup, který nekoresponduje ani s celkovým vývojem počtu případů, ani růstem registrací elektrických. Nejčastější příčinou (přes 50 %) byla porucha startovací baterie. Autoklub přitom dodal, že do budoucna očekává kvůli tomuto problému daleko více výjezdů, neboť hlavní slabinou elektrifikovaných aut jsou jejich špatné kontrolní jednotky akumulátorů.
Elektrický pohon tedy dojíždí hlavně na problémy elektronického rázu, které na rozdíl od těch mechanických často nelze řešit na místě, nýbrž odtahovkou a zásahem odborného servisu. To pochopitelně vede k vyšším účtům. Život s elektromobilem tedy opravdu nemusí být taková procházka růžovým sadem, jak je popisováno. Německý registrační úřad KBA přitom dodává, že většina z milionu elektromobilů a 865 tisíc plug-in hybridů byla pořízena v posledních třech letech, tedy jejich průměrné stáří je oproti spalovacím vozům zlomkové. Ovšem i tak se „sypou“ více než vozy na benzin, naftu nebo plyn.
Zajímavé je, že i u benzinových a dieselových aut je nejčastější příčinou selhání problém s baterií, k tomu však došlo ve 43 procentech případů. Na druhé příčce pak s méně než 24 procenty zůstává porucha motoru či řídicí jednotky. ADAC pak mimo jiné loni v červnu spustil i asistenční službu pro cyklisty. Ti „žluté anděly“ využili v 5 500 případech, kdy hned 77 procent veškerých incidentů připadlo na píchlou duši. Autoklub pak vybízí motoristy i cyklisty, aby využívali jeho aplikaci šetřící čas.
I když mají elektrická auta méně pohyblivých částí, jejich majitelé volají o záchranu mnohem častěji než řidiči spalovacích vozů. Foto: ADAC Presse
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB