Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němec popsal 10 let života s Dacií Duster, jeho praxe naznačuje důvod poruchovosti
31.3.2021 | Petr Prokopec
O dlouhodobých zkušenostech s rumunským SUV toho bylo napsáno už docela dost a hezká slova to obvykle nebyla. Tento majitel jinak jezdí v Porsche Boxster, a tak byste čekali další průšvih, realita je ale úplně opačná.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Platí to i v případě provozu automobilů, kdy Česko v některých ohledech není k motoristům tak přívětivé jako některé jiné evropské státy. Kupříkladu ve Švýcarsku můžete mít na jednu značku přihlášená až tři auta, přičemž daně a pojištění platíte jen podle jednoho, toho nejdražšího. Když pak vyjíždíte z garáže, jednoduše značkami osadíte vybraný vůz a můžete legálně na silnici s kterýmkoli z nich. Úřady totiž logicky vychází z toho, že najednou se třemi auty nepojedete, a tak nemusíte platit vše třikrát. A pokud potřebujete dvě auta schopná provozu v jeden čas, pořídíte si značky dvě.
V Německu jsou pravidla trochu jiná, stále však o něco lepší než u nás. Naši západní sousedé si totiž mohou zvolit tzv. letní a zimní auta, přičemž poplatky vždy platí pouze za to, které v daném období používají. S tím druhým vyjet pochopitelně nemohou, což ale ve výsledku nikoho ani nenapadne. Na letní měsíce totiž řada lidí volí kabriolet a na zimu SUV. Přesně k tomu se rozhodl i Jan Zamojski, kterému za slunného počasí dělá společnost Porsche Boxster.
Na zimu měl Alfu Romeo, jelikož ale italský vůz dostál své pověsti a začal se porouchávat, přičemž opravy nebyly levné, rozhodl se Jan před 10 léty pro změnu. Jako majitel Boxsteru ovšem nezvolil Cayenne. A dokonce ani žádné z SUV, které tehdy nabízely prémiové značky. Místo toho zapátral na nejnižších patrech mainstreamu a zvolil Dacii Duster první generace. A používá ji dodnes. Podobné dlouhodobé zkušenosti s jakoukoli Dacií, Duster nevyjímaje, bývají tragické, v tomto případě se ale nic takového nestalo.
Jan na na sobě nešetřil a sáhl v podstatě po tom nejlepším, co automobilka před deseti lety nabízela. To kromě výbavy Prestige zahrnující klimatizaci, kožená sedadla či audio systém s přehrávačem CD znamenalo i 1,5litrový turbodiesel naladěný na 110 koní. Právě te se ukázal být dobru volbou, neboť pokud si již majitelé Dacií stěžují na motorový prostor, jsou u toho většinou benzinové agregáty. Diesel je oproti tomu držákem, který navíc zvládá jezdit za přijatelných 7,5 l nafty na 100 km v průměru ve skutečném světě.
Majitel Dacie přitom dodává, že za celých deset let musel v podstatě řešit pouze jediný problém, a to se zlomeným odporníkem ventilátoru klimatizace. To je obvyklý problém vozů ze stáje Renault, který přešel i na rumunské SUV využívající tytéž komponenty. A jakkoliv se jedná o součástku za pár šupů, celková oprava vychází poměrně draho, neboť je třeba v podstatě rozebrat palubku. Mimo to Zamojski lituje ještě absence vyhřívaných sedadel, které v době pořízení nebyly k mání.
Tento nedostatek se nakonec povedlo vyřešit dokoupením vyhřívaných potahů, které sice nevypadají zrovna vábně, nicméně svůj účel plní. Ostatně vzhled byl v tomto ohledu podružný, neboť jak sám majitel dodává, interiér působil jako zastaralý již v době, kdy vůz kupoval. Tehdy jej přitom vyšel na nemalých 20 tisíc Eur (dnes cca 523 tisíc korun), daná investice se však vyplatila - takový Cayenne by o podobnou sumu přišel na hodnotě jen za první rok či dva.
Jak se tedy zdá, i Dacia Duster může vydržet, třebaže platí za jedno z nejnespolehlivějších aut. Důvodem zde tedy může být to, že šetřiví majitelé škudlí i na pravidelné péči, což u majitele Porsche nelze očekávat. Jan si v tomto případě nechal dokonce za příplatek prodloužit záruku na šest let, takže o vůz se musel řádně starat už proto - aby o záruku nepřišel a od začátku počítal s tím, že si jej nechá dlouho. S ohledem zejména na zkušenosti techniků TÜV je tento přístup spíše výjimkou než pravidlem, na výše zmíněném ale nic nemění.



Dacia Duster v německém TÜV Reportu pravidelně obsazuje až poslední příčky. Jeden z tamních majitelů na ni ovšem ani po deseti letech provozu nedá dopustit - dost pravděpodobně proto, že coby majitel Porsche a nadšenec do aut na péči o vůz nešetřil. Ilustrační foto: Dacia
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 11 hodinami
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
 - Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    