Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží
4.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Autobahny nejsou místem anarchie, mají jasná pravidla. Pokutu dostanete třeba i za prázdnou nádrž.
Rychlostní limity mohou být zdrojem frustrace pro nadšené řidiče, zejména mají-li pod kapotou větší počet koní nebo jeví-li se jako zbytečné. Německo, resp. některé německé dálnice patří k posledním místům, kde lze všechny koně pořádně prohnat, aniž by řidičský průkaz musel být zelený strachy.
Není to jediné místo, kde rychlost není omezena, ale z geografického hlediska a také z hlediska kvality silnic je pro obyvatele Evropy Německo nejlepší. Snad každý motoristický novinář této možnosti alespoň jednou využil, ať už s vlastním vozem či s něčím, co je potřeba podobně vyzkoušet. Ovšemže nemusíte být novinářem, abyste si mohli legálně užít rychlostí vysoko za dvousetkilometrovou hranicí.
I na německých dálnicích ale platí pravidla, za jejichž nedodržení člověk může dostat poměrně vysokou pokutu. Předně uveďme, že nikoliv všechny jsou bez rychlostního omezení - ale například v Bavorsku i Sasku, s ČR sousedícími spolkovými zeměmi, jich je dostatek. V souvislosti s blížícím se zpoplatněním - aktuální termín je začátek roku 2016, ale do té doby se ještě může spousta věcí změnit - si můžeme některá z nich připomenout. A rovnou dodat, že dost z nich platí také na českých dálnicích a víceproudých silnicích.
Začněme nedodržováním bezpečné vzdálenosti, jinak řečeno lepení se vozu vpředu na nárazník. Kromě toho, že nemusíte mít dostatek času reagovat, také můžete být pokutováni policií anebo údajně i přijít na nějakou dobu o papíry. Omluvou není, že ten před vámi jede v levém pruhu příliš pomalu. Ostatně, i to je prohřešek - říká se mu Rechtsfarhgebot a znamená povinnost jet v jízdním pruhu co nejvíce vpravo, je-li volný; pruhy vlevo (tedy i prostřední pruh či pruhy) slouží jen k předjíždění.
Také se nesmí předjíždět vpravo, a to ani v případě, že předjížděný nedodržuje Rechtsfarhgebot. Pokud něco takového policie zjistí, zpravidla zastaví a pokutuje řidiče obou vozů. Toto neplatí v dopravních zácpách v případech, kdy se pravý pruh rozjede a levý stojí, a také pokud jedete nanejvýš 80 km/h a předjížděný nejede pomaleji o více než 20 km/h.
Otáčení se na dálnici do protisměru je zcela pochopitelně také zakázáno, a to ve všech případech. Důvodem je, že může vést k vážným, ba smrtelným nehodám. Je však dost obtížné si představit, že by se někdo dost inteligentní na to, aby v Německu či kdekoliv v Evropě úspěšně zvládnul autoškolu, o něco takového pokoušel.
Odstavné pruhy se mohou využívat jen v případě skutečné nouze, tedy nikoliv, když chcete s někým klábosit po telefonu, ale pokud se porouchá vůz či vám dojde benzín. Pravda, vzdálenosti mezi pumpami jsou v Německu docela velké, ale u každého návěstidla před čerpací stanicí je cedule, jak daleko je ta další, takže se lze snáze rozhodnout, jestli natankovat teď nebo až za půl hodiny. I proto za zastavení v odstavném pruhu v důsledku nedostatku paliva můžete být potrestáni pokutou.
A konečně, při vjíždění na dálnici a sjíždění z ní je potřeba dbát opatrnosti, používat blinkry a necpat se někam, kde není místo. Ano, i za nedodržení těchto zásad je údajně možné být pokutován. Osobně doporučujeme sjezd radši přejet, na příštím se otočit a jet kousek zpátky, jinak člověk také může dopadnout jako řidička Focusu, jejíž stroj sešrotovaly hned dva kamiony. Jako zázrakem přežila.
Nutno dodat, že dost z těchto pravidel by nejspíš ani nemuselo být napsáno na papíře, pokud by celý svět používal zdravý rozum. A také zopakujme, že třeba povinnost jet v pravém jízdním pruhu dálnice, pokud je volný, platí i u nás, jakkoliv to na mnoha dálnicích o třech pruzích v jednom směru vypadá jinak.



Německé dálnice nejsou místem anarchie
Nejen Lamborghini Huracán můžete na Autobahnech beztrestně prohnat. I s ním však je potřeba hledět pravidel
Tom Hanks hovoří o německých dálnicích, třebaže trochu přehnaně
Zdroj: Autobild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 4 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 6 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 7 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 9 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter