Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka
11.1.2023 | Petr Prokopec
Rychle rostoucích cen nových nebo ojetých aut si člověk skoro nemůže nevšimnout, vývoj na poli cen náhradních dílů ale obyčejní motoristé naopak vnímají jen velmi nahodile. Statistika ukazuje, že i tady se dějí věci.
V posledních pár letech, zejména ovšem v posledním roce, došlo na zdražení prakticky všeho. Pouštět se do markoekonomické analýzy vysvětlující, proč se to stalo právě v tuto dobu, v tomto článku probírat nebudeme, situaci ale jistě neprospělo ani uměle vyvolané zdražování energií dále eskalované konfliktem na Ukrajině nebo přetrvávající dopady koronaviru a reakce na něj. Výsledkem je v každém případě dekády nevídaná míra inflace, která se netýká pouze České republiky, ale i většiny Evropy a menším měřítku také většiny světa.
Je tu nicméně jedna oblast, v jejímž rámci ceny rostou rychleji, než je tomu u zbytku průmyslu. Jak totiž zjistilo německé sdružení pojišťoven GDV, ceny náhradních automobilových dílů vzrostly od roku 2013 v průměru o 53 procent. Z indexu monitorujícího běžné spotřebitelské ceny ovšem vyplývá, že celkový růst veškerého zboží a služeb byl v uplynulých deseti letech v Německu pouze 22procentní. Ceny náhradních dílů tak ve srovnání s celkovým rostou více než dvojnásobným tempem.
Zajímavý je nicméně dle GDV viník celé situace. Jsou jím totiž automobilky, které mají na trhu skoro monopol. Mimo jiné i proto, že třeba veškeré viditelné panely karoserie jsou chráněny patentem. V těchto případech tedy víceméně není možné sáhnout po druhovýrobě. Respektive dopřát si můžete třeba tuningové blatníky, nárazníky či dokonce kapoty motorů. Ovšem v takovém případě příliš neušetříte, u karbonových výlisků naopak budete platit ještě více.
„V této části trhu neexistuje férová konkurence,“ podotýká k této věci šéf GDV Jörg Asmussen. Asociace pak rovnou i vyrukovala s konkrétním srovnáním, kde pozornost budí zejména zadní světla, víko zavazadelníku, zadní panel karoserie a zadní nárazník. V prvním případě totiž ceny za deset let vzrostly o 79 %, za čímž stojí nahrazení klasických žárovek stále propracovanějšími diodami s vlastní řídicí jednotkou. U tří dalších tu pak máme růst o 73, 71 a 60 procent.
Popsaná situace zrovna ideálně nezapadá do stávajícího vývoje automobilové branže v Evropě, tedy alespoň z pohledu motoristů. Politici totiž hodlají spalovací motory poslat na věčnost. První překážkou bude emisní norma Euro 7, která vejde v platnost již za dva roky. V jejím důsledku výrobci budou muset přistoupit k ještě komplikovanějším anti-emisním systémům než dosud, což logicky ke zlevňování nepovede. Ještě horší je nicméně zákaz prodeje nových spalovacích aut od roku 2035.
Už chvíli se hovoří o tom, že tato nařízení mohou udělat z Evropy jakousi druhou Kubu, udržování starých aut ale bude stále dražší. A pokud lidé nebudou mít na originální náhradní díly, sáhnou po těch neoriginálních. Ty nemusí být nutně špatné, ale mají svá úskalí. Na čínských webech jako Alibaba lze již nyní pořídit o poznání levnější komponenty. Ovšem ve většině případů se jedná také o daleko méně kvalitní výrobky nezřídka jen zneužívající logo původního výrobce.
Neznamená to, že bychom alternativy chtěli šmahem odsoudit. Ostatně zařadit se mezi ně mohou i originální komponenty, jen použité - třeba odkoupené na šrotišti. Ovšem na ně vám zase nikdo nedá záruku. S tou pak je možné počítat u již zmiňované druhovýroby, kdy dokonce můžete narazit i na kvalitnější výrobky, než jakými byl váš vůz osazen původně. Obvykle ale budou ještě dražší.






Ceny náhradních dílů za posledních 10 let vzrostly v průměru o 55 procent. Třeba za takové zadní světlo na VW Golf sedmé generace dáte 11 tisíc korun, zatímco takový přední nárazník je ještě o 1 000 Kč dražší. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto Bild, GDV
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 17 minutamiPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva