Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h

Je to auto, o kterém spousta lidí ani neví, že se vyrábělo. A tomu odpovídá i zájem o něj jako o ojetinu. Je to přitom velmi rychlý a pohodlný vůz, který vás nesežere zaživa, tedy aspoň ne kvůli spotřebě. Údržba už je složitější téma.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h

22.1.2022 | Petr Prokopec

Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h

/

Foto: Alpina

Je to auto, o kterém spousta lidí ani neví, že se vyrábělo. A tomu odpovídá i zájem o něj jako o ojetinu. Je to přitom velmi rychlý a pohodlný vůz, který vás nesežere zaživa, tedy aspoň ne kvůli spotřebě. Údržba už je složitější téma.

Ojetým vozům se věnujeme pravidelně, obvykle je to ale hlavně v souvislosti s univerzálními modely, které umí posloužit celé rodině. A jakkoli ani dnes dvě řady sedadel a prostorný zavazadelník neopustíme, přesuneme se přeci jen na trochu jinou kolej. V bazarech, ale daleko spíše od předchozích majitelů, lze totiž za rozumné peníze pořídit i Alpinu D4. Tedy kupé BMW řady 4, které přepracovala společnost Burkarda Bovensiepena. Po jejím zásahu zvládá zrychlit na stovku za 4,6 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 278 km/h, což jsou mezi diesely jedny z nejlepších hodnot vůbec.

Stojí za nimi hlavně upravený motor, kterým je třílitrový šestiválcový turbodiesel z verze 435d. V dílnách Alpiny mu dodali dvě malá turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, stejně jako nový mezichladič. Mimo to došlo i na příchod nerezového výfuku Akrapovič, opomenuta nebyla ani optimalizace řídicí jednotky. Motor N57 tak produkuje 350 koní a 700 Nm točivého momentu, což je více, než ještě před 16 léty měla vrcholná benzinová M3.

Je nicméně třeba dodat, že i přes působivou dynamiku a nemalý výkon není Alpina D4 takový „divočák“ jako dobová BMW M4. Místo toho jde spíše o rychlé cestovní GT. Zachována tak byla osmistupňová automatická převodovka ZF, která charakteru vozu plně odpovídá. Uzpůsobeno mu pak bylo i naladění tlumičů, stejně jako výbava uvnitř, jenž standardně počítá s dřevěnými dekory, koženým čalouněním, vyhřívanými sedadly a dvouzónovou klimatizací.

Je nicméně třeba dodat, že od tohoto základu se majitelé vždy jen odpichovali. A nejinak je tomu v případě exempláře, který vyzkoušel německý Auto Bild. Původní cena totiž činila zhruba 90 tisíc Eur, což je 2,2 milionu Kč i dnes. A ještě více to bylo v roce 2018, kdy byl vůz postaven. Na výsledné ceně se mimo jiné podílelo čalounění jemnější kůží, 20palcové vícepaprskové ráfky či čelní spoiler. Ten však v případě zájmu volte jen pro kvalitní silnice, jinak se s ním můžete víceméně rozloučit.

Pozor je třeba dávat také na kola, stejně jako na brzdy - jen přední sada kotoučů a destiček totiž vychází na 31 700 Kč. Levný ale v případě Alpiny vlastně není žádný komponent, přičemž Němci zmiňují, že nahrazen bude muset být alternátor (39 800 Kč), startér (15 200 Kč) či vodní pumpa (10 550 Kč). A stejně tak bude třeba i levý přední blatník, který v kombinaci s lakem vychází na 22 tisíc korun.

Ač tedy otestovaná ojetá Alpina se 131 439 kilometry „na hrbu“ vychází v přepočtu na velmi sympatických 731 tisíc Kč, ve finále bude třeba počítat spíše s milionem korun. Na druhou stranu, i to je přijatelná cena za moderní, prestižní, velmi rychlý (kolik aut dnes jede přes 250 km/h? A kolik je jich na naftu?) a přitom komfortní úsporný vůz.


Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 1 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 01Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 2 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 02Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 3 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 03Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 4 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 04Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 5 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 05Neobvyklý dieselový rychlík Alpiny je už čtyřletý nečekaně levnou ojetinou, za málo jede až 278 km/h - 6 - BMW Alpina D4 2018 ilustracni foto 06
Alpina D4 vypadá pohledně, je komfortní a zároveň i relativně rychlá. Jako pár let stará ojetina se pak dá pořídit i relativně levně, následná údržba však nemusí být levná. Ilustrační foto: Alpina

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.