Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl

O autě dynamicky vystupujícím z řady lze málokdy hovořit jako o levném zboží, zvláště pak, když nabízí i relativně levný provoz. V tomto případě tomu tak ale je. Možná i proto, že jde o auto, o němž spousta lidí ani neví, že se vyrábělo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl

13.9.2022 | Petr Prokopec

Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl

/

Foto: Alpina

O autě dynamicky vystupujícím z řady lze málokdy hovořit jako o levném zboží, zvláště pak, když nabízí i relativně levný provoz. V tomto případě tomu tak ale je. Možná i proto, že jde o auto, o němž spousta lidí ani neví, že se vyrábělo.

Ojetým vozům se věnujeme pravidelně, obvykle ale hlavně v souvislosti s univerzálními modely, které umí posloužit celé rodině. A jakkoli ani dnes dvě řady sedadel a prostorný zavazadelník neopustíme, přesuneme se na přece jen trochu jinou kolej. V bazarech, ale daleko spíše od předchozích majitelů, lze totiž za rozumné peníze pořídit Alpinu D4. Tedy kupé BMW řady 4, které přepracovala společnost Burkarda Bovensiepena. A jako většinou jde o zcela mimořádný automobil.

Ačkoli má pod kapotou dieselový motor, na stovku zvládá zrychlit za 4,6 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 278 km/h. To jsou mezi naftovými auty jedny z nejlepších hodnot vůbec, však v celé historii vznikla jen hrstka dieselů, které se s maximálkou dostanou až za hranici 280 km/h. Tohle auto navíc nemá žádný omezovač rychlosti a poslední převodové stupně jsou hodně dlouhé, takže když najdete na německé dálnici patřičně táhlé klesání, ručička tachometru překročí i magickou třístovku.

Za touto dynamikou stojí hlavně upravený motor, kterým je třílitrový šestiválcový turbodiesel z verze 435d. V dílnách Alpiny mu dodali dvě malá turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, stejně jako nový mezichladič. Mimo to došlo i na příchod nerezového výfuku Akrapovič, opomenuta nebyla ani optimalizace řídicí jednotky. Motor N57 tak produkuje 350 koní výkonu a 700 Nm točivého momentu, což je více, než ještě před 16 léty měla vrcholná benzinová M3.

Je nicméně třeba dodat, že i přes působivou dynamiku a nemalý výkon není Alpina D4 takový „divočák“ jako dobová BMW M4. Místo toho jde spíše o rychlé cestovní GT. Zachována tak byla osmistupňová automatická převodovka ZF, která charakteru vozu plně odpovídá. Uzpůsobeno mu pak bylo i naladění tlumičů, stejně jako výbava uvnitř, jenž standardně počítá s dřevěnými dekory, koženým čalouněním, vyhřívanými sedadly a dvouzónovou klimatizací.

Od tohoto základu se ale majitelé obvykle jen odpichovali. Ceny aut z prvních let výroby začínaly na 90 tisících Eur, což je dnes asi 2,2 milionu Kč, typicky ale byly o dalších 10 až 20 tisíc Eur navýšeny příplatkovými prvky. Čalounění jemnější kůží, 20palcové vícepaprskové ráfky či čelní spoiler jsou jen jedněmi z prvků, které najdete snad na většině prodaných exemplářů.

Z těchto cen ale na trhu ojetin moc nezbylo, D4 jsou v jakkoli opotřebenějším vztahu až nečekaně levné. Zatímco benzinové M3 z té doby nekoupíte v rozumném stavu pod milion - a Alpiny B3 na tom nebývají jinak - dieselová kupé v Německu momentálně startují v přepočtu na 463 tisících Kč. Pravda, tak levné jsou jen hodně jeté exempláře, první, velmi zachovalý vůz s přijatelným nájezdem ale stojí jen 662 tisíc korun. A kolem milionu nakoupíte už velmi perspektivní kusy.

To jsou velmi přijatelné ceny za moderní, prestižní, velmi rychlý (kolik aut dnes jede přes 250 km/h? A kolik je jich na naftu?) a přitom komfortní i úsporný vůz. Můžete tedy mít rychlost, která vás nezruinuje, třebaže se servisními náklady to může být složitější. Pokud nemáte po ruce schopného mechanika, skončíte v servisu BMW, kde vám třeba za (nikoli až tak zřídka odcházející) alternátor naúčtují s gustem 40 tisíc Kč.

Problematickým autem ale Alpina D4 není, což nakonec vychází i z jejího využití. Typické rychlé dálniční cesty technice moc neškodí, a tak se při koupi vyplatí krom zmíněného alternátoru zkontrolovat také pružiny a tlumiče, ověřit fungování EGR ventilu a parkovací brzdy. K opici je zkrátka třeba mít i peníze na nějaké ty banány, přesto je to skutečně překvapivě dostupné, třebaže velmi výjimečné auto.


Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 1 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 01Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 2 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 02Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 3 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 03Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 4 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 04Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 5 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 05Jeden z nejrychlejších dieselů historie je jako ojetina překvapivě levné zboží, spousta lidí ani neví, že vznikl - 6 - Alpina D4 ojeta tip vyhodny 06
Alpina D4 vypadá pohledně, je komfortní a zároveň i velmi rychlá, na diesel zcela mimořádně. Navzdory tomu není problém ji koupit řádově za statisíce. Ilustrační foto: Alpina

Zdroje dat: TÜV, Mobile.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše