Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Neochota servisů skutečně opravovat moderní auta nás připravuje o spoustu peněz
22.8.2019 | Mirek Mazal
Moderní auta jsou komplikovaná a jistě přejí opravám dílčích komponentů stále méně, to ale neznamená, že skutečně je opravovat není možné. Servisy si usnadňují život na náš účet.
O dnešních autoservisech, hlavně o těch autorizovaných, se dá stále méně tvrdit, že by něco skutečně opravovaly. Mechanici neradi hledají problémy, které by šlo efektivně odstranit opravou nebo výměnou jedné součástky, až na drobnosti závady raději řeší výměnou většího celku. Některé servisy vám dokonce otevřeně řeknou, že ten či onen nedostatek se dnes řeší „výměnným způsobem” - obvykle tedy použijí díl nový, pochopitelně pocházející přímo od značky, kterou zastupují.
U zánovních aut, nejlépe těch krytých zárukou, budiž. V případě vozů starých už jen pár let, jimž záruka skončila, to ale často bývá dost neefektivní přístup. Potvrzují to data britské pojišťovny Warrantywise, která nabízí v podstatě dodatečnou záruku v podobě pojištění poruch, které na voze vzniknou po konci té tovární a v jejímž zájmem je pochopitelně co nejefektivnější řešení. Řada případů podle ní mívá stejný scénář - technici chtějí nahradit jeden nebo více porouchaných celků, ale ukáže se, že oprava dílčího komponentu je mnohem levnějším řešení s podobně kvalitním výsledkem.
Ve většině případů by měl být automechanik schopen závadu opravit a tedy ušetřit zákazníkovu peněženku, ale nástup složitých technologií aut často přesahuje ochotu opravářů dílčí nedostatky řešit. U vozidel krytých tovární zárukou trpí maximálně automobilka, auta po záruce ale k službám potřebují spíše šikovného servisního technika se zájmem o konzervativní postupy. Takových je ale kolem nás stále méně.
Studie ukázal úspory okolo tisíce liber (28 200 Kč) jako zcela běžné v případech, kdy technik nakonec díl opravil a nikoli vyměnil. Podle Warrantywise stále existuje bezpočet komponentů, které lze i bez detailní znalosti toho kterého z nich opravovat, nikoli jen vyměňovat. Trocha improvizace místo přímé náhrady pomáhá jak v případě jednodušších mechanických součástí, tak i v případě pokročilejších elektronických systémů. Úspor je možné dosáhnout prakticky u všech aut různých výrobců.
Teoretické poznatky jsou ověřeny praxí. Například oprava BMW řady 3 z roku 2009 s vadnou řídicí jednotkou motoru vyžadovala 1 175 GBP (33 100 Kč) za nový komplet ze skladu, přitom oprava šla provést výměnou konkrétní poškozené části za 300 liber (8 500 Kč). Přístrojový štít Mercedesu CLS stojí celý jako nový 1 000 GBP (28 200 Kč), ovšem mířený zásah zkušeného technika vše vyřešil jen jeho prací. Hnací hřídel VW Touareg z roku 2012 má hodnotu v originálním balení 1 190 liber (33 500 Kč), oprava přišla na 438 liber (12 300 Kč). Také oprava původního turbodmychadla může majiteli devítiletého Land Roveru Discovery uspořit skoro tisíc liber. Audi požadovalo více než tisíc liber za náhradní jednotku světlometů LED, chvíle práce jednoho člověka přinesla nakonec desetinové náklady za opět plně funkční osvětlení.
Možná byste sami byli schopni pokračovat seznamem skutečných událostí, tohle vážně nejsou výjimečné případy. A to ani nemluvíme o nákladech časté neschopnosti servisů vůbec diagnostikovat skutečný problém. Sami můžeme posloužit případem moderního šestiválcového dieselu značky Audi, který se uvnitř vozu projevoval ostrým klapotem, i když běžně o sobě téměř nedává znát. Servis chtěl draze vyměňovat komponenty motoru, nakonec ale bylo vše způsobeno jen nežádoucím přenosem zvuku motoru do kabiny přes uvolněnou tyč řízení...








Najít skutečného opraváře aut je dnes už náročný úkol, většinou se jen osazují nové součástky, které zbytečně ruinují často napjatý rozpočet majitele vozu
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 5 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejčtenější články
Nejnovější Lamborghini má 7 600 koní, nezná nic jiného než šestnáctiválcový motor
27.9.2025
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
27.9.2025
Proslulí němečtí ničitelé krásných aut dostali výjimečnou šanci udělat auto pro jednou hezčí, ani tu nevyužili
27.9.2025
Nové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Volkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
28.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 10:23 - Truck Daškam
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
