Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už i 80 km/h na okreskách přijde Nizozemcům jako moc vysoká rychlost, chtějí ji omezit na 60
3.3.2023 | Petr Prokopec
Popravdě řečeno je už ona osmdesátka tak nízká, že při jízdě touto rychlostí má člověk tendenci usínat, v 60 km/h už auta budou konkurovat leda koňským povozům. Politici a asociace bojující za zvýšení bezpečnosti na silnicích ale mají jasno.
Jaká rychlost je bezpečná? To je otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. Pokud totiž za volant posadíte profesionála, který se po celou dobu věnuje aktuálním podmínkám, a navíc má v rukou technicky vytříbený vůz, pak problémem nebudou ani násobky rychlosti než v případě důchodce, který nevidí dále než na pár desítek metrů před sebe, a jehož reakce jsou spíše hlemýždí než bleskové.
Je logické, že politici nemohou zákony uzpůsobit schopnostem každého řidiče. Pokud chtějí na silnicích dosáhnout vyšší bezpečnosti, slušelo by se, aby začali takříkajíc od kořene. Tedy v autoškolách, jejichž absolvování není zase až tak náročné. Stačí se pár týdnů biflovat příslušné zákony a dávat pozor při praktické výuce. Následně absolvujete test a pár kilometrů jízdy za volantem s testovacím komisařem za zády a je hotovo. Pokud nehodláte být řidičem z povolání, na přezkum již nemusíte.
V průběhu let se přitom schopnosti lidí mění, poukázat lze třeba na již zmíněný zhoršující se zrak či pomalejší reakce. Řadu majitelů navíc ukolébaly stále četnější elektronické berličky, které se v moderních vozech objevují. Upozornit vás dokážou třeba na nechtěné vyjetí z pruhu, přílišné přiblížení k vpředu jedoucímu vozu či za vás dokonce i dupnou na brzdy, pokud je to třeba. A jelikož lidé mají tendenci si na větší komfort velmi rychle zvyknout, klesá tím jejich ostražitost.
Ač jsou tedy moderní auta o poznání bezpečnější než taková, která brázdila silnice před dvěma nebo třemi dekádami, stále neexistuje jistota, že se z cest vrátíte bezpečně zpátky domů. S tím se politici rozhodli bojovat, ovšem velmi nesprávným způsobem. Dle jejich názoru je to totiž rychlost, co zabíjí. Toto stanovisko pak zastává i nizozemská asociace pro bezpečnost na pozemních komunikacích VVN. A proto přišla s návrhem, který má už tak nízkou povolenou rychlost dál snížit.
Nizozemci přitom už dnes nemohou po opuštění městské zástavby dupnout na plyn tak jako Češi, neboť povoleným maximem v zemi na okreskách je 80 km/h. Platí to jak pro osobní, tak pro nákladní auta, což jen dokládá, kterak jsou politici mimo mísu. Brzdná dráha těžkých náklaďáků je totiž o mnoho desítek metrů delší než u osobáků. Jejich čelní partie pak rovněž nejsou třeba k chodcům tak přívětivé.
VVN nicméně hodlá měřit všem stejným metrem, navíc podstatně zkráceným. Asociace totiž navrhuje, aby povolená rychlost klesla na pouhých 60 km/h. Tedy v podstatě na stejný limit, který platí ve městech, kde je přitom rizik daleko více. Argumentuje tím, že kde jsou stromy vysázeny 60 centimetrů od kraje silnice, tam jednoduše osmdesátkou jezdit nelze. To nám přijde hodně přitažené za vlasy.
Je otázkou, kam až má tento přístup zajít. Dnešní auta jsou zásadně bezpečnější než kdykoli dříve, infrastruktura je též jen lepší. Povolená rychlost by tedy měla být postupem času zvyšována, místo toho míří k nule. Co přijde příště? Omezení na rychlost koňských povozů, které brázdily prašné cesty před stovkami let? To opravdu nedává smysl.


Nizozemci mohou mimo město jezdit na okreskách maximálně 80kilometrovým tempem. To je však dle asociace VVN přílišné, a proto by mělo dojít ke snížení povolené rychlosti na pouhých 60 km/h. Z toho jde hlava kolem. Ilustrační foto: Sebastien Bezon, AFP
Zdroj: VVN
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 5 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 7 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 8 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 10 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva