Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici

Když si koupíte auto za takové peníze, jistě nečekáte, že po vás bude vyžadovat, abyste s ním v tak banální nouzové situaci zacházeli jako zloděj. Je to ale jedna z cest, jak „oživit” vybitý Cadillac Celestiq. A ani ta druhá není zrovna uživatelsky přívětivá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici

včera | Petr Prokopec

Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici

/

Foto: Cadillac

Když si koupíte auto za takové peníze, jistě nečekáte, že po vás bude vyžadovat, abyste s ním v tak banální nouzové situaci zacházeli jako zloděj. Je to ale jedna z cest, jak „oživit” vybitý Cadillac Celestiq. A ani ta druhá není zrovna uživatelsky přívětivá.

Cadillac se už dekády snaží, aby si jej všimnuli nejen Američané, ale rovnou celý svět. Automobilka proto přišla s řadou konceptů, které měly předznamenávat její novou vlajkovou loď, se kterou by se zvládla postavit značkám jako Bentley či Rolls-Royce. Studie Escala z roku 2016 pak dokonce i dostala zelenou a měla se dočkat produkční verze. Jenže následně vedení koncernu General Motors rozhodlo, že Cadillac se musí co nejrychleji stát výrobcem pouze elektrických aut.

Escala tak byla přepracována na elektrický koncept, který se dočkal nejen nové techniky, ale i názvu Celestiq. Původně se měl ukázat už v březnu 2020, nakonec však na jeho odhalení došlo v červenci 2022. V říjnu téhož roku se pak automobilka pochlubila také produkční verzí, jejíž výroba měla odstartovat předloni. Nakonec ale došlo na další zpoždění, v důsledku čehož první exempláře zamířily k majitelům až loni. Cadillac přitom oznámil, že produkci na první rok má zcela vyprodanou.

To ale ve finále nebyl až tak náročný úkol, neboť dle technického šéfa značky Tony Romy bude Celestiq vyráběn vždy ručně na konkrétní objednávku. Přesná specifikace má zákazníkům zabrat nejen týdny, ale klidně i měsíce, cena vozu pak startuje na 340 tisících dolarech, tedy zhruba na 7,5 milionu korun. Roma tak neočekává, že by ročně vzniklo více než 250 kusů. Pokud se tedy někomu povede 5,5metrovou limuzínu zahlédnout na vlastní oči, bude se jednat o malý automobilový svátek - dle informací Motor1 bylo dosud dodáno maximálně 26 aut.

Pokud ale tato hrstka šťastlivců čeká, že bude mít s autem jen přepychový život, může se mýlit. Jak informuje GM Authority Cadillac značně zkomplikoval přístup k 12voltové startovací baterii, která v případě vybití učiní auto stejně „mrtvým” jako spalovací vůz, i když bude mít baterii určenou k pohonu nabitou ze 100 procent. Je tak nutné stejná nouzová procedura jako u vozu s benzinem nebo dieselem, problém je ale v tom, že k baterce se tady jednoduše nedá dostat.

Nachází se totiž pod přední kapotou, jak bývá obvyklé, tu je ale možné otevřít jen zevnitř auta. Do toho se ovšem v tu chvíli dveřmi nedostanete, neboť mají jen elektronické otevírání a nouzový klíč lze použít pouze pro odemčení víka zavazadelníku. Jeden z postupů pro případ vybití baterie je tedy rozebrat startovací modul auta, vyndat z něj nouzový klíčí, s tím otevřít zavazadelník, proplazit se kufrem a přes zadní řadu sedadel (což jde, jak vidíte z hlavní fotky) dopředu jako zloděj a pomocí manuálního táhla otevřít přední kapotu. Taková absurdita kvůli absenci jiné možnosti otevírání dveří? To je opravdu luxusní moderna par excellence.

Výše popsaný postup je reálně možnou cestou, naštěstí ale není jedinou. O automobilkou doporučeném postupu informují kolegové z Car Buzz, ani ten ale není jednoduchý a přímočarý. Výchozí stav popsaný výše je stejný, máte tedy pořád jen mechanickou možnost otevřít víko zavazadelníku, přes zadní sedadla se ale nutně plazit nemusíte.

V zavazadelníku je možné odejmout kryt podlahy a následně úložnou schránku pod ní, čímž se dostanete ke šroubu s křídlovou matkou na straně řidiče. Ten odšroubujete, čímž odstraníte čalounění téže strany zavazadlového prostoru, pod kterým se skrývají alternativní kontakty baterie. K těm je možné připojit startovací kabely jako přímo k baterce a dál je postup stejný. Plazit se tedy nemusíte, ale upřímně bychom se nedivili, kdyby někteří přece jen zvolili první postup - pro štíhlého jogína bude lepší to než si rozebírat auto na parkovišti...

Na druhou stranu nelze moc předpokládat, že by se kterýmkoli z postupů chtělo špinit jakkoli větší množství lidí. A nejde tu ani tak o mrzký počet prodaných aut, spíš počítáme s tím, že většina lidí využije asistenční službu Cadillacu, která je k dispozici 24 hodin denně a také o vybitou baterii se postará. Ani tento postup ovšem není bez ztrát, v tomto případě hlavně časových.


Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici - 1 - Cadillac Celestiq 2024 ilustracni foto 01Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici - 2 - Cadillac Celestiq 2024 ilustracni foto 02Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici - 3 - Cadillac Celestiq 2024 ilustracni foto 03
Celestiq je nejen elektrickou vlajkovou lodí automobilky. Vyráběn bude ručně jen na objednávku, i proto se nedá počítat s tím, že by majitelé řešili vybitou startovací baterii jinak než telefonátem asistenční službě. Pokud by ale chtěli zapotí se u toho, ať už zvolí jakýkoli způsob. Foto: Cadillac

Zdroj: GM Authority, Car Buzz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.