Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže

Popravdě řečeno nevíme, jakým způsobem to dělá, neboť jde o opravdu velkou vzdálenost, kterou bude při hustším provozu extrémně složité pokrýt. Ale prý to tak opravdu je a Španělé už ho testují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže

29.9.2023 | Petr Prokopec

Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže

/

Foto: Jenoptik, tiskové materiály

Popravdě řečeno nevíme, jakým způsobem to dělá, neboť jde o opravdu velkou vzdálenost, kterou bude při hustším provozu extrémně složité pokrýt. Ale prý to tak opravdu je a Španělé už ho testují.

Za posledních pár dekád se bezpečnost aut posunula o mílové kroky vpřed. Dokládá to i organizace Euro NCAP proslulá svými testy, která čas od času srovná moderní produkci s tou dekády starou. Že neslavně skončí druhá zmíněná, asi nemusíme dodávat. Nejde však jen o mnohem lepší odolnost současných aut při samotných nehodách, tedy pasivní bezpečnost, výrazně se zlepšila i ta aktivní. Už jen posun v oblasti pneumatik či podvozků je mimořádný.

Přesto se od té doby rychlostní limity na silnicích nikam neposunuly a pokud, tak směrem dolů. Je to absurdní, uvážíme-li, že i v dobách hlubokého komunismu v ČSSR byly pod tíhou inovací a lepšící se infrastruktury postupně omezovány a zavedeny byly najednou jen kvůli ropné krizi. Znovu zrušeny od té doby nikdy nebyly, to už ovšem s od začátku vylhanou bezpečnostní argumentací. Rychlost, pakliže je s ní zacházeno rozumně, opravdu nezabíjí, velmi bezpečné německé dálnice budiž důkazem.

Je ale nakonec logické, proč i přes stále lepší auta schopná dnes levou zadní zvládat 200 km/h i v nejnižších třídách, dochází k dalšímu a dalšímu utahování opasků. Politiky nastavené prostředí totiž v podstatě nutí řidiče, aby plynový pedál rozumně šlapali i tam, kde nesmí. A v té chvíli se řada z nich stává sponzorem městských či státních kas, neboť se stacionárním radarem nebo policistou číhajícím za bukem je třeba počítat pomalu kdekoli. Řidiči ale pochopitelně nejsou hloupí a o radarech si říkají, existují mobilní aplikace s databázemi pevně instalovaných měřičů. U těch pak stačí zpomalit a dál se řídit vlastním rozumem, proto jsou na ně líčeny stále nové a nové pasti.

Další takové začaly vznikat ve Španělsku, kde testují pevně instalovaná zařízení, která prý zvládnou soustavně detekovat překročení povolené rychlosti auta až do vzdálenosti jednoho kilometru od jejich umístění. A „nekoukají” pouze před sebe, nýbrž také za sebe. Jeden přístroj tak vlastně dokáže pokrýt až dvoukilometrový úsek silnice a nestačí před ním zpomalit, nestačí udržet průměrnou rychlost v patřičných mezích, překročení rychlosti má být v dohledu radaru detekováno v jakémkoli místě pod jeho dohledem.

Popravdě řečeno netušíme, jak by taková věc mohla fungovat. Muselo by jít o velmi vysoko umístěné zařízení, které bude permanentně sledovat rychlost všech aut v dohledu. Technicky to možné je, ale přesnost takového přístroje je velkou otázkou - jde o značnou vzdálenost, kdy o zkreslení se může postarat kdeco. A přístroj nemůže chybovat, na přibližné výsledky se tady nehraje.

S podobnými otázkami si ale „pachatelé dobra” hlavu nedělají. Takový Gary Digvy, šéf britské společnosti Road Angel, je z novinky nadšený a má pocit, že nějak změní situaci na silnicích, pochopitelně k lepšímu. „Nové radary budou schopné pokutovat více řidičů než současné systémy, neboť zaznamenají jak řidiče, kteří šlápnou na brzdy těsně předtím, než kolem nich projedou, tak i řidiče, kteří na plynový pedál šlápnou ihned poté, co kolem nich projedou,“ uvádí. To ano, ale s jakým výsledkem? Tušíme, že aktivity společnosti Road Angel jsou financované ze státní kasy. Tedy té samé kasy, kterou plní řidiči netušící, že rozumně a odpovědně zvolenou rychlostí jízdy právě páchají dokumentovaný přestupek.


Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže - 1 - Usekove mereni rychlosti Jenoptik ilustracni 01Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže - 2 - Usekove mereni rychlosti Jenoptik ilustracni 02Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže - 3 - Usekove mereni rychlosti Jenoptik ilustracni 03
Španělé začali testovat nový typ radarů, který zvládá rozpoznat překročení nejvyšší povolené rychlosti až na jeden kilometr od jejich umístění, a to u řady aut souběžně v obou směrech. To budou žně. Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály

Zdroj: Car Throttle

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše