Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže
29.9.2023 | Petr Prokopec
Popravdě řečeno nevíme, jakým způsobem to dělá, neboť jde o opravdu velkou vzdálenost, kterou bude při hustším provozu extrémně složité pokrýt. Ale prý to tak opravdu je a Španělé už ho testují.
Za posledních pár dekád se bezpečnost aut posunula o mílové kroky vpřed. Dokládá to i organizace Euro NCAP proslulá svými testy, která čas od času srovná moderní produkci s tou dekády starou. Že neslavně skončí druhá zmíněná, asi nemusíme dodávat. Nejde však jen o mnohem lepší odolnost současných aut při samotných nehodách, tedy pasivní bezpečnost, výrazně se zlepšila i ta aktivní. Už jen posun v oblasti pneumatik či podvozků je mimořádný.
Přesto se od té doby rychlostní limity na silnicích nikam neposunuly a pokud, tak směrem dolů. Je to absurdní, uvážíme-li, že i v dobách hlubokého komunismu v ČSSR byly pod tíhou inovací a lepšící se infrastruktury postupně omezovány a zavedeny byly najednou jen kvůli ropné krizi. Znovu zrušeny od té doby nikdy nebyly, to už ovšem s od začátku vylhanou bezpečnostní argumentací. Rychlost, pakliže je s ní zacházeno rozumně, opravdu nezabíjí, velmi bezpečné německé dálnice budiž důkazem.
Je ale nakonec logické, proč i přes stále lepší auta schopná dnes levou zadní zvládat 200 km/h i v nejnižších třídách, dochází k dalšímu a dalšímu utahování opasků. Politiky nastavené prostředí totiž v podstatě nutí řidiče, aby plynový pedál rozumně šlapali i tam, kde nesmí. A v té chvíli se řada z nich stává sponzorem městských či státních kas, neboť se stacionárním radarem nebo policistou číhajícím za bukem je třeba počítat pomalu kdekoli. Řidiči ale pochopitelně nejsou hloupí a o radarech si říkají, existují mobilní aplikace s databázemi pevně instalovaných měřičů. U těch pak stačí zpomalit a dál se řídit vlastním rozumem, proto jsou na ně líčeny stále nové a nové pasti.
Další takové začaly vznikat ve Španělsku, kde testují pevně instalovaná zařízení, která prý zvládnou soustavně detekovat překročení povolené rychlosti auta až do vzdálenosti jednoho kilometru od jejich umístění. A „nekoukají” pouze před sebe, nýbrž také za sebe. Jeden přístroj tak vlastně dokáže pokrýt až dvoukilometrový úsek silnice a nestačí před ním zpomalit, nestačí udržet průměrnou rychlost v patřičných mezích, překročení rychlosti má být v dohledu radaru detekováno v jakémkoli místě pod jeho dohledem.
Popravdě řečeno netušíme, jak by taková věc mohla fungovat. Muselo by jít o velmi vysoko umístěné zařízení, které bude permanentně sledovat rychlost všech aut v dohledu. Technicky to možné je, ale přesnost takového přístroje je velkou otázkou - jde o značnou vzdálenost, kdy o zkreslení se může postarat kdeco. A přístroj nemůže chybovat, na přibližné výsledky se tady nehraje.
S podobnými otázkami si ale „pachatelé dobra” hlavu nedělají. Takový Gary Digvy, šéf britské společnosti Road Angel, je z novinky nadšený a má pocit, že nějak změní situaci na silnicích, pochopitelně k lepšímu. „Nové radary budou schopné pokutovat více řidičů než současné systémy, neboť zaznamenají jak řidiče, kteří šlápnou na brzdy těsně předtím, než kolem nich projedou, tak i řidiče, kteří na plynový pedál šlápnou ihned poté, co kolem nich projedou,“ uvádí. To ano, ale s jakým výsledkem? Tušíme, že aktivity společnosti Road Angel jsou financované ze státní kasy. Tedy té samé kasy, kterou plní řidiči netušící, že rozumně a odpovědně zvolenou rychlostí jízdy právě páchají dokumentovaný přestupek.



Španělé začali testovat nový typ radarů, který zvládá rozpoznat překročení nejvyšší povolené rychlosti až na jeden kilometr od jejich umístění, a to u řady aut souběžně v obou směrech. To budou žně. Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
dnesPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jedno z nejlevnějších nových aut posledních let koupíte ojeté ještě levněji, přitom jako správné Mitsubishi vydrží
před 2 hodinamiFord prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 3 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 5 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 6 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva