Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S

Označení M+S se stalo synonymem pro zimní obutí, ostatně značí bláto a sníh. V zemích EU od 1. října za zimní přesto považováno nebude, a tak si raději zkontrolujte, zda takové pneumatiky pořád nepoužíváte. I když se na jejich vlastnostech fakticky nic nemění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S

20.3.2024 | Petr Prokopec

Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S

/

Foto: ADAC, tiskové materiály

Označení M+S se stalo synonymem pro zimní obutí, ostatně značí bláto a sníh. V zemích EU od 1. října za zimní přesto považováno nebude, a tak si raději zkontrolujte, zda takové pneumatiky pořád nepoužíváte. I když se na jejich vlastnostech fakticky nic nemění.

Zimní pneumatiky má nejspíše většina z nás spojené s oficiálním značením M+S. Za těmito písmeny se skrývají anglická slůvka Mud a Snow, tedy bláto či bahno a sníh. Právě první zmíněný termín se ovšem postupem času stal problémem. Řada výrobců totiž takto začala značit i obutí, které je určeno spíše do terénu než na silnici pokrytou sněhem a ledem. Mimo to se začaly v Evropě prosazovat také mnohé čínské značky, které si jej také vysvětlovaly po svém. A proto se Brusel již před lety rozhodl, že dojde na změny.

Od letošního 1. října tedy již označení M+S definitivně nestačí, místo toho je zapotřebí nové značení zvané 3PMSF, jak připomínají kolegové z Auto Bildu. To znamená Three-Peak Mountain Snowflake, které je známo jako alpský symbol, prostě stylizovaná hora s vločkou. Jedině takové obutí je dle EU formálně považováno za zimní, třebaže vůbec nemusí být lepší než to, které jím nedisponuje. Přemítání nad faktickým stavem věcí ale není předmětem tohoto článku, potenciálním problémem je jen ono formální označení.

Různé země tento stav přijímají za svůj v různých termínech, 1. říjen je definován primárně německou legislativou. Vzhledem k významu Německa je ale akceptován i jinými zeměmi a je obvykle i výrobci pneumatik včetně českého Barumu považován obecně za mezní. A vzhledem k blízkosti této země je podstatný i pro české řidiče.

Také ti si tedy musí dát pozor, zda po 1. říjnu 2024 nebudou „nedostatečně označené” pneumatiky používat v místech, kde je nařízené obutí „zimáků”. Něco takového prostě nesmíte, alespoň de iure. A jízda na takových pneumatikách vás nemusí vyjít zrovna levně. Právě Německo k celé záležitosti přistupuje relativně přísně, tamní strážci zákona vás tak za porušení tohoto nařízení budou pokutovat částkou 60 Eur (1 510 Kč). Pokud ale pojedete na „špatném” obutí a stanete se překážkou v provozu, už jde o dvojnásobek.

Vedle legálního postihu je ovšem ve hře ještě ten ze strany pojišťoven. Ty vám totiž v případě nehody mohou snížit či zcela odmítnout plnění. A nemusí jít pouze o úhradu opravy vlastního vozu, ale toho cizího - o kompenzacích za zmařené lidské zdraví či životy pak raději ani nemluvme.

Je nicméně třeba zmínit, že tato formální změna se dotkne pouze méně intenzivně jezdících motoristů, popř. těch, kteří si v posledních letech pořídili starší obutí. Pneumatiky s označením pouze M+S se přestaly vyrábět již na konci roku 2017, musíte tedy mít na autě nejméně 7 let staré „gumy”, i kdybyste je koupili po 1. lednu 2018. Lidí s takovými pneumatikami ale nemusí být málo, lidem používajícím vozy pro občasné soukromé jízdy vydrží zrovna zimní pneu klidně přes dekádu.


Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S - 1 - Michelin Alpin6 a Pirelli Cinturauto Winter2 01Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S - 2 - Michelin Alpin6 a Pirelli Cinturauto Winter2 02
S pneumatikami Pirelli Cinturauto Winter 2, které loni vyhrály test Auto Bildu, pochopitelně problémy mít nebudete. Pokud ale na voze máte starší zimní obutí, raději si zkontrolujte jeho značení. První symbol z hlavní fotky projde, druhý už ne. Foto: Pirelli

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.