Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Odstranění fyzických tlačítek z moderních VW má stát za náhlým nárůstem počtu jejich nehod, divit se není čemu
25.7.2024 | Petr Prokopec
Je to riskantní řešení, na jehož problematičnost upozorňujeme roky, muselo ale dojít na nejhorší, aby rizika s ním spojená začala být vnímána vážně. Dotykové plošky s haptickou odezvou prostě fyzická tlačítka nenahradí, tuplem ne na volantu auta.
V 90. letech minulého století se kabiny aut začaly plnit stále větším množstvím tlačítek. Většina z nich byla určena k ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel či ovládání audiosystému. Nicméně výrobci již začínali koketovat jak s infotainmentem, tak s různými asistenčními systémy. Zlom nicméně nastal s příchodem nového milénia, kdy se hlavně v luxusních moderních vozech začaly objevovat velké vestavěné displeje. Ty následně převzaly nadvládu, přičemž jejich ovládání se začalo stáčet od příslušných tlačítek k dotykům prsty na obrazovce.
Před několika málo lety se automobilky navíc rozhodly, že voda v beztlačítkovém kotli ještě málo vře, a proto je třeba přiložit velmi suché dříví a oheň řádně rozpálit. Dnešní interiéry tak o tlačítkách skoro neslyšely, což automobilkám vyhovuje hned z několika důvodů. Je to levné samo o sobě, stejný typ ovládání čehokoli může zamířit do řady modelů ve všech verzích, což přináší úspory z rozsahu, a díky dotykovému ovládání třeba i vyhřívaných sedadel pak mohou automobilky nechat majitele si zpětně připlácet za výbavové prvky, které si zprvu nekoupili.
Je tu nicméně jeden klíčový problém, bezpečnost. Pokud totiž chcete cokoli přenastavit na dotykové obrazovce, musíte nevyhnutelně sundat oči ze silnice a zkoumat, co je následkem vaší snahy. I kdyby šlo o zlomek sekundy, může to být podstatné, ono se ale snadno může s přestávkami jednat o desítky sekund, během kterých auto ujede klidně stovky metrů. Vlastně se tak i divíme politikům, pro které se regulování již zregulovaných regulací stalo denním chlebem, že zrovna proti tomuto směřování branže nezakročí. Spojení „smysluplná regulace” je zřejmě už dokonalý protimluv.
Jenže to samo o sobě problémy pod koberec nezamete a když se dlouho chodí se džbánem pro vodu, ucho je jednou utrhne. S následky svých rozhodnutí se tak nyní musí potýkat i Volkswagen, který dotykové obrazovky stále doplňuje zejména tlačítky na volantu. Nejde nicméně už o klasické plastové „čudlíky“, něco takového se Němcům nezdálo být dostatečně elegantní. Místo toho zde máme spíše jakési plošky s haptickou odezvou. Jenže zrovna toto řešení v praxi není zrovna příjemné, neboť mj. vede k nechtěným aktivacím adaptivního tempomatu. Právě to má stát za náhlým nárůstem počtu nehod moderních VW, jak informuje Ars Tecnica.
Americká NHTSA totiž eviduje už třináct stížností, přičemž ve třech případech došlo ke zranění. Většina incidentů se odehrála při parkování, tedy v nízkých rychlostech, kdy se lidé soustředili na to, aby bezpečně vjeli na zvolené místo. Přitom ale museli ručkovat po volantu - a právě tak došlo na spuštění tempomatu, který se v tu chvíli snažil vůz rozjet na poslední nastavenou rychlost. Povětšinou pochopitelně šlo o dálniční rychlosti, tempomat ve městě si pouští málokdo.
Problém se má týkat hlavně Volkswagenu ID.4, i když stejné řešení je přítomno v mnoha dalších moderních koncernových vozech bez ohledu na typ pohonu. Němci si nicméně již předloni začali sypat popel na hlavu a hlásit, že kdykoli dojde na modernizaci toho kterého modelu, dotykové plošky s haptickou odezvou budou nahrazeny klasickými tlačítky. Nicméně i tak je třeba počítat s tím, že jich bude míň, než bývalo zvykem.
Je to jistě krok správným směrem, ale přichází moc pozdě a v příliš malé míře. Pokud musíte sundat oči z vozovky kvůli každému nesmyslu včetně nastavení klimatizace, je nové směřování výrobců velmi nebezpečné. A musí to vědět, ví to. Dali ovšem vědomě přednost výše zmíněným faktorům - nižší náklady, potenciálně vyšší příjmy, to zvítězilo. Obecně chápeme, v tomto případě ale takovou směnu jednoduše nebereme.



Ani modelový rok 2024 nepřinesl v případě volantu ID.4 a dotykových plošek s haptickou odezvou změnu, i nadále tak budou na toto nebezpečné řešení zaznívat stížnosti. Není bohužel zdaleka jediné. Foto: Volkswagen
Zdroj: Ars Tecnica
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nejnovější články
Analytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před hodinouJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 3 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 4 hodinamiNejnovější Mercedes vypadá konečně dobře, přesto odhaluje hlubší problém designu automobilky
před 6 hodinamiNová Honda Prelude se tváří jako sporťák, první testy ale ukazují, že je zoufale pomalá. Tohle nebude fungovat
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 13:54 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 13:35 - Vrooom
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.15. 10:34 - Truck Daškam
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986
- Cupra obecně 10.15. 05:10 - kilttraffic
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.14. 20:41 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda