Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Opravy elektromobilů jsou extrémně drahé, majitele Tesly vyšly dvě menší nehody skoro na cenu celého auta
12.6.2023 | Petr Prokopec
Fandové elektromobilů rádi tvrdí, že jakmile si některý z nich koupíte, nenajdete důvod, proč se vracet zpět k benzinu nebo naftě. I kdyby to náhodou byla pravda v řadě jiných problematických ohledů, tato pohádka končí přesně v moment, kdy nabouráte.
O elektromobilech mluví jejich zastánci pouze v superlativech, přičemž obvykle nepřipouští jedinou jejich stinnou stránku. Bateriový pohon dle nich mimo jiné vyniká jednodušší konstrukcí než ten spalovací, což má vést k levnější údržbě. I kdybychom nicméně připustili, že tomu tak opravdu může být, nelze nevzpomenout jednu oblast, která začíná být v poslední době zmiňována poměrně často. I když elektromobily stále představují jen zlomek globálního vozového parku, v mnoha zemích je na silnicích potkáte již běžně. A v důsledku toho se často stávají rovněž účastníky dopravních nehod.
Něčemu takovému se pochopitelně nevyhnou ani spalovací auta. Pokud ovšem nějaké takové vlastníte, pak nejspíše víte, že drobný ťukanec vede v podstatě pouze k drobné pize na kráse. Tu lze navíc poměrně rychle, jednoduše a ve finále i levně opravit. V mnoha případech jen stačí sundat nárazník, vyříznout promáčklý kus plastu, vzniklou díru opravit s pomocí laminátové „náplasti“, vše přelakovat, znovu nasadit a je hotovo. I průměrný mechanik něco takového zvládne za den. A pokud se oprava odehraje u něj v garáži, pak si o více než 10 tisíc korun neřekne.
S elektromobily je ovšem kříž už kvůli jejich bateriím, neboť jakékoli poškození může vést k totální škodě. A protože u moderních aut bývají součástí nosné struktury, stane se to snáz, než si myslíte. V posledních měsících to ostatně doložili majitelé Rivianu R1T, do jejichž aut narazili nepozorní motoristé. Co se zprvu zdálo jen jako drobná „plechařina”, skončilo odstrojením a opětovným nastrojením prakticky všeho, co bylo součástí standardní či příplatkové výbavy.
Nyní tu máme případ Ryana Shawa, který pro změnu vlastní Teslu Model Y. Ta zažila už dvě nehody, přičemž poprvé šlo o podobný ťukanec jako u konkurenčních elektrických pick-upů. Youtuber naštěstí v tomto případě neskončil s tak obřím účtem ze servisu, jako tomu bylo u Rivianu, přesto byla už tato oprava za 8 701,33 dolaru (cca 191 tisíc Kč) extrémně drahá. Bylo to nicméně až druhá oprava za 23 614 USD (asi 519 tisíc Kč), která se postarala o mediální pozornost.
Ze záběrů na videu níže je sice patrné, že vůz dostal nemalou ránu, jejíž oprava by ani u spalovacího vozu nestála pár korun. Jenže strukturální části karoserie zůstaly nepoškozené, stejně jako baterie. Přesto tu nicméně máme účet na částku, za jakou jste ještě loni mohli pořídit základní Škodu Octavia. Většina z této sumy padla na práci techniků, což též vyplývá z povahy opravovaných aut - opravy elektromobilů jsou velmi neskutečně náročné, proto někdy trvají i několik měsíců.
Právě z těchto důvodů se stále častěji stává, že pojišťovny i drobnou kolizi raději označí za totálku a elektromobil místo do servisu pošlou do šrotu. Když si uvědomíme, že většina z nich není ani pět let stará, nelze daný proces považovat za ekologický ani náhodou. A jakmile počet elektromobilů v provozu vzroste, navýší se i počet nehod. Servisy možná budou mít žně, z pohledu majitelů a řidičů aut ale dojde jen na razantní zdražení pojištění. Když k tomu přihodíme ceny elektřiny, začíná být levný provoz elektromobilů stejnou chimérou jako ten ekologický.



Model Y startuje ve Státech na 47 490 USD (cca 1 044 000 Kč), přesto stačí relativně drobné nehody, abyste více jak polovinu této sumy zaplatili na opravách. Foto: Tesla
Zdroj: Ryan Shaw@YouTube
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před hodinouFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva