Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past
23.1.2022 | Petr Prokopec
Snad většina lidí má problém hledět na cenu jako na relativní veličinu a když vidí nízké číslo, snadno sedají na lep. Obě generace Dacie Logan jsou dostupné za nízké ceny, ale jen absolutně.
Nová kapitola osudu rumunské Dacie se začala psát již v roce 2004. Tehdy automobilka poslala na trh Logan první generace, který se záhy stal velkým prodejním hitem. Na ten konkurence v podstatě nezareagovala dodnes, což platí i o ostatních modelech značky. My se nejprve podíváme na novodobou firemní prvotinu, která byla k mání zkraje jen jako sedan, než v roce 2006 dorazil i kombík s označením MCV (Multi Convivial Vehicle).
Toto provedení fascinuje dodnes už proto, že zákazníci si mohli vybrat mezi pěti- nebo sedmimístnou verzí, což je nejen v této obchodní třídě anomálií. Ač tedy kombík na délku nepřesáhl 4,5 metru, nabídnout mohl zavazadelník o kapacitě až 2 350 litrů. Tomu se již nemohou rovnat ani vozy o segment výše, pročež vlastně nepřekvapí, že se mezi říjnem 2006 a červencem 2010 prodalo přes 300 tisíc exemplářů.
Při pohledu na zmíněné roky je navíc zjevné, že Logan MCV již nějakou dobu figuruje také mezi ojetinami. A pokud si uvědomíme, že jeho pořizovací cena startovala okolo 200 tisíc korun, můžete jej dnes pořídit doslova za babku, tedy od nějakých 20 tisíc korun. To může být pro mnohé lákavá nabídka, němečtí kolegové z Auto Bildu před ní ale vytrvale varují a dělají to znovu, neboť po předloňském úplném konci MCV ve výrobě a nedávném příchodu trochu jinak koncipovaného auta coby nepřímého nástupce se do bazarů dostávají i lidé, kteří by jinak brali nový vůz.
Spolehlivost Dacií totiž strmě klesá již po třech letech provozu. A čím starší rumunská auta jsou, tím více je můžete považovat za pojízdnou pokladničku. Pokud tedy toužíte po levném kombíku, neuvažuje o ničem jiném než o druhé generaci, která se ukázala v roce 2013. Ani v jejím případě ale nejde zdaleka o sázku na jistotu.
Zajímavé je, že označení MCV od druhé generace značí Maximum Capacity Vehicle, k čemuž ale Logan měl paradoxně dále. Je totiž třeba zmínit, že úspěch prvogeneračního kombíku byl dán řadou změn, jimiž tento model prošel oproti výchozímu sedanu. V prvé řadě to bylo prodloužení rozvoru o neskutečných 275 milimetrů, díky čemuž se dovnitř snadno naskládaly ony tři řady sedadel. Nová generace však disponuje stejným prostorem mezi nápravami u všech verzí, přičemž svými 2 634 mm výrazně zaostává za někdejšími 2 905 mm.
To znamená, že nově můžete pomýšlet pouze na transport pěti osob či maximálně 1 518 litrů nákladu. Tato čísla nejsou malá, ale už nejsou tak ohromující, navíc je doprovází citelně vyšší ceny. I ty jsou ale poměrně příznivé, neboť takovou jedna-dvojku se 75 koňmi lze pořídit od zhruba 100 tisíc korun, pokud se spokojíte s vysokým nájezdem v řádu stovek tisíc km.
Nač si v takové chvíli dávat pozor? Němci poukazují prakticky na vše myslitelné. Problémy jsou už s lakem, sekundárně pak s korozí. Při nákupu se pak vyplatí kontrola hlavně podvozku, neboť zejména přední osa vyšším kilometrážím odolává bídně a opravy jsou drahé. Totéž platí rovněž o brzdách, kde se vyžaduje prověření jak samotných brzd, tak i celistvosti hadiček. Se rzí se pak velmi často přátelí také výfuk, což zjistíte již podle zvuku, zatímco netěsnost olejových trubek snadno zkontrolujete pouhým okem.
Prověřit je třeba rovněž světlomety, stejně jako samotnou karoserii či interiér. Zde přitom velmi záleží na předchozím majiteli - nicméně čím pečlivější byl, tím více bude za kombík požadovat. A se smlouváním v takové chvíli rozhodně nepočítejte, neboť za dveřmi stojí u takových kusů opravdu hodně dlouhá fronta, která tlačí ceny výše.
I to je ale podle Němců nakonec důvod, proč je Logan MCV jako ojetina past. Buď je levná na pořízení, pak ale vyžaduje vysoké investice do oprav. Nebo je tak drahá, že už je celkem jedno, jak moc náročné jej bude udržovat, protože relativně vysoké náklady platí od bodu 0. Na cenu je zkrátka třeba vždy hledět optikou toho, co se za ní skrývá resp. co ji také provází. Či co jiného lze za stejné peníze koupit. Ani jednou optikou není snadné vnímat Logan MCV pozitivně.






První generace Dacie Logan MCV byla extrémně praktické auto... Foto: Dacia
...a ta druhá pokračovala v jejích stopách se sice méně objemným zavazadelníkem, ale s o to líbivějším vzhledem. Obě jsou ale podle Němců příliš problematické na to, aby stály jako ojetiny za úvahu. Foto: Dacia
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
před hodinouNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 3 hodinamiFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
před 4 hodinamiChevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
před 6 hodinamiFerrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.08. 16:38 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- BMW Divize 05.08. 13:04 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry