Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
16.3.2025 | Petr Prokopec
Tohle už opravdu není náhoda nebo anomálie. Tesly jsou největší propadáky u německých STK, čtvrtina jich neprojde prvními dánskými STK a v Nizozemsku? Tam si fidlátka balí dokonce víc jak třetina vozů při první kontrole kvůli technickým potížím. Hotový bezúdržbový zázrak, že?
Kolikrát jsme už slyšeli pohádku o tom, jak elektrický pohon zcela změní pohled na vlastnictví aut. Je konstrukčně jednodušší, využívá méně pohyblivých částí, a tak i dává smysl, že bude vyžadovat méně péče a odvděčí se přesto větší výdrží a spolehlivostí. Šedá je ovšem teorie a zelený strom života.
Stačilo pár let, než elektromobily v provozu začaly ve větší míře zestárnou, než se jich dostalo „do oběhu” dost na to, aby byla jejich spolehlivost reálně měřitelná a všechna tahle očekávání dostávají mohutně na frak. A nejde tu o žádné anekdotické důkaz, ale velmi tvrdá, obtížně zpochybnitelná data. Týkají se v prvé řadě Tesel, ale házet problémy jen na jednu značku by nebylo fér - u ostatních výrobců často neumíme elektrické typy dostatečně zřetelně oddělit, popř. je jich v provozu pořád moc málo a krátce na to, aby se ve statistikách objevovaly. V tomto je Tesla skutečně napřed.
Tak se stalo, že je už druhým rokem největším propadákem německých STK, je horší než Dacie a spol. A není to tak, že by se jen Němci Tesle dopředu revanšovali za někdy kontroverzní postoje Elona Muska - dánskou obdobou STK v současné době neprochází takřka čtvrtina všech Tesel roku 2020. Po pouhých čtyřech letech provozu tedy Tesly mají natolik závažné problémy, že s nimi téměř každý čtvrtý majitel nesmí znovu na silnice po první STK. To je velmi špatná bilance.
A není to ani problém pouze dvou zemí. Kolegové z nizozemského Autoblogu se dostali k datům, která vykreslují obdobnou bilanci Tesel v zemi tulipánů. A hezčí obrázek to není, naopak je ještě horší.
Ještě než probereme konkrétní čísla data, nahlédneme na moment do zákulisí. Nizozemská obdoba STK počítá podobně jako v Česku jednak s tzv. informačními body, tedy jakýmisi varováními před bujícími problémy, které by v budoucnu mohly vést k neschválení vozu k dalšímu provozu. V jejich případě má majitel jeden rok na jejich odstranění. Pokud ale technici narazí na tzv. kritické body, auto znovu nemůže na veřejné komunikace okamžitě. Návrat je pak - znovu podobně jako u nás - možný jen tehdy, než jsou odstraněny a vůz projde další kontrolou bez problémů.
V Nizozemí byly dosud registrační značky vydány pro 61 613 kusů Modelu 3, z nichž 55 610 již prošlo inspekcemi. Při nich pak bylo odhaleno 5 116 informačních bodů a 18 874 kritických. Jinými slovy tedy 34 procent (!) všech elektrických sedanů nemohlo po první (!) technické kontrole zpátky do provozu. Nešlo tedy již o každé čtvrté auto jako v Dánsku, nýbrž o každé třetí.
Když se přitom zadíváme na výčet závad, které technici objevili, ukazuje se, že jejich nemalá část jde na konto podvozku či ignorace majitelů, kteří zřejmě skutečně začali žít v tom, že jejich auto nepotřebuje žádnou péči. V 2 787 případech byl totiž nedostačující profil pneumatik, ve 2 619 případech šlo o špatný tlak a u 1 892 aut byly pneumatiky poškozené. Poslední zmíněný aspekt často poukazuje na problémy s podvozkem spíš než na nárazové mechanické poškození, to samé hlásí technici v Německu.
Tlak a vzorek jsou banality, které se opraví snadno, horší je to se světly, které vedly ke stopce ve víc jak 10 tisících případech. V 7 588 případech špatně fungovala ta potkávací, v dalších 2 706 případech šlo o mlhovky. Mimo to 362 lidem nefungovalo či fungovalo nedostatečně osvětlení registrační značky. Kritika se pak u 1 253 aut stočila ke špatně fungujícím stěračům a u 295 vozů k nesprávně fungujícím ostřikovačům. Ve finále pak lze zmínit ještě uvolněný kloub řízení (431 aut) a korozi brzd (350 aut), což jsou znovu vážné problémy.
Můžete namítnout, že s elektrickým pohonem jako takovým problémy nebývají, což je fakt. Ale to nebývají obvykle ani s tím spalovacím. A to je právě to - potíže jsou s tisícem jiných věcí, které se snadno mohou kazit stejně často nebo i častěji třeba kvůli tomu, že jde o neobvykle těžká auta. Tahle pohádka prostě v praxi nefunguje, na autech je bez ohledu na pohon spousta jiných věcí, které se mohou pokazit. A výrobci je nezřídka kvůli nákladům na elektrický pohon vývojově či výrobně zanedbávají víc, než by bylo zdrávo.



Tesla Model 3 možná sice „nebaští“ benzin či naftu, to ji ale samo o sobě spolehlivějším nečiní. Nemá jak, proto pohádka o automatické spolehlivosti elektromobilů v praxi prostě nefunguje, nejvíc problémů je u aut obecně s jinými věcmi než s pohonem. A elektrické vozy jsou v tomto ohledu zřetelně horší než ty spalovací. Foto: Tesla
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole superbiků vyhrál Bulega 11:19
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
Nejnovější články
Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 2 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 3 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 5 hodinamiDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
před 6 hodinamiTohle nemůže fungovat, dejte tomu pořádný motor. Po letech první nový Peugeot GTi je marný pokus popřít fyzikální realitu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom