Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Politická sebevražda v přímém přenosu: ministr Kuba chce novou daň z benzinu
17.4.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejnověji jmenovaný člen kabinetu dnešní vlády má plán, jak se politicky znemožnit. V nejhorší možný moment navrhne zavedení nové daně z benzinu.
Mezi motoristy dnes neexistuje mnoho ožehavějších témat. Ani nám se nelíbí vysoké ceny benzinu, které z poloviny tvoří nehorázné daně, zejména pak ta spotřební. Tu navíc musíme platit poté, co už zaplatíme rovněž nemalé přímé odvody v podobě daně z příjmu a sociálního a zdravotního pojištění. I proto jsme již na přelomu ledna a února přišli s peticí za snížení spotřební daně z benzinu a nafty, kterou virtuálně podepsalo již na 35 tisíc řidičů a o které právě dáváme vědět českým poslancům, senátorům a snažíme se ji i dále medializovat.
Jsme přesvědčeni, že by to - v souladu s plamennými prohlášeními o vzájemné solidaritě - měl být stát, který nám v době vysokých cen paliv po letech placení takto vysokých daní také trochu „povolí” a nechá ceny benzinu a nafty klesnout díky nižšímu daňovému zatížení na únosnější úroveň.
Jak je ale vidno, naše hlasy se nedonesly k uším ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby. A nebo se k nim donesly a prostě je ignoruje. Buď jak buď přichází v tuto dobu s velmi necitlivým návrhem - chce na paliva uvalit novou daň.
Nevíme, jak si má říkat a nevíme ani, jestli jí bude zasažena výchozí surovina (ropa) nebo výsledný produkt (benzin, nafta, ...), má však činit 140 korun na 1 000 litrů ropných produktů. To pochopitelně není mnoho (0,14 Kč na litr), ale jde o princip - přicházet s novou daní v době nejvyšších cen v historii je od české ministra podobně citlivé jako lov slonů španělským králem v době, kdy země stíhají ekonomické potíže.
Návrh, který již prošel jednáním legislativní rady vlády a v brzké době jej projedná také samotná vláda, navíc neospravedlňuje ani jeho smysl - vybrané peníze se totiž mají postarat o zvýšení ropných rezerv státu. Tento krok se ani jako takový nezdá být vzhledem k současnému stavu rozumný a i kdyby ano, proč by kvůli němu měla být třeba další daň? Copak si stát nebere dost už na jiných daních? Navíc v tomto případě nejde o prostou útratu, ale jen směnu peněz za jiný statek, který zůstane majetkem státu a který lze také prodat. Nová (jisté věčná...) daň na jednorázovou investici nijak nezasahující do celkové bilance aktiv státu? To se nám nezdá být rozumné.
Jak moc jsou politici a lidé kolem nich odtrženi od reality navíc dosvědčuje i prohlášení Tomáše Patáka z odboru komunikace ministerstva průmyslu, který pro magazín E15 řekl, že tímto krokem skončí dosavadní praxe, kdy tvorbu rezerv financoval stát (jako by stát měl nějaké peníze odjinud než od občanů) a formou nové daně je uhradí podnikatelská sféra (jako by snad podnikatelé mohli sáhnout do nějaké bezedné pokladnice a státu něco převést - samozřejmě to promítnou do ceny). Realita je tedy taková, že dříve jsme to platili my a nově to budeme platit také my. Jen dvakrát, neboť původní daně se samozřejmě nezmění. Podle Patáka se ale zatížení přesune z beder státu na „podnikatelskou sféru”...
Něco podobného pochopitelně z podstaty odmítáme. Pokud chce vláda zlepšit hospodaření státu, musí konečně začít šetřit především na zbytných investicích a zastavit rozkrádání státních prostředků, které je provází. Ne zavádět nové daně, zvyšovat ty současné a říkat tomu všemu „úsporná opatření”. Úsporná pro koho? Asi pro nás, protože si toho za své vydělané peníze koupíme zase o něco méně.
Rádi bychom pak panu ministrovi Kubovi a jeho kolegům připomněli, že poslední zvýšení daňového zatížení paliv mělo za následek snížení celkového výběru zejména kvůli odlivu u nás dříve tankujících transitních přepravců. Příjmy znovu zvýšit a nám přitom ulehčit je tak docela snadné. A je to jeden z mnoha receptů, který může jen pomoci nikomu neublížit.
Ale co čekat od vlády, ve které sedí člověk, jenž si neuvědomuje, že chtít sahat v této době na daně z paliv tímto způsobem je šílenost, která jej může navěky znemožnit. Doufáme, že tento návrh nemá šanci na úspěch a naopak se nám podaří získat podporu pro snížení spotřební daně z paliva, o kterou se můžete sami zasadit. A panu Kubovi můžeme v jeho politickém harakiri popřát jen hodně zdaru, člověk schopný předložit takový návrh s tímto načasováním nám politice opravdu chybět nebude...
Jako by nestačilo, že k pumpám přijíždíme již „po holení” a krom spotřební daně a DPH platíme třeba i za přimíchávaná biopaliva. Ještě bychom měli platit za ropné rezervy, to všechno á 40 Kč/litr? Vážně se to panu Kubovi nezdá být trochu moc?
Zdroj: E15
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB