Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek

Že regulace Evropské unie zdražují nová auta, už jsme si tak nějak zvykli. Dopad evropské legislativy ale nekončí zde, dramaticky dražší kvůli ní může být i obyčejná výměna chladiva klimatizace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek

28.8.2019 | Petr Prokopec

Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že regulace Evropské unie zdražují nová auta, už jsme si tak nějak zvykli. Dopad evropské legislativy ale nekončí zde, dramaticky dražší kvůli ní může být i obyčejná výměna chladiva klimatizace.

Aby dnes jakékoli auto mohlo být prodáváno na trzích Evropské unie, musí jeho výrobce splnit nespočet pravidel, která dovolí jeho homologaci pro běžný provoz. Je jich skoro nekonečné množství a týkají se rozličných aspektů automobilu souvisejících hlavně s bezpečností a ohledům k životnímu prostředí. Mohou to být prospěšné věci, někdo je ale musí zaplatit a ten někdo je zákazník. Proto se na starém kontinentu neprodávají nové automobily za méně než 150 až 200 tisíc korun, i když současný stav vývoje by dovolil nabídnout velice slušně fungující automobil na úrovni vozů z minulé či předminulé dekády i za desetitisíce Kč.

Zvykli jsme si na to, že to tak je, nařízení EU ale zasahují naše peněženky i ve chvíli, kdy už jsme si nějaké auto koupili, nebo sáhli po dostupnější ojetině, která novým nařízením pochopitelně nemusí odpovídat. A nejlépe to poznali ti, kteří v poslední poslední době zamířili do servisu na doplnění chladiva klimatizace. Jindy banální úkon, na který stačily stokoruny, dnes může přijít i na vice než 2 000 Kč.

Stojí za tím skutečnost, že Evropská unie již před několika lety začala omezovat používání plnícího plynu R134a, který patřil mezi dostupné a velice rozšířené. Potenciální vliv, který má na tolik sledované změny klimatu, však Bruselu nešel k pleti. Bylo proto rozhodnuto, že od 1. ledna 2011 musí být klimatizace všech nově homologovaných typů aut jiné chladivo a od 1. ledna 2017 takto musí být vybavené naprosto všechny vozy v prodeji.

Mimo to se ovšem Evropská unie rozhodla, že bude pozvolna škrtit také trh s dodatečnými náplněmi. Bylo proto rozhodnuto, že do roku 2030 musí být zredukován objem prodaného množství chladiva R134a na pouhých 21 procent stavu z let 2009 až 2012. Plyn navíc nemůže nabízet každý, zapotřebí je zisk speciálního certifikátu. Tedy alespoň za předpokladu, že se chcete pohybovat v legálních mezích. Dostupného chladiva tedy na trhu začíná ubývat, což logicky vede k omezení nabídky a poměrně razantnímu navyšování cen. A nebo nutnosti zvolit ještě dražší alternativu.

K prvnímu skoku došlo právě v roce 2017, tedy ihned po onom definitivním zákazu. Od té doby se cena chladiva zvedla až desetinásobně a byť dochází k výkyvům, kdy se ceny pohybují na šesti- až osminásobku původních hodnot, na někdejší láci můžeme zapomenout jednou provždy. Ani výhled do budoucna totiž není s ohledem na zmiňované snižování kvót ani zdaleka příznivý. Další utažení opasků se totiž chystá na rok 2021, kdy stávající 63procentní kvóta poklesne na 45 procent. Dostupnost chladiva R134a tedy dále klesne.

Znovu je však třeba dodat, že výše zmíněné platí jen v případě, pokud se hodláte pohybovat v legálních mezích. Když totiž zvýšenou poptávku nezvládá vykrývat oficiální zboží, začíná docházet na nárůst objemů nelegálního chladiva. Z českého úhlu pohledu hrají prim polské firmy, jejichž roční obrat z prodeje zakázaného zboží má dosahovat zhruba 1,5 miliardy korun. Nemalý zájem o takové chladivo je přitom pochopitelný, ceny jsou totiž o polovinu nižší než u oficiálně dodávaného zboží.

Ještě příznivější k peněženkám motoristů je Ukrajina, kde by chladivo R134a mělo stát až šestkrát méně. Experti však poukazují na rizika, která jsou s „alternativním nákupem” spojená a jenž platí také v případě polského zboží. Jisti si totiž nemůžete být jak samotnou směsí plynů, tak i jejich balením. Hrozí tedy leccos od toho, že plyn nebude fungovat, jak by měl, až po explozi při převozu.

Nadějí do budoucna je, že novější a dle Bruselu k ozonové vrstvě ohleduplnější chladivo R1234yf klesne postupem času na ceně a doplňování klimatizace učiní znovu levnějším. To je ale v tuto chvíli jen ničím nepodložené doufání - dnes platí, že R1234yf vyjde ještě dvojnásob dráž než R134a.


Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 1 - Chladivo R134a zdrazuje 01Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 2 - Chladivo R134a zdrazuje 02Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 3 - Chladivo R134a zdrazuje 03
Výměna chladiva klimatizace začíná být stále dražší...

Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 4 - Chladivo R134a zdrazuje 04Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 5 - Chladivo R134a zdrazuje 05Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 6 - Chladivo R134a zdrazuje 06Pravidla EU zdražují i opravy aut, servis klimatizace teď může stát i desetinásobek - 7 - Vymena chladiva v klimatizaci zdrazuje 01
...neboť EU omezuje dostupnost plynu R134a a trh na to pochopitelně reaguje

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše