Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly

Pokud bychom skutečně stáli na vrcholu evoluce aut a jejich provozní efektivity, jak je nám často předkládáno, v tomto žebříčku bychom stěží našli jakkoli starší vozy. Realitou ale je, že v něm najdeme skoro jen ty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly

28.8.2023 | Petr Prokopec

Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly

/

Foto: Renault

Pokud bychom skutečně stáli na vrcholu evoluce aut a jejich provozní efektivity, jak je nám často předkládáno, v tomto žebříčku bychom stěží našli jakkoli starší vozy. Realitou ale je, že v něm najdeme skoro jen ty.

Probírali jsme to naposledy o víkendu, kdy jsme se otřeli o reálnou spotřebu nejméně 18 let starého Audi A2 v současném provozu. Ta z něj dělá jasně nejúspornější Audi historie, což je bizarní, uvážíme-li, jak moc se v posledních letech mluví o provozní efektivitě aut. A kam od začátku nového milénia pokročil vývoj.

Auta se spalovacími motory dnes skutečně mohou být mnohem efektivnější než kdy dříve, ale nejsou, neboť přirozená evoluce byla „odkloněna” v mezích politických požadavků. Jako lepší řešení jsou nám dnes předkládány hybridní modely, kde se část spotřeby energie snadno vytratí v „elektrickém nic”, popř. elektromobily, kde už zůstane jen „nic”. Má to ale něco společného s realitou? Už podle výše zmíněného nikoli a data kolegů z německého Auto Bildu to jen potvrzují.

Kolegové ročně testují zhruba 300 aut, z nichž u každého vyzkouší reálnou spotřebu aut v jasně definovaném cyklu ve skutečném provozu. Jezdí se tedy neustále po tomtéž 155kilometrovém okruhu, kdy 61 km připadá na okresky, 40 na město a 54 na dálnici. A zatímco v prvních dvou oblastech je dodržován rychlostní limit, na Autobahnu mohou řidiči po 20 kilometrů jet naplno.

Při testu na počátku dochází k naplnění palivové nádrže až po okraj, zatímco po dojezdu do cíle je měřen úbytek. Jakmile přitom dochází k výraznému rozdílu mezi údajem na palubním počítači a skutečnou hodnotou, dochází k opakování testu. Během něj jsou pokaždé zapnutá světla a klimatizace nastavena na příjemných 21 stupňů Celsia. V podstatě tak jedinou variabilní veličinou je venkovní teplota, jejíž vliv je zohledněn v závěrečném hodnocení. Právě tak je možné dát vedle sebe spotřebu bezpočtu různých aut říci, které si reálně vede nejlépe.

Tak vzniká pravidelně aktualizovaný přehled nejúspornějších modelů všech tříd, který bere v potaz všechny kdy testované vozy. Může se v nich tedy objevit klidně Trabant, kdyby si to zasloužil, ten v něm ale nenajdeme. Stejně tak v něm ale nenajdeme prakticky žádnou žhavou novinku, z posledních let je tu pak jen dvojice SUV, která už vzhledem ke své „módnosti” zažívají stále slušný vývoj i z hlediska provozní efektivity a nemají srovnatelné předchůdce. Ale jinak?

Tento přehled je ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, nejčastějšími premianty jsou modely, jejichž morální stáří sahá kamsi do první poloviny minulé dekády, kdy si automobilky hrály právě s reálnou efektivitou naftových modelů. A ty jsou dodnes reálně nejúspornější - auta jako Renault Clio Grandtour dCi 90 (reálná spotřeba 4,3 l/100 km), Mercedes-Benz A180 CDI (4,6 l/100 km), Audi A6 2,0 TDI ultra (5,4 l) nebo Mercedes-Benz B180d (5,0 l) nenachází sobě rovného. Najde se i jedna benzinová škodovka a dvě zmíněná, moderní SUV. Ale jinak?

Hybridy si v tomto přehledu ani neškrtly, vidět můžeme jen Kiu Niro 1,6 GDI PHEV jako krále pro ně vytvořené kategorie. Ale koho ohromí dosažená průměrná spotřeba 5,8 l/100 km? Není to špatný výsledek, ale je to absolutní vrchol potravního řetězce v případě a přesto horší výsledek než u spousty dieselů pomalu z dávnověku. Neříká to o současnosti něco? Zvlášť když dodáme, že v technických parametrech tohoto hybridu svítí spotřeba 1,3 litru benzinu na 100 km?

Reálně nejúspornější auta podle testů Auto Bildu v běžném provozu k srpnu 2023

Mini auta

Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec Active (60 koní, benzin)

Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,4 l/100 km

Malá auta

Renault Clio Grand Tour Energy dCi 90 Start & Stop Luxe (90 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,3 l/100 km

Auta nižší střední třídy

Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style (109 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km

Auta střední třídy

BMW 320d Efficient Dynamic Edition (163 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km

Auta vyšší střední třídy

Audi A6 2,0 TDI ultra S tronic (190 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,4 l/100 km

Auta luxusní třídy

Audi A7 3,0 TDI ultra S tronic (218 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 4,7 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,7 l/100 km

Kompaktní SUV

VW T-Cross 1,6 TDI SCR Life (95 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,9 l/100 km

Středně velká SUV

Mercedes GLC 250d 4Matic Coupé (204 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 6,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,5 l/100 km

MPV

Mercedes B 180 d (109 koní, diesel)

Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,0 l/100 km

Plug-in hybridy

Kia Niro 1,6 GDI PHEV Spirit (183 koní, benzinový dobíjecí hybrid)

Udávaná spotřeba paliva: 1,3 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,8 l/100 km


Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 1 - Renault Clio Estate 2013 nova sada 04Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 2 - Renault Clio Estate 2013 nova sada 09Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 3 - Renault Clio Estate 2013 nova sada 17
Přehled reálně nejúspornějších aut v běžném provozu je defilé starších dieselů. Patří mezi ně i Renault Clio kombi dCi 90... Foto: Renault

Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 4 - Mercedes-Benz A-Class 2013 ilustracni foto 01Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 5 - Mercedes-Benz A-Class 2013 ilustracni foto 02Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 6 - Mercedes-Benz A-Class 2013 ilustracni foto 03
...Mercedes A 180 CDI... Foto: Mercedes-Benz

Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 7 - BMW 3 F30 hneda 10Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 8 - BMW 3 F30 hneda 11Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly - 9 - BMW 3 F30 interier 04
...nebo BMW 320d F30 v provedení EfficientDynamics Edition. Foto: BMW

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše