Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda

Platí za vyhlášený držák, přičemž jde o maximálně 6 let staré auto. Přesto nestojí moc a k dispozici je i s dieselem, třebaže zrovna ten je v případě modelu SX4 S-Cross doporučeníhodný jen s opatrností.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda

27.7.2023 | Petr Prokopec

Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda

/

Foto: Suzuki

Platí za vyhlášený držák, přičemž jde o maximálně 6 let staré auto. Přesto nestojí moc a k dispozici je i s dieselem, třebaže zrovna ten je v případě modelu SX4 S-Cross doporučeníhodný jen s opatrností.

Suzuki je značkou, kterou má většina lidí spojenou s motocykly. O to překvapenější mohou dotyční být ve chvíli, kdy zjistí, že japonský výrobce má ve své nabídce také automobily. Těm pak jejich majitelé doslova propadají, značka tak opakovaně v mnoha anketách získává prvenství v rámci spokojenosti. S tím souvisí i nemalá loajalita, lidé se totiž k Suzuki vrací opakovaně. I když tedy Japonci ovládají jen zhruba 1,7 procenta evropského trhu, málokdo se musí budoucnosti obávat tak málo.

Za spokojeností stojí zejména model SX4, který se vedle SUV Vitara stará o většinu prodejů. Automobilka přitom u tohoto vozu poněkud čaruje s názvem, neboť první generace představená v roce 2006 zůstala jen u těchto dvou písmen a jedné číslice. Ta druhá, která dorazila o sedm let později, pak již byla nabízena jako SX4 S-Cross. Stávající provedení, které je v prodeji od loňska, nicméně znovu přistoupilo ke změně a v nabídce figuruje jako S-Cross.

Na originál dnes v bazarech narazíte jen ojediněle. A pokud se tak stane, je u toho sice nízká cena, ovšem zároveň také velmi vysoký nájezd nezřídka přesahující 400 000 km. V té chvíli je ale již alarmem ne zrovna pochvalné hodnocení SX4 v rámci německého TÜV Reportu, kde první generaci najdeme v podprůměru s 25,6procentní mírou poruchovosti. A jakkoli 55. příčku Japonec sdílí s Opelem Insignia, německý vůz má o polovinu vyšší průměrný nájezd.

Pozornost tedy můžeme přesunout ke generaci druhé, která více než co jiného připomene české úsloví „Nebe a dudy“. Jde totiž o vyhlášený držák, který naopak ve zmiňovaném TÜV Reportu trůní mezi nejlepšími. Mezi šesti- a sedmiletými vozy mu patří dokonce osmá příčka, mnoho kvalitnějších aut tedy opravdu neseženete. A v bazarech můžete lovit už s méně než 200 tisíci korunami v kapse, třebaže jde maximálně o 6 let starý vůz. Vedle srovnatelných Škod tedy koupíte více alespoň statistické spolehlivosti za citelně méně peněz.

Na co si dávat pozor? Již pomalu obligátní kritika je spojena s možným ucpaným filtrem pevných částic u 1,6litrového dieselového motoru, za tím však stojí majitelé a nikoli automobilka. Té již lze k tíži přičíst haprující asistent rozjezdu do kopce či občas selhávající systém, jenž má detekovat klíč ve vaší kapse. Na elektroniku je pak třeba posvítit si obecně, majiteli je totiž zmiňováno i nefunkční ovládání oken, zpětná kamera nebo funkce Android Auto a Apple CarPlay.

Tím je výčet nedostatků u konce, jakkoli opomenout nesmíme ani tradiční kontrolu stavu karoserie. Platí to hlavně u verzí s pohonem všech kol, u kterých hrozily i terénní výlety - v takovém případě se zadívejte i na podvozek, zda kvůli nedostatečné očistě a údržbě nedošlo na předčasnou korozi. Uvnitř pak zvýšenou pozornost věnujte oblasti zadních sedadel, a to kvůli případnému řádění dětí. Samotná kvalita materiálů je ale v pořádku.

Kterou motorizaci doporučit? SX4 S-Cross bylo po faceliftu, který přišel v roce 2016, k mání s litrovým tříválcem, čtyřválcovou jedna-čtyřkou a zmiňovaným dieselem. Kolegové z Německa poukazují hlavně na objemnější benzinový motor, což lze s ohledem na tamní averzi vůči „producentům sazí“ a s tím korespondujícími zákazy vjezdu do center měst pochopit. Taková volba vás pak ostatně uchrání i od oněch problémů s filtrem DPF.

Jako nová u nás varianta současného S-Crossu s motorem 1,4 BoosterJet startuje na 578 900 Kč, za což pořídíte předokolku, pokud zatoužíte po pohonu 4x4, je již třeba sáhnout do kapsy pro 647 900 Kč. Ojetina je tedy dobrou alternativou, perspektivní exempláře s tímto motorem startují okolo 300 tisíc korun. Jde zkrátka o relativně přehlížené auto - má sice své zákazníky, většina trhu si jej ale nevšímá, což je na cenách znát.

Kolegové pak našli v bazaru Güstrow kousek poprvé zaregistrovaný v září roku 2021, s nímž jeho majitel najel jen 9 956 km. Nabízen je dnes za 19 990 Eur (cca 478 tisíc korun), v kombinaci s dvouletou zárukou tak jde vlastně o „kauf“ roku. Byť radost může kazit jedna skutečnost. Suzuki totiž v roce 2020 ukončilo výrobu původního 1,4litrového motoru, který nahradila mild-hybridní jednotka o stejném objemu. Ta pak sice zvládá plnit přísnější emisní normy, ovšem k dispozici dává jen 129 koní.

Volba je tedy na vás, my už jen dodáme, že kritizovaného dieselu je v nabídce jako šafránu. Více ojeté kusy lze pořídit za méně než 200 tisíc korun, ty méně užívané pak za zhruba 250 000 Kč. Pokud tedy cílíte na nižší spotřebu a máte rezervu i na nový filtr pevných částic, pak by SX4 S-Cross 1,6 DDTi mohlo být tím pravým ořechovým. Při hledání se ale opravdu obrňte trpělivostí.


Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda - 1 - Suzuki S-Cross 2017 ilustracni foto 01Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda - 2 - Suzuki S-Cross 2017 ilustracni foto 02Přehlížené kompaktní SUV od Suzuki v bazarech láká na levnou spolehlivost, nabízí víc než srovnatelná Škoda - 3 - Suzuki S-Cross 2017 ilustracni foto 03
SX4 S-Cross prošlo pro rok 2017 faceliftem, dnes už se v této podobě neprodává. O to levněji ho můžete koupit ojeté, při jeho statistické spolehlivosti je to zajímavá alternativa. Foto: Suzuki

Zdroj: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.