Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější moderní VW už koupíte jen ojetý, svou nízkou cenu nedává vždy zadarmo
3.8.2023 | Petr Prokopec
Po stránce spolehlivosti to není žádný ohňostroj marnosti, na to si Němci pořád umí dát pozor. Na kondici toho kterého auta se ale vždy výrazně podepsal jeho předchozí provoz. Právě ten má u modelu up! na svědomí neduhy jako selhávání spojek.
Koncernová trojčata, tedy Seat Mii, Škodu Citigo a Volkswagen up!, si jako nová už nekoupíte. Nejprve z výrobního programu zmizel český vůz, poté španělský a letos došlo i na německého zástupce. Základním modelem automobilky sídlící ve Wolfsburgu se tak stalo Polo, za to ovšem musíte zaplatit minimálně 492 900 Kč. Mluvit o VW jakožto o lidovém voze je tak více než co jiného rouhání. Daná nálepka aktuálně sedne spíše na Korejce, jejichž nabídka startuje dokonce pod metou 300 tisíc korun.
Co se Volkswagenu týče, pro dostupná auta je možné vyrazit jen do bazarů. Tam můžete narazit i na zmíněný up!, navíc v souvislosti s velmi nízkými sumami. Kusy ze začátku výroby, která odstartovala v roce 2011, jsou totiž k mání již za třicet či čtyřicet tisíc korun. Je však třeba počítat s vysokým nájezdem, často i přes 200 tisíc kilometrů. Ten je nicméně na druhou stranu jakýmsi ukazatelem kvality. U novějších exemplářů tak vlastně máte jistotu, že vám vydrží alespoň do konce dekády.
Zajímavé je, že jakkoli byl up! povětšinou nabízen za více peněz než Mii či Citigo, v rámci aktuálního TÜV Reportu jej najdeme na nižších příčkách s vyšší mírou poruchovosti. Za tou přitom nestojí vyšší nájezd, ten je v průměru stejný jako u španělského vozu. Koncern VW navíc u celé trojice použil tutéž techniku, liší se pouze čelní partie. Vinit pak nelze ani továrnu, neboť Mii, Citigo i up! sjížděly z montážních linek v Bratislavě. Za daným hodnocením tak spíše stojí hlavně chování předchozích majitelů.
V tomto ohledu ostatně můžeme poukázat na první možný problém. Tyto hatchbacky dosahující maximálně 3,6metrové délky se totiž povětšinou pohybují jen ve městě, kde jsou spojené s jízdou brzda-plyn a zhruba prvními třemi stupni. To znamená větší nápor na spojku, testovací jízda je tak vlastně nutností, při které se zaměřte na případné prokluzování. Stejně jako na řazení, přičemž vše by mělo fungovat bez jediného zádrhelu. Pokud se tak nestane, čeká vás poměrně drahá oprava.
Velká kritika míří také k automatu, který je vlastně robotizovaným manuálem. Jeho typickým projevem je tak škubání, stejně jako horší akcelerace. VW v tomto ohledu dokonce přistoupil ke svolávací akci, rozhodně tak prověřte, zda ji má vámi vyhlédnutý kousek za sebou. Podobně je třeba přistupovat k možným vadným airbagům a předpínačům bezpečnostních pásů. Přední část střešního okna pak nemusela být přilepena řádně, občas pak zahapruje i dětská pojistka zadních dveří.
Tradicí se pak v podstatě u všech ojetin stává kontrola exteriéru kvůli případným škrábancům, ať již na karoserii či na kolech. Zadní sedadla pak mohou nést následky řádění dětí, zatímco v zavazadelníku zakrývá koberec pouze podlahu. Mohlo tedy dojít i na poškrábání boků. A co je možná trochu překvapivé, často zmiňovány jsou i škrábance na displeji rádia či klimatizace. Problémů tak není málo, podprůměrné hodnocení dvou- a tříletých aut je tedy oprávněné.
U starších aut již lze na první pohled počítat s vyšší kvalitou, up! i jeho sourozence totiž již najdeme v lehčím nadprůměru. Více než cokoliv jiného za tím ovšem stojí zhoršení ostatních aut. Tím můžeme předat slovo německým kolegům, kteří poukazují hlavně na to, že ceny právě oněch dvou- či tříletých aut s nájezdem do 50 000 km se aktuálně dostaly pod metu 10 tisíc Eur (cca 240 tisíc korun). Za takové peníze dostáváte i velmi slušnou výbavu.
Jak jsme nicméně zmínili výše, na pořízení tohoto prcka, bez ohledu na logo na přídi, vám stačí jen pár desítek tisíc korun. Čím méně nicméně vyprázdníte peněženku při pořízení, tím více utrácet můžete za údržbu a odstranění případných potíží. Ceny náhradních dílů, hlavně těch z druhovýroby, ovšem nejsou enormní. S koncernovými vozy navíc zkušenosti má většina servisů, i těch neautorizovaných. Up! tak ve finále dává jako skutečný VW smysl.






Up!, stejně jako jeho koncernové sourozence s logem Seatu či Škody, můžete pořídit opravdu levně. Nicméně o to více se vám může prodražit následné vlastnictví, problémů není málo. I když za tím asi nejpodstatnějším nestojí automobilka, ale spíše předchozí majitelé. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva