Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč už dnes auta nejsou tak zábavná jako bývala? Zde jsou hlavní důvody
9.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nic proti evoluci, moderní auta jsou rychlejší, bezpečnější a komfortnější než kdy dříve, i když nejsou dražší. Jen tolik zábavy už s nimi není. Proč?
Není pochyb o tom, že automobily prošly za více jak 100 let své existence ohromným vývojem. Ač v principu zůstávají stále stejná, jejich konkrétní provedení jsou stále vyspělejší. Z hračky pro pár vyvolených se postupem času staly služebníci mas, kteří za relativně stále méně peněz nabízí stále více muziky.
Můžete si dnes koupit i naprosto obyčejné auto jako je třeba Škoda Rapid a dostanete vůz, který v obstojném komfortu odveze až pětici lidí se zavazadly, ve 200 km/h se chová, jako by se nic zvláštního nedělo a posádku ochrání i při vážné nehodě. Dokonce zvládne nástrahy nejnáročnějšího okruhu světa, zajede na něm slušný čas a přitom jej pořídíte do 400 tisíc Kč i ve výbavě dalece vzdálené té základní.
Udělat dnes takhle dobrý obchod není velký problém, vícero značek nabízí auta schopná nabídnout tolik za tak málo. A čím více přitlačíte na „finanční pilu”, tím více dostanete - za 1 milion Kč už můžete uvažovat o voze, který je na tomtéž okruhu drží jeden z rekordů a přitom je ještě bezpečnější, ještě lépe vybavený a kolikrát i praktičtější.
Potud všechna čest, problém je jen jedna věc - jízdu v žádném z těchto, ani v kterémkoli jiném moderním autě si neužijete jako v ještě mnohem obyčejnější „bazarové plechovce” staré 20 let. A ani stroje značek značně orientovaných na potěchu řidiče nenabízí tolik zábavy auta, jako kdysi mnohem obyčejnější auta. Proč tomu tak je? Proč se dnes žádné srovnatelně zábavné auto nenabízí a vlastně ani nabídnout nedá? Tady je 10 hlavních důvodů.
1. Důraz na pasivní bezpečnost
Aby si dnes auto našlo zákazníky, musí získat co nejvíce hvězdiček v crash testech, zkrátka obstát při simulované nehodě. Nechme nyní stranou, že tyto simulace mají řadu slabin, lidé na jejich výsledky slyší a pasivně bezpečná auta chtějí. Aby ale auta taková byla, musí být stále pevnější, vybavená více airbagy a všemi dalšími pomocníky, což pochopitelně zvyšuje jejich hmotnost. A co zvyšuje hmotnost, to jde proti zábavě za volantem.
Jde to navíc i proti aktivní bezpečnosti, protože s autem, které je z podstaty hůře ovladatelné a má horší jízdní vlastnosti, snáze nabouráte. Jenže diskuze o tom, zda je lepší přežít nehodu a nebo vůbec nebourat, se obvykle nevedou - bernou mincí je jen nárazová zkouška. Nebudeme se dnes do těchto debat pouštět ani my, připomeňme jen slavná slova Colina Chapmana z dob, kdy předchůdce dnešní FIA zavedl po sérii smrtelných nehod pilotů F1 Collinse, Mussa a Lewis-Evanse pro rok 1961 minimální hmotnost monopostů proto, aby konstruktéři nezacházeli s odlehčováním aut příliš daleko. Chapman k tomu jen lakonicky poznamenal, že tito tři piloti řídili tři nejtěžší auta v celém startovním poli...

2. Touha po maximální komfortní výbavě
Tato věc má za následek totéž, co ta prvně zmíněná, důvod je ale jiný. Rozličné bezpečnostní výbavové prvky dnes diktují i předpisy, ty komfortní, jako navigaci, vyhřívané a chlazené sedačky, minimálně dvouzónovou klimatizaci, kožené čalounění, co nejlepší odhlučnění, rádio s 42 reproduktory apod. už ale nikoli. A když zákazníkům dáte na výběr mezi lehkým, ale spoře vybaveným autem, a vozem po střechu nacpaným výbavou, který však váží o 300 kg víc, většina jich sáhne po tom druhém. Že zábavnější auto opravdu nedostanou, nemusíme dodávat.
3. Bobtnající velikost
Aby auta byla bezpečnější, komfortnější a ještě k tomu prostornější, musí být také větší. I Škoda Fabia dnes může fungovat jako auto pro rodinu s malým dítětem a lidé očekávají, že tak fungovat bude. O vozech vyšších tříd ani nemluvě. Navíc chtějí jezdit vizuálně většími auty, protože to je součástí image, které chtějí dosáhnout. Takže jsou automobily čím dál větší, jak jsme nejednou ukázali; a velikost, stejně jako hmotnost, zábavnosti neprospívají.
4. Stále přísnější emisní regulace
Samy o sobě by přísnější emisní regulace pro zábavná auta nemusela být až tak velkým problémem. Jde postavit malé a lehké auto s atmosférickým motorem, které přesto emisní normy plní, třeba Mazda MX-5 je toho důkazem. Jenže kvůli bodům výše jsou dnes auta běžně o mnoho větší a těžší, a tak potřebují i o mnoho výkonnější motory. A aby se ty vešly do emisních norem, navíc striktnějších, musí být stále více „uškrcené” a nebo přeplňované. A to je další bod, který zábavě neprospívá.
5. Rozmach přeplňování
I když turba ušla v posledních letech obrovský kus cesty a nabízí kolikrát opravdu zajímavou kombinaci dlouhodobé efektivity i krátkodobě dostupného vysokého výkonu, pro zábavnost aut jsou překážkou. Motor s turbodmychadlem zkrátka nikdy nebude mít tak dobrou odezvu na plynový pedál jako dobrá atmosféra a atmosféricky plněné motory jsou dnes druhem na vymření. I téměř všechny sporťáky na světě jsou dnes přeplňované, nedávno padly 911, Boxster, Cayman a 458 Italia, o něco dříve M3, resp. M4. Výjimky ještě existují a připomínají, že přeplňování není cesta bez kompromisů. To je ale asi tak všechno...
6. Nástup elektrických posilovačů řízení
Na světě existuje už jen jedna vyspělá značka aut, která cíleně trvá na hydraulicky posilovaném řízení, protože je pro řidiče jednoznačně lepší. Skoro všichni ostatní v posledních letech přešli na elektrické posilovače, zejména kvůli tomu, že v testu normované spotřeby ušetří nějaký ten decilitr paliva a tím i odvody za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2. Elektrické posilovače jsou dnes norma a mohou být ostré, rychlé a přesné, ale nikdy nebudou tak citlivé, jako dobrý hydraulický systém a zábavnosti aut tím značně škodí. Proč, jsme rozebrali v minulosti.
7. Rozmach hybridizace
Hybridizace se dnes nemusí zdát až tak rozšířenou věcí, ale rozšiřuje se a ve své „jemné” podobě se brzy stane normou. Znamená sice nižší spotřebu, někdy i reálně, znamená ale také hmotnost navíc a komplikovanější pohonné ústrojí. A v drtivé většině případů je třeba vyměnit lehčí manuální převodovku za těžší robotizovanou nebo automatickou. Nic z toho zábavnější auto nedělá.
8. Evoluce pneumatik
Pneumatiky jsou čím dál lepší, čím dál lépe drží na silnici, jízda je na nich čím dál bezpečnější. Pokud chcete více rychlosti, je to obrovské plus. Pokud se ale chcete bavit a občas chcete sklouznout, není to vhodný směr vývoje - dnešní velmi přilnavé pneumatiky s často ostrou hranicí mezi dokonalou trakcí a ztrátou přilnavosti nejdou zábavě za volantem na ruku. A nic neřeší ani koupě levných a horších pneumatik, jak ukázal nedávný test.
9. Stabilizační systémy, často nevypínatelné
Stabilizační systémy jsou další věcí, která pomohla bezpečnosti aut, jenže souběžně přizabila jejich zábavnost. Kdyby šly snadno a kompletně vypnout, není to problém, auto umožňující vypnutí ESP je ale stále větší výjimkou. A i když vám dobré moderní stabilizace - a ještě více jejich sportovní módy jako ESC Sport u VW, M DTC u BMW nebo R u Hondy - dovolí opravdu dost, skutečným pánem auta s nimi být nemůžete. A dokonale se bavit za blikající kontrolky ESP dost dobře nelze...
10. Rozmach automatů
Není pochyb o tom, že moderní dvouspojkové převodovky dokážou řadit rychleji než drtivá většina lidí na světě, a že s nimi tedy většina řidičů bude na okruhu i okresce rychlejší než s manuálem. Proto je i spousta lidí volí. Jenže pro co největší zapojení do děje, pro co nejlepší spojení s autem, prostě abychom si jízdu opravdu užili, potřebujeme manuál. Donedávna byl normou, v autech pro nadšené řidiče rozhodně, dnes je normou opak. A zábavě to znovu nepomáhá...
Inspirace: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejčtenější články
Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva